העסקים הקטנים והבינוניים מחפשים דלת החוצה

לפי דוח גלובלי של חברת Payoneer, יותר עסקים ישראלים מגדירים יציאה מהשוק המקומי כמטרה מרכזית • אדם כהן, סמנכ"ל הפיתוח העסקי ב-Payoneer העולמית: "ישראל היא כמובן חלק מהעולם המערבי, ויש קשר הדוק בין התהליכים בה לתהליכי מאקרו שמתרחשים בארה"ב ובאירופה • אירועים ומינויים

אדם כהן, מנהל פיתוח עסקי ב-Payoneer / צילום: נתנאל טוביאס
אדם כהן, מנהל פיתוח עסקי ב-Payoneer / צילום: נתנאל טוביאס

יותר עסקים ישראלים מגדירים יציאה מהשוק המקומי כמטרה מרכזית שלהם (22% לעומת 10% בממוצע העולמי) - כך עולה מדוח גלובלי של חברת Payoneer. מדובר בדוח שמסכם את השאיפות העסקיות, התחזיות והחששות העיקריים של כ-3,500 עסקים ב-15 מדינות, ביניהן ישראל.

מהסקר עולה כי בעיות בשרשרת האספקה, איומי סייבר ועלייה אגרסיבית בתחרות הם הגורמים שהכי הפריעו להתנהלות של עסקים קטנים ובינוניים בעולם בשנתיים האחרונות, ובעליהם צופים שכך יהיה גם בשנתיים הבאות.

ליגת האלופות, יאנג בויז והקשר החיפאי 
משרד התחבורה מודה: היכונו, הפקקים יחמירו ממש בקרוב 

נתון מעניין נוסף הוא כי עד סוף 2023, 69% מעסקים אלה יהיו מוטי יצוא, לעומת 54% ב-2021. המדינות שבהן הכי הרבה עסקים צופים גידול ברווח הודות ליצוא הן איחוד האמירויות, וייטנאם ובנגלדש. מבחינה זו, ישראל נמצאת רק במקום ה-11.

למרות ש-90% מכלל העסקים שנסקרו עובדים עם ספקים משלוש מדינות לפחות, 80% מהם חוששים מתנודתיות המטבעות. לפי הסקר, עסק קטן ממוצע עובד כיום עם 32 ספקים, כאשר הצפי ל-2024 עומד על 44 ספקים, אך בישראל המספרים נמוכים בהרבה: 17 ו-23 בהתאמה.

לדברי אדם כהן, סמנכ"ל הפיתוח העסקי ב-Payoneer העולמית, "ישראל היא כמובן חלק מהעולם המערבי, ויש קשר הדוק בין התהליכים בה לתהליכי מאקרו שמתרחשים בארה"ב ובאירופה. למרות זאת, הימצאותה במזרח התיכון ומצבה הייחודי מבחינה כלכלית וביטחונית, מייצרים סדר עדיפויות שונה ומאפיינים שונים עבור העסקים הקטנים והבינוניים הפועלים בה.

"ניכר שעסקים אלה חוששים יותר מסוגיות ביטחוניות כדוגמת מתקפות סייבר, שלא ניתן לנתק את שכיחותן מהמצב הביטחוני. בנוסף, עסקים רבים חוששים מהפרעות בשרשרת האספקה, זאת על רקע סוגיות גלובליות בענף ההובלה הימית והאינפלציה שמשפיעה על תנודתיות המסחר".

אזור התעשייה

ראובני פרידן נכנס לסנו

משרד הפרסום ראובני פרידן מצטרף למערך הפרסום של קבוצת סנו. המשרד יטפל בתקציב סנו ז'וול, המוערך ב-5 מיליון שקל שנה, ויעלה בקמפיין ראשון בשבוע הבא. התקציב המלא של קבוצת סנו עומד על 60 מיליון שקל, וכולל בין היתר את המותגים סנו מקסימה, סנו סושי ונטורל פורמולה, המטופלים זה שנים על ידי המשרדים ברוקנר יער לוי, גליקמן שמיר סמסונוב ו-d-say, שעד כה טיפל גם בז'אוול.

בין הלקוחות הבולטים של ראובני פרידן נמנים בנק מזרחי טפחות, אופטיקנה, מחלבות גד, הוט, רב בריח, AIG, סמל"ת, ויסוצקי ועוד. השנה נפרד המשרד מהבעלות הבינלאומית שלו (IPG), ועבר לידי המנכ"לים המשותפים, ניב חורש וזיו קורן. על התקציב החדש אומר חורש, "אנחנו מבטיחים לא רק לשמור על הניקיון, אלא גם להבריק".

זיו קורן (מימין) וניב חורש. ראובני פרידן / צילום: אייל נבו
 זיו קורן (מימין) וניב חורש. ראובני פרידן / צילום: אייל נבו

מסנו נמסר בתגובה: "הקמפיין החדש לסנו ז'אוול, בכיכובו של אמירם טובים, יעלה בקרוב באמצעות משרד הפרסום ראובני פרידן, מתוך הצורך לרענן ולשלב כוחות חדשים".

מצנח הזהב

אסיה אושרי מונתה למנהלת אגף לקוחות אסטרטגיים בפרטנר.

גל עומר מונתה ליועצת המשפטית הראשית של נאייקס, המציעה פלטפורמת מסחר ותשלומים גלובלית.

נילי סמברג מונתה לסמנכ"לית שירות הלקוחות של גולן טלקום.

גילי ברנדשטיין מונה לסמנכ"ל טכנולוגיות בחברת הקריאייטיב והטכנולוגיה Artlist. רועי פלד מונה לסמנכ"ל מוצר.

מיכאל אבני, 49, יכהן כסמנכ"ל השיווק של הסטארט-אפ Joyned.

תומר גל מונה ליו"ר פורום AI באיגוד ההייטק הישראלי.

הדר סיטרמן נוריס, שותפה ב-Team8 Capital ובכירה לשעבר במאסטרקארד, מצטרפת לוועדה המייעצת של Finsec Innovation Lab, מעבדת החדשנות של מאסטרקארד ו-Enel X.

הדר סיטרמן נוריס / צילום: יח''צ
 הדר סיטרמן נוריס / צילום: יח''צ

חדשות טובות

מיזם אורים, תוכנית למשפחות צעירות בסיכון שהופעלה על ידי קרן ידידות טורונטו וקרנות הביטוח הלאומי, רשם הצלחה ויעבור לאחריות שבע מהרשויות המקומיות בהן הופעל - בני ברק, נתניה, חדרה, מודיעין עילית, חיפה, גוש עציון ודימונה.