"מחיר למשתכן שינתה את חיינו. לא יכולנו בחיים לגור בדירה חדשה"

מאז יצאה לדרך תוכנית "מחיר למשתכן", כ־74 אלף משפחות רכשו דירות בהנחה באמצעות אחת מתוכניות הדיור הממשלתיות • גלובס יצא לפגוש את הזוכים • והפעם: חן אלישע, שרכשה דירה ב-1.45 מיליון שקל בראשון לציון

ראשון לציון / צילום: Shutterstock
ראשון לציון / צילום: Shutterstock

אודות הפרויקט

מאז יצאה לדרך לפני שמונה שנים הפכה תוכנית "מחיר למשתכן" לתוכנית הדגל של הממשלה לפתרון משבר הדיור. גלובס יצא לבדוק כיצד - אם בכלל - השפיעה על מחירי הדיור, כמה עלתה למשלמי המסים, כמה זוגות צעירים הוסיפה לשוק, איך נראות השכונות שכבר נבנו ולאן הולכים מכאן.

חן אלישע אישי: בת 38, נשואה + 3, גרים בראשון לציון ● נרשמו: יולי 2016 ● זכו: נובמבר 2017 ● שכונה: הרקפות - שכונה חדשה בקצה המזרחי של ראשל"צ, בין כביש 431 לכביש 44 בסמוך לשיכוני המזרח וכפר אריה ● מחיר הדירה: 1.45 מיליון שקל לדירה בשטח 124 מ"ר + מרפסת 15 מ"ר, עם מחסן בשטח 6 מ"ר בחניון, ושתי חניות ● שווי הדירה המוערך כיום: 3.3 מיליון שקל ● יזם: צפריר וזוהר שרבט

רקע: "אני ובעלי נולדנו וגדלנו בראשון לציון. חודש לפני שזכינו בתוכנית, התעניינו בדירת 4 חדרים בשכונת אברמוביץ בעיר בבניין ישן בן 50 שנה, במחיר של 1.7 מיליון שקל, עם חניה אחת ובלי מרפסת. בדיוק עמדה להיפתח הגרלת מחיר למשתכן והחלטנו להמתין.

"זכינו בתוכנית בנובמבר 2017, שלושה חודשים אחרי שילדתי את הבן השני שלי. נרשמנו להגרלות הקודמות ולא זכינו, וכשבעלי התקשר לספר לי שזכינו פה בראשון לציון הייתי פשוט בהלם. חשבתי שאנחנו מקום אחרון, והוא עונה לי שאנחנו דווקא מקום 14.

"לאחר הזכייה התחברנו לאנשים בתוכנית, והבנו שיש פרויקטים בשכונה שזכו לפנינו והגישו התנגדויות שהתקבלו, והשוו בפרויקט שלנו לאותם התנאים. בזכות זה לא עשו אצלנו חניה עילית ובמקום זה יש גינה. החניון הוא תת־קרקעי עם מקום חניה אחד לכל דירה, הכניסו שטחי שירות של מזווה - במיקום לא הגיוני והוכרחו להצמיד למטבח. בהתנגדויות הוסיפו חלונות גם במטבח בדירות 3 חדרים".

אכלוס: "הילדים התרגשו בטירוף מהמעבר. הבנים קיבלו חדר ביחד והבת חדר לבד ויש חדר משחקים. לפני זה הם גרו כולם יחד בחדר אחד, והיה מטורף לעבור משלושה לחמישה חדרים. לא האמנו שנגיע לכזה נכס.

"התוכנית שינתה את חיינו. לא יכולנו בחיים לגור בדירה חדשה בשכונה חדשה בראשון לציון כשהמחירים היו מעל 20 אלף שקל למ"ר.

"עברנו משכונת אברמוביץ' בראשון לציון לבית החדש בשכונת הרקפות בספטמבר 2021, אבל שנה לפני המעבר כבר העברתי את הילדים למסגרות בשכונה ונסענו חצי שעה לכיוון כדי שיגדלו עם בני השכונה מהתחלה (עלו לגן חובה וא' - ע.ד.ל).

"לאחר קבלת המפתח יכולנו לעשות שינויים קוסמטיים: החלפנו מטבח, הנמכנו תקרה למזגן, הוספנו נקודות חשמל, הוצאנו ברז מים למרפסת ועוד. השיפוץ נמשך חודשיים".

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

השכונה: "השכונה ירוקה, יש שני פארקים גדולים ויש מרווח גדול בין הבניינים. יש בה 1,600 דירות ובגלל שזה מחיר למשתכן כל האוכלוסיות גרות כאן - חילונים אתאיסטים, מסורתיים, דתיים וחרדים, להט"ב, גרושים, רווקים מעל גיל 35. יש קבוצות ווטסאפ כלל שכונתיות - למעלה מ־30 קבוצות בשכונה לכל נושא ועניין. קבוצת עדכונים, קבוצה לוועדי בניינים, קבוצת נשים ללא מכירות, קבוצות תן קח ועוד".

השכנים: "מרבית הזוכים גרים בדירות שלהם, ו־9 מתוך 23 הדירות בבניין מושכרות. יש בין השכנים חברויות, כי כבר מכירים מהקבוצות עוד לפני שבחרנו דירות.

"עשינו פיקניק ביחד לפני שעברנו לגור כאן, וגם הקונים שקנו בשוק החופשי הצטרפו לקשר של כולנו. יש הרמוניה שקשה להסביר אותה. דמי הוועד אחידים ולא דיפרנציאליים לפי גודל דירה. את יכולה לשלוח בקבוצה למי יש קמח / חלה /חניה פנויה והכל עובר בבניין. זו אחווה מדהימה".

למכור? "אנחנו נוכל למכור את הדירה בנובמבר 2024, שבע שנים אחרי הזכייה, אבל אנחנו לא חושבים למכור. הדירה שווה כיום 3.2־3.3 מיליון שקל, למעלה ממיליון וחצי שקל יותר ממה ששילמנו תמורתה, אבל גם במחיר הזה אין יכולת לשדרוג במחירים של היום. דירת גן קצת יותר גדולה כבר תעלה כ־4 מיליון שקל".