נתוני האינפלציה בישראל יפורסמו היום. מה צופים האנליסטים?

הכלכלנים בשוק סוברים כעת כי המדד החודשי יעלה בכ-0.4% בחודש יולי, בכך המדד השנתי ירד בצורה חדה לכ-3.4% בלבד, זאת לעומת 4.2% כעת

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מדד המחירים לצרכן לחודש יולי 2023 צפוי להתפרסם היום (ג'), ונראה כי אנו צפויים לראות ירידה חדה בנתוני האינפלציה בישראל. הכלכלנים בשוק סוברים כעת כי המדד החודשי יעלה בכ-0.4% בחודש יולי, ובכך המדד השנתי יירד בצורה חדה לכ-3.4% בלבד, זאת לעומת 4.2% כעת (12 חודשים עד יוני).

במקרה שהנתונים שתפרסם הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה יתאימו לתחזיות הכלכלנים בשוק, האינפלציה תגיע לשפל של כמעט שנה וחצי, מאז ינואר 2022. עם זאת, המאבק באינפלציה עדיין בעיצומו, כאשר בהמשך השנה האינפלציה צפויה לעלות מעט בחזרה מהירידה החדה לה צופים כעת בשוק. 

● שיא של ארבע שנים וחצי: הדולר חצה את רף ה-3.75 שקלים | ניתוח 
שיעור האבטלה בישראל חזר לרמת השפל של לפני הקורונה 

מודי שפריר, אסטרטג ראשי שווקים פיננסים בבנק הפועלים, מסר בסקירתו כי המדד החודש צפוי להראות "התמתנות ניכרת באינפלציית ההיצע בישראל בחודש יולי". למרות זאת, הוא מדגיש כי הירידה באינפלציית ההיצע קרובה לסיום בהמשך השנה. שפריר מציין כי "עליית מחירי הסחורות בעולם וההיחלשות הניכרת בשקל צפויים להביא להתמנות באינפלציה זו".

על פרטי המדד אומר שפריר כי הירידה בחודש הקרוב היא בשל הירידה הניכרת בקצב העלייה השנתי של מחירי הטיסות, בשילוב עם ירידה במחירי הרכבים והריהוט לבית. מנגד, הוא מציין כי תהיה המשך עליית מחירים בסעיף שירותי הדיור.

עלייה באינפלציה צפויה בהמשך

בנוסף, שפריר מציין כי בחודש הבא ככל הנראה נראה עלייה במדד, זאת כמובן אם עליית המדד לחודש אוגוסט תעמוד בציפיות, העומדות כעת על עלייה חודשית של כ-0.3% ועלייה של 4.1% ברמה שנתית. כך, שפריר מעריך כי לאחר הירידה שאנו צפויים לראות במדד היום, בחודש הבא אנו ככל הנראה נראה את התיקון לצניחה בחודש יולי.

הצפי לאינפלציה בשנה הקרובה מראה כי האינפלציה תרים את ראשה בשנית: "האינפלציה ב-12 החודשים הבאים תגיע ל-3.1%", מציין יונתן כץ, כלכלן בכיר בלידר השקעות, זאת בעדכון כלפי מעלה לעומת התחזית הקודמת, זאת בשל "המשך הפיחות החזק של השקל ועלייה מתונה במחירי הסחורות בעולם".

כץ מוסיף כי הסבירות להורדה באופק הדירוג על-ידי אחת מחברות הדירוג תומכים בפיחות מתון בשקל. יתירה מכך, במידה והפיחות ימשך, כץ סובר כי "קיימת אפשרות סבירה להעלאת ריבית נוספת על-ידי בנק ישראל ל-5.0%".