האם הממשלה העבירה חוק חינוך חינם לגילאי אפס עד שלוש?

למה לא שמעתם בתקשורת על חינוך חינם לגילאי אפס עד שלוש? כי זה לא ממש קרה • המשרוקית של גלובס

ראש הממשלה בנימין נתניהו, הליכוד (סרטון בטוויטר, 9.8.23) / צילום: אלכס קולומויסקי, "ידיעות אחרונות"
ראש הממשלה בנימין נתניהו, הליכוד (סרטון בטוויטר, 9.8.23) / צילום: אלכס קולומויסקי, "ידיעות אחרונות"

להגדרות הציונים לחצו כאן

נכון - ההצהרה נכונה ומדויקת
נכון ברובו - ההצהרה נכונה ברובה, אך יש בה מרכיב שאינו נכון או אינו מדויק
חצי נכון - חלק מההצהרה נכון וחלקה שגוי, או שהיא אינה כוללת פרטים מהותיים שעשויים לשנות את משמעותה
לא נכון ברובו - חלק קטן מההצהרה נכון ורובה שגוי, או שהיא מחסירה פרטים יסודיים באופן היוצר הטעיה מהותית לגבי משמעותה
לא נכון - ההצהרה כלל אינה נכונה
מטעה - ההצהרה יוצרת מצג שווא או רושם שגוי, אף שהיא מתבססת על עובדות נכונות
כן, אבל - עובדה נכונה בפני עצמה, אך עובדות שלא צוינו עשויות להעמידה באור אחר. מומלץ לבחון את הדברים בפרספקטיבה רחבה יותר
לא מבוסס - לא קיימים נתונים עליהם ניתן לבצע קביעה פוזיטיבית לגבי נכונות הטענה, ואלה גם לא נאספים
ללא ציון - המצב העובדתי מורכב מכדי לתת לאמירה ציון מובהק. הסיבות האפשריות לכך יכולות להיות: התבטאות שאינה מובהקת מספיק וניתן לפרש אותה במספר צורות, מחלוקת בין מומחים, מתודולוגיות שונות שלא ניתן להכריע ביניהן ועוד

"יש ים הישגים שלא תשמעו עליהם בתקשורת", נכתב בחשבון הטוויטר של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מעל לסרטון שכלל רשימה ארוכה של הישגים, שלפי הטענה לא זכו לפרסום באמצעי התקשורת. "זה נפל בעריכה", מציין נתניהו בסרקזם בקטע הווידאו המצורף. יש כמה וכמה דברים שאפשר לומר על ההישגים שמקריא נתניהו בסרטון, אנחנו בחרנו להתמקד בטענה שלפיה ב"מושב הקיץ (שהסתיים)… העברנו את חוק חינוך חינם 0-3". האם אכן עבר חוק כזה?

ראשית, לא מיותר להזכיר כי ההבטחה להעביר חוק כזה אכן תפסה מקום בולט בקמפיין הבחירות של נתניהו, והוא חזר עליה לא פעם בהקשרים שונים. מה נעשה בפועל? בסוף אפריל הכריזו נתניהו, שר החינוך יואב קיש ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' על "תוכנית חינוך חינם מגיל 0 עד 3". התוכנית מורכבת בעיקרה מהטבות מס להורים לילדים עד גיל 3, בדמות תוספת נקודות זיכוי בשווי של עד 940 שקל בחודש למשפחה שבה שני ההורים עובדים (עד 470 שקל להורה). זאת אולי הטבה נאה, אך כפי שהסבירה לנו גם ד"ר כרמל בלנק, חוקרת בכירה במרכז טאוב וחברת סגל במרכז האקדמי רופין, בוודאי שהיא לא מקבילה לחינוך חינם. ראשית, ההטבה לא תחול על כולם. היות שהיא ניתנת באמצעות נקודת זיכוי ממס הכנסה היא רלוונטית רק למי שמשלם כיום את המס הזה, כלומר לבעלי משכורת גבוהה יחסית. שנית, גם זוג שיקבל את ההטבה המרבית לא יוכל לכסות באמצעותה את עלות החינוך. "מעון פרטי עולה כיום בין 3,000 ל־4,000 שקל ויכול להגיע גם ליותר מ־5,000", אומרת ד"ר בלנק.

אבל רגע, יש גם מענה להורים שהכנסתם נמוכה. החלק השני של התוכנית מגדיל את השתתפות המדינה במימון "מעונות הסמל" (כמו ויצו ונעמת), כך שהחל משנת הלימודים הקרובה יוגדל הסבסוד להורים הזכאים ב־500 שקל נוספים. כך, סך הסבסוד הממוצע יעמוד על 1,700 שקל בחודש. עם זאת, גם כאן יש שתי בעיות. ראשית, על פי פרסומים בתקשורת, במהלך מאי הודיעה הממשלה על העלאת תעריף המעונות במאות שקלים, כך שבפועל ההנחה שניתנה היא יותר בגדר כיסוי של ההעלאה הצפויה. שנית, ב"מעונות הסמל" ישנם כ־120 אלף פעוטות הזכאים לסבסוד חלקי או מלא, ואלה מהווים רק 22% מסך הילדים בגילים הרלוונטיים. "בסופו של דבר", אומרת ד"ר בלנק, עבור מי שזכאי גם לסבסוד מלא ב"מעונות הסמל" וגם להטבת המס המלאה, "המעון יהיה כמעט חינם. אבל מדובר רק בחלק קטן מהאוכלוסייה".

ויש עוד עניין, סמנטי לכאורה. נתניהו דיבר על חוק שעבר בכנסת, בזמן שמה שנעשה בפועל הוא אישור של תוכנית, אותה סקרנו כאן. "חקיקה זה מהלך שקשה מאוד לחזור ממנו. תוכנית כזו היא הרבה יותר גמישה, ומאפשרת לשנות תוך כדי תנועה", אומרת ד"ר בלנק.

בשורה התחתונה: דבריו של נתניהו לא נכונים ברובם. הממשלה לא העבירה חוק חינוך חינם לגילאי אפס עד שלוש, אלא אישרה תוכנית המסבסדת את המסגרות הללו באופן עקיף על ידי הטבות מס, שרלוונטיות רק לחלק מהאוכלוסייה (וגם עבורה לא מדובר במימון מלא, או קרוב לכך). בנוסף, הוגדל סבסוד "מעונות הסמל", הרלוונטיים רק לכחמישית מהילדים, אך במקביל גם הועלה התעריף שלהם.

תחקיר: אביה שקלאר־חמו

לבדיקה המלאה לחצו כאן

שם: בנימין נתניהו

מפלגה: הליכוד

פלטפורמה: טוויטר

ציטוט: "העברנו את חוק חינוך חינם אפס עד שלוש"

תאריך: 9.8.23

ציון: לא נכון ברובו

האם ייתכן שבצל העברת החוק לביטול עילת הסבירות, עבר מתחת לראדר התקשורתי חוק מהותי שמשליך על חלק נרחב מהאוכלוסייה? כך ניסה לטעון ראש הממשלה בנימין נתניהו בסרטון שהעלה לטוויטר, שלווה בכיתוב "ים ההישגים שלא תשמעו עליהם בתקשורת".

"מושב הקיץ בכנסת הסתיים, הרבה הולכים לים, ויש גם ים של עשייה - שמשום מה, התקשורת לא מצאה לדווח לכם", הכריז נתניהו בפתח הסרטון. "זה נפל בעריכה. אז חשבתי לספר לכם על חלק מהדברים הללו". בין "ים ההישגים", ציין ראש הממשלה כי במושב האחרון "העברנו את חוק חינוך חינם 0-3". אבל האם אכן עבר חוק שכזה? בדקנו.

ראשית, נזכיר כי חוק חינוך חינם היווה חלק מרכזי בקמפיין הבחירות של נתניהו. כך למשל באוגוסט 2022, כאשר הציג את תוכניותיו בתחום הכלכלי, הצהיר נתניהו שיפעל "לתת חינוך חינם לילדים מגילאים 0 עד 3. זה מוזיל בעשרות אלפי שקלים את העלות למשפחות עם ילדים קטנים, מאפשר לבן הזוג או לבת הזוג לצאת לשוק העבודה וזה מצמיח את המשק", עם זאת, סייג נתניהו, כי "נעשה את זה בפעימות, לא בבת אחת, זאת עלות גדולה". בסרטון אחר שהעלה במסגרת הקמפיין נתניהו אף השווה את החוק המובטח לחוק חינוך חינם מגיל 3 עד 5. "בממשלה הקודמת שלי, העברנו חינוך חינם מגיל 3 עד 5. גם אז היה מי שבכה, אני יודע איך להרגיע אותם".

אלא שמאז הקמת הממשלה נתניהו לא עסק בנושא במסגרת חקיקה, וגם לא בדיוק פצח במהלך שמסבסד את המסגרות לגיל הרך באופן מלא. מה שכן עלה על הפרק זוהי תוכנית חינוך חינם מגיל 0 עד 3, עליה הכריז בסוף אפריל יחד עם שר החינוך יואב קיש ושר האוצר בצלאל סמוטריץ'.

לצד מרכיבים שנועדו לשפר את איכות הטיפול במעונות, החלק הכלכלי של התוכנית מורכב בעיקר מהטבות מס להורים לילדים עד גיל 3, בדמות תוספת נקודות זיכוי בשווי של עד 940 ש"ח בחודש למשפחה כאשר שני ההורים עובדים, ועד 470 ש"ח אם רק אחד מההורים עובד. בפועל, משפחות רבות לא מגיעות לתקרת הסכום. מי שעובדים בשכר נמוך ואינם מגיעים לרף תשלום המס, יקבלו מענק עבודה עד 470 ש"ח, ומי שלא עובד כלל, אינו זכאי להטבה. לפי ד"ר כרמל בלנק חוקרת בכירה במרכז טאוב וחברת סגל במרכז האקדמי רופין "הטבות המס הללו משרתות יותר את האוכלוסיות החזקות, כיוון שמבחינה נומינלית, הסבסוד יותר גדול למי שההכנסה שלו גבוהה".

עם זאת, גם מי שמקבל את ההטבה המרבית, יתקשה לכסות את רב הוצאות המסגרת: "צריך לזכור שההטבה הזו מגיעה עד 940 ש"ח לחודש לילד - כאשר מעון פרטי עולה כיום בין 3,000 ל-4,000 ש"ח ויכול להגיע גם ליותר מ-5,000". על פי התוכנית, נקודות הזיכוי ומענקי העבודה צפויים לעלות יחד כ־2.15 מיליארד שקל בשנה: 1.3 מיליארד שקל עבור נקודות הזיכוי ו־850 מיליון שקל למענק העבודה ("מס הכנסה שלילי").

החלק השני של התוכנית נוגע להגדלת השתתפות המדינה במימון המסגרות המסובסדות (מעונות הסמל כמו ויצו ונעמת), כך שהחל משנת הלימודים הקרובה יוגדל הסבסוד להורים הזכאים להשתתפות ב-500 שקלים נוספים, כך שסך הסבסוד הממוצע יעמוד על 1,700 שקלים בחודש. עם זאת, במהלך חודש מאי הודיעו במשרדי האוצר והחינוך על העלאת תעריף המעונות במאות שקלים, כך שבפועל לא מדובר בהנחה משמעותית נוספת כי אם בכיסוי של ההעלאה הצפויה.

עם זאת, רק שיעור קטן מהפעוטות נמצא במסגרות הללו: בסך הכול, במעונות הסמל ישנם כ-120 אלף פעוטות הזכאים לסבסוד חלקי או מלא, המהווים 22% מסך הילדים בגיל 0-3. "בסופו של דבר", אומרת ד"ר בלנק, "מתוך כלל המשפחות לילדים בגילי לידה עד שלוש, שיעור נמוך יחסית יקבל גם סבסוד מלא למסגרות סמל - וגם את הזיכוי במס. זה נכון שעבור קבוצה זו, המעון יהיה כמעט חינם, אבל מדובר רק בחלק קטן מהאוכלוסיה".

לדברי בלנק, ישנו מרחק בין סבסוד מלא למעונות לגיל הרך בחקיקה לבין התוכנית הממשלתית הצפויה. "במהלך הזה המדינה מסבסדת יותר מעונות סמל עבור השכבות החלשות ומקלה על הנטל הכלכלי של ההורים - אבל זה עדיין לא חינוך חינם", אומרת בלנק. "בסופו של דבר, חקיקה זה מהלך שקשה מאוד לחזור ממנו. תוכנית כזו הרבה יותר גמישה, ומאפשרת לשנות תוך כדי תנועה".

לסיכום: נתניהו לא העביר חוק חינוך חינם לגילאי 0-3, אלא הכריז על תוכנית המסבסדת את המסגרות הללו באופן עקיף על ידי הטבות מס, עד לגובה של 940 ש"ח לחודש למשפחה בה שני ההורים עובדים. בנוסף, התוכנית מגדילה את השתתפות המדינה בסבסוד מעונות הסמל, עבור אלו שעומדים במבחני ההכנסה, אך מדובר בסך הכול ב-22% מסך הפעוטות בישראל. לכן, דבריו של נתניהו מטעים\לא נכונים ברובם.