נדחתה הבקשה לייצוגית נגד בתי הקולנוע: מחיר הפופקורן לא מופרז

רק לפני שנה אושר הסדר פשרה עם סינמה סיטי באותו עניין בדיוק, שכתוצאה ממנו הסכימה להפחית את מחיר הפופקורן בשעות הערב • המחוזי: "לא הוכח כי עלולה להיפגע התחרות"

פופקורן / צילום: תמר מצפי
פופקורן / צילום: תמר מצפי

בית המשפט המחוזי בירושלים דחה בקשה לאישור תובענה ייצוגית נגד החברות שמפעילות את בתי הקולנוע של יס פלאנט, הוט סינמה ורב חן, בטענה שגבו מחיר מופרז עבור פופקורן. בית המשפט קבע כי לא הוכח שהחברות התקשרו בהסכמים כובלים, שהן ביססו את מעמדן כמונופול, ושהן גבו מחיר מופרז, וחייב את המבקשת בהוצאות משפט בסך של 50 אלף שקלים.

מחזיקי האג"ח באול-יר לפרקליטות: גולדמן הציג לכם מצג שווא, בטלו את ההסדר עמו
הנעליים המכוערות ששוות מיליארדי דולרים 

ביולי 2018 הוגשה לבית המשפט המחוזי בירושלים בקשה לאישור תובענה ייצוגית נגד שורה של חברות המפעילות בתי קולנוע, בהן סינמה סיטי, תיאטראות ישראל בע"מ ואלקו סינמה. בבקשת האישור נטען בין היתר כי החברות קשורות עם בעלי המתחמים שבהם מופעלים בתי הקולנוע בהסכמי בלעדיות האוסרים על בתי העסק האחרים הפועלים במתחמים למכור פופקורן חם וטרי, דבר שעולה כדי הסדרים כובלים. כן נטען כי החברות פועלות כמונופלים במתחמי בתי הקולנוע, וכי המחיר שהן גובות עבור הפופקורן הוא מחיר מופרז. כל אלה, נטען, מפרים את הוראות חוק התחרות הכלכלית ומסבים נזקים כבדים לחברי הקבוצה - באי בתי הקולנוע.

בתשובות שהגישו לבקשות האישור הודתה סינמה סיטי כי התקשרה בהסכמי בלעדיות אך טענה כי לא מדובר בהסדרים כובלים, ובהמשך נחתם עמה הסדר פשרה שאושר בבית המשפט המחוזי, ובמסגרתו הפחיתה את מחירי הפופקורן בשעות הערב. בהתאם להסדר, ההליך נגד סינמה סיטי הסתיים.

יתר החברות גרסו שההסכמים שחתמו כלל לא היו הסכמי בלעדיות, והתיק בעניינן, פרט לשתיים שנכנסו להליכי פירוק - תיאטראות קניונים וגלובוס מקס - נוהל. בסיומו של ההליך קבעה סגנית נשיא בית המשפט המחוזי בירושלים, השופטת תמר בזק רפפורט, כי המבקשת לא הוכיחה קיומה של אפשרות סבירה שהבקשה לאישור תובענה ייצוגית תוכרע לטובת הקבוצה המיוצגת.

פסק הדין התייחס להיבטים שונים הנוגעים להסכמים שכרתו החברות, וכן לסוגיית מחיר הפופקורן. בית המשפט המחוזי קבע כי אף אם מחירו של הפופקורן במזנוני בתי הקולנוע גבוה יחסית, הוא אינו עולה לכדי מחיר מופרז, וכי הדבר דווקא משרת את הציבור שכן הוא מאפשר צפייה בסרטים בתעריף נמוך יחסית, דבר שלא היה מתאפשר אלמלא מכירות המזנון בכלל והפופקורן במסגרתו בפרט. זאת, בהתאם לדוחות כספיים שהוגשו בהליך והראו כי כי מכירת כרטיסי קולנוע כשלעצמה לא מכסה את הוצאות מתחם בית הקולנוע. כן נקבע כי "המכירות במזנון בכלל ומכירות הפופקורן בפרט משלימות את חוויית הצפייה כחלק בלתי נפרד מהשהות בבתי הקולנוע".

את תיאטראות ישראל בע"מ, המפעילה בין היתר את יס פלאנט ורב חן, ייצגו בהליך עוה"ד טליה סולומון ונעה בומביגר ממשרד הרצוג, פוקס נאמן.