חוזרים לקולנוע: הנתון המפתיע שחושפת ענקית הקניונים

מליסרון דיווחה על עלייה של 16% בפדיונות בתי הקולנוע בקניונים שלה, שמתקרבים להיקפם טרם הקורונה • המנכ"ל: "כשיצאנו מהמגפה, בתי הקולנוע הגיעו 'בלי סחורה'"

הישראלים חוזרים לקולנוע / צילום: Shutterstock
הישראלים חוזרים לקולנוע / צילום: Shutterstock

בין שמדובר בבריחה מהמציאות המורכבת בחוץ, או שהסיבה היא היצע גדול יותר של סרטים חדשים, אבל הציבור הישראלי חזר השנה בהמוניו לאולמות הקולנוע. עובדה זו מתבהרת מהדוחות הכספיים למחצית הראשונה של 2023 שפרסמה ענקית הקניונים מליסרון ("קניוני עופר"). החברה מפרטת את ניתוח הפדיונות בקניונים שלה, 18 במספר, הכוללים בין היתר את הקריון בקריות, הגרנד קניון בחיפה ובבאר שבע ואת קניון רמת אביב. מהנתונים עולה כי הפדיונות בבתי הקולנוע זינקו ב־16% במחצית הראשונה ביחס לתקופה המקבילה אשתקד.

הסערה במט"ח: מי מניע את השוק ומה הסיכויים שהדולר יגיע ל-4 שקלים 
המספרים המפחידים מאחורי ההשקעה הנחשבת לבטוחה בעולם 

זהו למעשה שיעור הצמיחה החד ביותר בין ענפי הקמעונות שמאכלסים את קניוני החברה, שבשליטת ליאורה עופר. אחריו נמצאים בתי הכלבו שהפדיון בהם גדל ב־15%, ורשתות המזון המהיר וההסעדה שם קפץ הפדיון ב־13%. התחום החלש ביותר היה עיצוב הבית, שבו נרשמה שחיקה של 1% בפדיון.

מליסרון, בעלת מספר מתחמי קולנוע גדולים בקניונים שבבעלותה, מציינת כי הפדיונות בבתי הקולנוע ברבעון השני הגיעו לכ־80% מהיקפם באותה תקופה בשנת 2019, השנה שקדמה לפרוץ הקורונה. זאת בזמן שברבעון השני אשתקד היה היקפם 50% מנתוני הרבעון השני ב-2019.

 

מנכ"ל מליסרון, אופיר שריד, אומר כי "הקולנועים שלנו הם במתחמים שמיועדים לקהל הרחב, בדגש על הקהל היותר צעיר. כשיצאנו מהקורונה, בתי הקולנוע הגיעו למעשה 'בלי סחורה'. ברגע שהסתיימו המגבלות, לרשתות אופנה הייתה מיד סחורה על המדפים, אבל לקולנוע לא היו הרבה סרטים חדשים להציע. מפחד המגע לא צילמו שום דבר חדש. היום, שנה אחרי, כבר יש שוברי קופות כמו 'ברבי' ואחרים".

"על חשבון הקניות המקוונות"

מליסרון עצמה הציגה צמיחה של 12% בהכנסות ברבעון השני, ל־457 מיליון שקל, אך הרווח הנקי קטן ב־43% ל־322 מיליון שקל, על רקע שיערוכים נמוכים יותר שביצעה בנדל"ן שבבעלותה ברבעון, ביחס למקבילו. בסיכום המחצית הראשונה עמדו רווחי החברה על 492 מיליון שקל, ירידה של 32% לעומת התקופה המקבילה, גם כן בשל ירידה בהיקף השיערוכים.

עם זאת, במדדים התפעוליים חל שיפור: ה־NOI (הכנסה התפעולית נטו מהשכרה) עלתה בכ־12% ל־338 מיליון שקל, בעיקר הודות לשיפור בנכסים זהים עקב חתימה על חוזים חדשים, תוך עלייה בדמי השכירות. ה־FFO (רווח תזרימי תפעולי) עלה ברבעון השני בכ־15% ל־255 מיליון שקל.

"הייתה חצי שנה מצוינת, דבר שלא קל להגיד בתקופה כזאת", אומר המנכ"ל שריד. החברה הציגה עלייה של 6% בפדיונות בקניונים במחצית הראשונה ביחס למקבילה אשתקד, ושריד מעריך כי "הצמיחה באה על חשבון הקניות המקוונות, היציאות של הציבור לחו"ל ורכישות בחנויות הרחוב. ביצענו גם מהלכים ספציפיים בקניונים של מליסרון. כך למשל בקניון רמת אביב, אם בוחנים את נתוני חודש ביוני 2023 מול מקבילו אשתקד - נרשם גידול של 18% בפדיון. זה גידול חריג שנובע משינוי תמהיל החנויות שביצענו, לצד הרחבה ושיפוץ חנויות אחרות. מגמה דומה נרשמה גם בקריון ובקניון שלנו בבאר שבע".

הגידול הזה בפדיונות עשוי להפתיע לנוכח התקופה הסוערת שחווה מדינה וחוסר הוודאות במשק. שריד סבור כי "לא כל המדינה חושבת אותו הדבר (בסוגיות הפוליטיות, ח' ש'), יש כאלה שלא רואים במצב הנוכחי כ'מצב מסוכן'. חלקים גדולים מאוד בציבור רואים משהו אחר לחלוטין. מליסרון פועלת בכל המדינה ובפריפריה ההשפעה של המחאה החברתית הייתה חלשה יותר מזו שהרגשנו בתל אביב".