אינפלציה | ניתוח

האינפלציה בארה"ב: בשוק מתקשים לפרש את הפד, ומזהירים מתרחיש שנות ה-70

בנאומו בכנס הנגידים בג'קסון הול בסוף השבוע, הותיר פאוול פתח להעלאות ריבית נוספות • בינתיים, לארי סאמרס, שר האוצר האמריקאי לשעבר, הזהיר מאופטימיות מוקדמת מידי • בשוק מנתחים: מתי הפד ישנה כיוון ומה הסיכויים שהטעות שהייתה בשנות ה־70 תתרחש גם הפעם?

בשוק מתקשים לפרש את הפד / צילומים: Ross D. Franklin, AP, שאטרסטוק / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
בשוק מתקשים לפרש את הפד / צילומים: Ross D. Franklin, AP, שאטרסטוק / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הנאום השנתי שכל וול סטריט חיכתה לו הגיע סוף סוף ביום שישי האחרון. במשך 12 דקות עמד יו"ר הפידרל ריזרב, ג'רום פאוול, והבהיר בנאום ניצי כי המשימה העיקרית שלו טרם הושלמה: "אנחנו מחויבים להחזרת האינפלציה לקצב של 2%". המסר היה חד וברור - אל תצפו שהריבית תרד בקרוב. אולי היא אפילו תעלה עוד יותר מהרמה הנוכחית שעומדת על 5.5% בקצה העליון.

יו״ר הפד ג'רום פאוול מזהיר: האינפלציה עדיין גבוהה מדי, נערכים להעלאות ריבית נוספות 
בגולדמן זאקס מעריכים: זה המועד שבו הריבית בארה"ב תתחיל לרדת

בבורסה האמריקאית התקשו להחליט אם מדובר בבשורה חיובית או שלילית והגיבו בתנודתיות, אך בסופו של דבר המסחר ביום שישי נסגר במסכים ירוקים. מי ששידר קצת פחות אופטימיות הוא פרופ' לארי סאמרס, שר האוצר האמריקאי לשעבר.

לארי סאמרס, שר האוצר האמריקאי לשעבר / צילום: Reuters, Olivier Douliery/ABACAPRESS
 לארי סאמרס, שר האוצר האמריקאי לשעבר / צילום: Reuters, Olivier Douliery/ABACAPRESS

סאמרס כתב בטוויטר ("X") על הסיכון בהורדת הריבית, והשווה את המצב היום לשנות ה-70, אז נראה היה שהאינפלציה מתמתנת, הפד הוריד את הריבית, ואז היא חזרה לטפס בגדול ואיתה הריבית שהגיעה ל־20%. לפי סאמרס, מהלך מוקדם מדי כעת עלול להביא לתוצאה זהה לזו שנרשמה בשנות ה־70, כשהאינפלציה הרימה את ראשה בשנית בשנות ה־80 לאחר שהתחילה לרדת.

סכנה מוחשית, או השוואה מיותרת?

ויקטור בהר, מנהל המחלקה הכלכלית בבנק הפועלים, אומר בשיחה עם גלובס כי "החשש לעלייה מחודשת באינפלציה מצד הפד היא אמיתית". לדבריו, הגרף שהציג סאמרס משקף בדיוק את תמונת המצב ממנה הפד חושש.

"הפד מבין שהאינפלציה לא מתכנסת ליעד. 3% הם לא רמה שהפד יכול להגיד שהינה מספיקה עבור הקלה ברמות הריבית", מסביר בהר. בנוסף, הוא מציין שהפד משקלל מספר אלמנטים נוספים שעלולים לתדלק את האינפלציה: "הגירעון הפיסקלי החמור בו ארה"ב עומד בניגוד למדיניות המוניטרית של הפד, ושוק התעסוקה שנותר איתן מראה כי לחצי השכר עדיין מתדלקים את האינפלציה".

 

אבל לא כולם מסכימים עם טענה זו. אורי גרינפלד, האסטרטג הראשי של פסגות בית השקעות, מעריך כי "כבר בחודשים הקרובים נתחיל לראות שינוי בקרב הצרכן הפרטי ובנתונים שמגיעים משוק העבודה". הסיבה העיקרית לכך, הוא מסביר, היא שלפי מחקר שהפד הוציאו רק בסוף השבוע, חסכונות העתק של משקי הבית עומדים להסתיים ברבעון השלישי, מה שיביא ככל הנראה להאטה משמעותית בצריכה הפרטית.

בנוסף, החל מה־1 בספטמבר, האמריקאים חוזרים לשלם את הלוואות הסטודנטים שלהם, מה שיקטין עוד יותר את ההכנסה הפנויה. בפסגות מעריכים שכבר ברבעון האחרון של השנה נראה את שיעור האבטלה בארה"ב מתחיל לעלות ואת הפד מתחיל לשדר מסרים על שינוי כיוון במדיניות הריבית.

הפיחות בשקל מייצר לבנק ישראל כאב ראש

גם בישראל נכנסים לישורת האחרונה לפני החלטת הריבית של בנק ישראל, הצפויה בשבוע הבא. בתחזית המקרו־כלכלית העריכו בבנק ישראל כי בשנת 2023 הריבית תעלה פעם נוספת בשיעור של רבע אחוז, וכך להביא את הריבית הבסיסית במשק לרמה של 5%, רמה שלא נראתה בשוק הישראלי מאז 2007.

האינפלציה בישראל במגמת ירידה ועומדת כעת על 3.3%, בדומה לארה"ב. אך כמו שם, כך גם השוק הישראלי עדיין מצוי בתעסוקה מלאה, האבטלה נמצאת בשפל הדומה לזה של 2019, ויש הגורמים הלוחצים את האינפלציה חזרה מעלה.

אחד הגורמים הוא כמובן השקל. רונן מנחם, כלכלן ראשי במזרחי טפחות, מסביר כי תנודתיות השקל בעת האחרונה החמירה, ומתחילת אוגוסט פחת השקל לעומת הדולר בכמעט 4%. "השקל פוחת משמעותית אל מול הדולר. הפיחות העודף, כפי שהגדיר זאת בנק ישראל, נאמד בכ-10% לפחות. לכן, המטבע מהווה גורם אינפלציה".

לדבריו, "ההשלכות הכלכליות של המציאות המשפטית והביטחונית ייחודיים למשק שלנו ומצריכים זהירות מרובה מצד בנק ישראל. החודש הקרוב עתיר התפתחויות משפטיות שיכולות להגדיל משמעותית את תנודתיות השקל".

מנחם מסכם כי למרות תנאים כלכליים טובים בישראל, "פיחות היתר של השקל והסביבה המשפטית והביטחונית המאתגרת, יצריכו את בנק ישראל להחזיק ריבית גבוהה גם כאן, והוא לא ימהר להוריד אותה".

אורי גרינפלד האסטרטג הראשי של פסגות בית השקעות, מוסיף כי "בישראל ההשפעה של העלאות הריבית צפויה לבוא לידי ביטוי ביתר שאת בחודשים הבאים". הוא סבור שרק לאחר שהפד יגיב וישנה את המדיניות שלו, בנק ישראל יאמץ רטוריקה דומה.

"המסר העיקרי שיצא: חוסר ודאות"

בחזרה לנאום של פאוול. מצד אחד, מדבריו נראה שהעלאות הריבית עדיין נמצאות על השולחן. אך מהצד השני, יו"ר הפד אמר בנאומו שריסון המדיניות המוניטרית "ייעשה בזהירות יתרה", והדגיש שוב ושוב שכל החלטות הפד יעשו בהתאם לנתונים.

 

יו''ר הפד ג'רום פאוול צפוי לנאום בכנס הג'קסון הול / צילום: Associated Press, Nathan Howard
 יו''ר הפד ג'רום פאוול צפוי לנאום בכנס הג'קסון הול / צילום: Associated Press, Nathan Howard

"המסר העיקרי שיצא מהנאום של יו"ר הפד, ג'רום פאוול, בג'קסון הול הוא מסר של חוסר ודאות", אומר גרינפלד מפסגות. לדבריו, בעוד שבמקומות מסוימים כמו בשוק המשכנתאות נראה שהעלאות הריבית עשו את העבודה, "בחלקים אחרים של הכלכלה, ובעיקר בכל הנוגע לצרכן הפרטי, הסימנים להצלחה עדיין מתעכבים".

טענה דומה השמיעו בבנק אוף אמריקה. כלכלני הבנק, אשר ניתחו את דבריו של פאוול, טענו כי הנאום היה צפוי, "ולא נתן כיוון לגבי פעולות הפד בהמשך". בבנק אוף אמריקה ציינו כי יו"ר הפד הדגיש בנאומו כי המאבק באינפלציה טרם הסתיים, "ובכך גרם לשוק לדון בתזמון שבו יתחיל הפד להוריד את הריבית בשנת 2024". עוד הוסיפו בבנק אוף אמריקה, כי הפידרל ריזרב צפוי לבצע עוד העלאת ריבית אחת, בחודש נובמבר.

הנתונים מראים: הדרך עוד ארוכה

הנתונים בארה"ב מצביעים על כך שהפד מצוי בתסבוכת. מדד ה־PCE (מדד המחירים של ההוצאה לצריכה פרטית), שאומד בצורה טובה יותר את השינויים במחירים בארה"ב, מראה כי האינפלציה עדיין גבוהה מאוד. קצב אינפלציית הליבה (בניכוי האנרגיה ומחירי המזון) הראתה בחודש יוני הנתון עמד על 4.1% - יותר מפי שתיים מיעד הפד. כך, למרות עליותיו התכופות של ריבית בארה"ב והרמה הגבוהה ביותר מזה 22 שנה, האינפלציה עדיין לא יורדת כפי שציפו בבנק המרכזי.

מדובר באחד מסבבי העלאות הריבית האגרסיביים ביותר של הפד. לאחר שהפד ביצע 11 עליות ריבית רצופות, הודיעה הוועדה המוניטרית בחודש יוני, כי החליטה לא לבצע עליית ריבית נוספת. בינתיים, בשוק צופים שהפד לא יעלה את הריבית בפגישה הקרובה.

לדברי רונן מנחם, כלכלן ראשי בבנק מזרחי טפחות, כרגע בשוק דרוכים ומתקשים לשרטט לאן הולכים הדברים. "הנתונים האחרונים אינם חד־משמעיים", אומר אומר. "לצד שוק עבודה איתן, המכה את הערכות הכלכלנים מדי חודש, ומותיר את לחצי השכר כגורם אינפלציוני מוביל, מתקבלים נתונים כמו מדד הסנטימנט הצרכני של אוניברסיטת מישיגן, שפורסם ביום שישי, והפתיע לרעה ומיקד את חששם של משקי הבית מקצב אינפלציה גבוה בשנה הקרובה".

להערכתו של מנחם, אם חשש זה יתברר כמוצדק, יצטרך הפד להעלות עוד את הריבית במשק האמריקאי.