טסלה מחליפה את מודל 3, ומותירה את הלקוחות באי־ודאות לגבי הדגם שיקבלו

ערפל סביב שדרוג טסלה 3 • המותג צ'רי צפוי להשיק בישראל בשנה הבאה גרסאות פלאג־אין הייבריד לדגמים שמשווקים כיום בארץ עם הנעת בנזין מקובלת • BYD השיקה דגם חדש בארץ ועוד חדשות מהענף

טסלה מחליפה את מודל 3 / צילום: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
טסלה מחליפה את מודל 3 / צילום: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לקוחות שמזמינים בימים אלה כלי רכב חדשים מדגם מודל 3 של טסלה, כשמועד האספקה הוא לחודשים הבאים, אינם יודעים איזה רכב יקבלו - כך עולה מבדיקה שערך גלובס. נכון להיום, מועדי האספקה של טסלה מודל 3 שמופיעים באתר החברה, נעים בין חודשי אוקטובר לינואר בהתאם לגרסת הרכב. כתוצאה, לקוחות שיזמינו טסלה דגם מודל 3 בשבועות הקרובים, אינם יכולים לדעת האם יקבלו את הדור הנוכחי או את הדור החדש. גם אם הם "ישודרגו" אוטומטית לדור החדש, אין להם דרך לדעת בעת ההזמנה מה יהיה המפרט של הרכב שאותו יקבלו.

ניתוח | יבואני הרכב החשמלי בדילמה: להמר על כל הקופה או להמתין לוודאות
ב.מ.וו IX1: חשמלי, מפואר ועומד בציפיות | מבחן דרכים
המותג הסיני NETA ייכנס לישראל עוד לפני סוף השנה עם קרוס-אובר חשמלי

בישראל המצב אף מעורפל יותר בשל חוסר הוודאות לגבי מדיניות תמחור הדגמים של טסלה לאחר העלאת מס הקנייה על רכב חשמלי מ־20% ל־35%, שתיכנס לתוקף בינואר 2024. טסלה לא נוהגת לספוג את העלאת המסים ואף מוסרת ללקוחות כי המחיר בפועל תלוי בדרגת המיסוי בעת המסירה. אולם, בסבב ההעלאה הקודם של מס הקנייה בינואר 2023, טסלה עדכנה את המחיר כלפי מעלה בהתאם לשיעור הפרש המס, אך הורידה אותו מספר ימים לאחר מכן בחזרה.

ברקע, מקורות שונים בסין טוענים כי החברה צפויה להפסיק את ייצור הדור הנוכח במפעל שלה במדינה, שממנו מיובאת המכונית לישראל, כבר בחודש אוגוסט. זאת לקראת תחילת הייצור ההמוני של הדור החדש בספטמבר.

הדגם החדש של טסלה 3 צפוי לכלול שינויים בעיצוב, ועל פי מקורות שונים בסין, גם שדרוגים בתא הנוסעים, בשלדה, בטווח ובטכנולוגיית הסוללות.

חנות הפופ-אפ של טסלה בקניון רמת אביב / צילום: איל יצהר
 חנות הפופ-אפ של טסלה בקניון רמת אביב / צילום: איל יצהר

בניגוד לרוב יצרני הרכב בעולם, שנוהגים לחשוף את הדגמים החדשים שלהם מספר חודשים לפני השקתם העולמית ותחילת ייצורם בפועל, טסלה לא חשפה עדיין פרטים על הרכב באופן רשמי. יתר על כן, לפי שיטת ההזמנות המקוונת של החברה, אין לה "ייצור למלאי", כך שרכב שמזמין לקוח חדש, מיוצר עבורו רק לאחר קבלת ההזמנה והתאם לצבר ההזמנות וללוח הזמנים של המפעל. בשיטה של טסלה, גם זמן האספקה של כלי הרכב הוא משוער, עד ליציאה של המשלוח על אונייה.

החל מ־142 אלף שקל: המשפחתית החשמלית דולפין של BYD הושקה בישראל

חברת שלמה מוטורס, יבואנית BYD בישראל, השיקה את המשפחתית החשמלית דולפין בארץ. אורכה כ־4.29 מ', רוחבה 1.77 מ', גובהה 1.57 מ' והיא ניצבת על בסיס גלגלים באורך של 2.7 מ', ומציעה תא מטען בנפח 345 ליטר.

המכונית מגיעה לארץ בשלב הראשון עם מנוע קדמי בהספק 204 כ"ס ועם סוללה של 62 קילוואט־שעה, שמספקת טווח מוצהר של עד 427 ק"מ בתקן WLTP. היא תומכת בטעינה מהירה בהספק של עד 88 קילוואט.

רמת האבזור התקנית עשירה וכוללת בין השאר בגרסת הבסיס (קומפורט) מסך מרכזי של 12.8 אינץ', ריפוד עור סינטטי, חישוקי 17 אינץ', מושבים קדמיים חשמליים מחוממים, חבילה מקיפה של מערכות בטיחות אקטיבית כוללת מצלמה היקפית ועוד.

המשפחתית החשמלית דולפין של BYD / צילום: יח''צ
 המשפחתית החשמלית דולפין של BYD / צילום: יח''צ

מחיר הרכב מתחיל בכ־142 אלף שקל ומגיע לכ־148 אלף שקל לגרסה הבכירה. האחריות המלאה שמספקת החברה היא לשש שנים או עד 150 אלף ק"מ על הרכב, ושמונה שנים או עד 200 אלף קילומטר על הסוללה. האספקה הראשונית תכלול כמה מאות כלי רכב, אולם לקראת עליית מס הקנייה בינואר, מתכננת החברה לבנות בישראל מלאי משמעותי.

משרד האנרגיה בוחן: הידוק הרגולציה על עמדות הטעינה הציבוריות לרכב חשמלי 

משרד האנרגיה בוחן להדק את הפיקוח והרגולציה על מערך העמדות הציבוריות לטעינת הרכב החשמלי. המשרד מטמיע את ההגבלות על העמדות בעיקר במכרזים להקמת עמדות חדשות, אולם נבחנת האפשרות גם להגביר את הפיקוח על עמדות קיימות.

הבחינה היא חלק מתהליך כלל עולמי, שבין השאר פוגע בחדירת הרכב החשמלי לשווקים. לאחרונה הציגה ממשלת בריטניה הצעת חוק בנושא, שתחייב את חברות הטעינה בתחומה לעמוד בסטנדרטים גבוהים של שירות ללקוחות. במסמך הנלווה להצעה מפורטות בעיות נפוצות בתשתית הטעינה, שפוגעות כיום בשימושיות של רכב חשמלי. ביניהן: השבתת עמדות טעינה בשל תקלה, נגישות בעייתית לעמדות, קצב טעינה שונה מהמפורסם ועוד.

גם האיחוד האירופי בוחן הטלת רגולציה שתחייב את חברות הטעינה לאספקת קצבי טעינה מינימליים.

ממשרד האנרגיה והתשתיות נמסר בתגובה: "משק הרכבים החשמליים בכלל, ומשק עמדות הטעינה לרכבים אלו בפרט, מתפתח בקצב מהיר, ומשכך עולות סוגיות חדשות לבחינה רגולטורית. המשרד בוחן את הסוגיות השונות שעולות ממשק זה ובוחן מתן פתרונות לסוגיות אלו, בשיתוף ובהיוועצות עם מדינות אחרות, אשר מתמודדות עימן.

"חלק מהנושאים כבר מטופלים בעמדות הטעינה המוקמות במסגרת הקולות הקוראים שקידם וצפוי לקדם המשרד בשנים הקרובות (למשל, דרישות מינימום של מועדי תיקון, דיווחים מהחברות על תקלות, מינימום הספקי טעינה, סוגיות של נגישות עוד)".

המותג צר'י צפוי להשיק בארץ שני דגמי פלאג־אין ומכונית חשמלית

המותג צ'רי צפוי להשיק בישראל בשנה הבאה גרסאות פלאג־אין הייבריד של צ'רי טיגו 8 וצ'רי טיגו 7, שמשווקת כיום בארץ עם הנעת בנזין מקובלת. היצרנית משלימה את הליך התקינה האירופית של שני הדגמים לקראת השקתם ב־2024.

גרסאות הפלאג־אין כמעט זהות בעיצובן לגרסאות הבנזין, אולם הן גבוהות יותר בכשני סנטימטר. להנעה אחראית מערכת שכוללת מנוע 1.5 ליטר טורבו בנזין ושני מנועים חשמליים. ההספק הכולל הוא כ־247 כ"ס והטווח החשמלי הוא עד כ־82 ק"מ.

צ'רי / צילום: יח''צ
 צ'רי / צילום: יח''צ

בהתחשב בתמחור של גרסאות הבנזין של דגמים אלה, אפשר לצפות לטווח מחירים שיתחיל בכ־200 אלף שקל, אחרי עליית מס הקנייה בינואר. במקביל, פועלת היצרנית להשלמת התקינה האירופית של הגרסה החשמלית של הקרוס־אובר OMODA, שמשווק כיום בישראל עם מנוע טורבו־בנזין.

הגרסה בסין מצוידת במנוע בודד בהספק 221 כ"ס ובסוללה של 61 קילוואט, שאמורה לספק טווח של עד 450 ק"מ בתקן הסיני. גם הדגם הזה יגיע לישראל במחצית הראשונה של השנה.