יו״ר הפד ג׳רום פאוול מזהיר: האינפלציה עדיין גבוהה מדי, נערכים להעלאות ריבית נוספות

יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול, נשא נאום ניצי שהזכיר את נאומו בכנס ג'קסון הול משנה שעברה • פאוול: "מוכנים להעלות את הריבית אף יותר אם יהיה צורך, וגם להשאיר אותה ברמה גבוהה כדי שנראה את האינפלציה יורדת" • בעקבות הנאום, נרשמה תנודתיות במדדים המרכזיים בוול סטריט

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Alex Brandon
ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Alex Brandon

יו"ר הפידרל ריזרב, ג'רום פאוול נשא נאום ניצי ביותר בהתייחסתו למצב הכלכלי ולהמשך המדיניות הריבית בארה"ב בנאומו בכנס ג'קסון הול. פאוול פתח את דבריו בכך שהזכיר את נאומו התמציתי בשנה שעברה, שהרעיד את השווקים, ואמר שבנאומו השנה ידגיש דברים דומים.

בגולדמן זאקס מעריכים: זה המועד שבו הריבית בארה"ב תתחיל לרדת
וורן באפט מוכר מניות. מה הוא יודע על השוק שאנחנו לא
ניתוח גלובס | קצב האינפלציה בארה"ב הפתיע לטובה, אך הזינוק במחירי האנרגיה מאיים

פאוול אמר כי "בשנה שעברה, ציינתי כי המטרה שלנו היא להוריד את האינפלציה ואנו נעשה זאת. למרות שהורדנו את האינפלציה משיאה בסבב הנוכחי היא עדיין גבוהה. אנחנו מוכנים להעלות את הריבית אף יותר אם יהיה צורך בכך, וגם להשאיר את הריבית ברמה גבוהה כדי שנראה את האינפלציה יורדת".

האינפלציה בארה"ב הגיעה לשיאה ביוני בשנה שעברה והגיע עד לשיעור של 9.1%. בחודש האחרון הגיעה האינפלציה עד ל-3.2%. אך למרות שכרגע נראה שאנחנו בדרך להורדת האינפלציה ליעד הפד, שעומד על 2%, יש עוד דרך ארוכה לשם.

יו"ר הפד ציין את המצב הכלכלי בארה"ב מאז תחילת המשבר האינפלציוני, והוסיף כי קיימים גורמים ברכיבי האינפלציה שחותרים תחת היכולת להוריד את האינפלציה בארה"ב. הפד ציין לרעה את מחירי הטובין, שירותי הדיור ואת סעיפי השירותים הכלליים כגורמים המפריעים לפעולות הפד בהורדת האינפלציה. 

מדד ה-CME, האומד את הסבירות בשוק להעלת ריבית בחודש ספטמבר, הראה כי השוק סובר ב-80% שהפד לא יעלה את הריבית בהחלטתו בעוד פחות מחודש. כעת, יו"ר הפד הראה לשוק שהבנק המרכזי אגרסיבי ואיתן בהחלטתו להוריד את האינפלציה.

בעקבות נאומו של פאוול, נשיאת הפדרל ריזרב בקליבלנד, לורטה מסטר ציינה כי היא חושבת שהעלאות ריבית נוספת יידרשו כדי להשתלט על האינפלציה בארה"ב. בשיחה עם CNBC, אמרה מסטר כי "איננו שבעי רצון, כי האינפלציה עודנה גבוהה מדי, ואנו צריכים לראות עוד סימנים בשטח כדי להיות בטוחים שהיא תרד באופן שיחזיק לאורך זמן ובעיתוי הנכון".

בנק ג'יי. פי. מורגן התייחס לנאומו של פאוול ומסר: "אין התרעות ואין הפתעות. אחרי ההצהרות הללו אנו עדיין חושבים שהפד נותר בעמדת המתנה, על אף שישנו סיכוי שהם יעלו את הריבית בחודש הבא אם הנתונים ישקפו שהאינפלציה עדיין חמה".

הורדת ריבית לא נראית באופק

בשורה התחתונה, היו בנאומו של פאוול מספר נקודות מפתח.

ראשית, יו״ר הפד הודה כי התנאים הכלכליים הנוכחיים טובים יותר מאשר אלו שהיו לפני שנה. עם זאת, הוא מתעקש כי מאוד יכול להיות שנראה את הריבית עולה שוב במידת הצורך. הכוונה היא בעיקר למצב שבו האינפלציה, שהגיעה בחודש שעבר ל-3.2% בקצב שנתי, תרים ראש. "בפגישות הקרובות, נעריך את ההתקדמות שלנו בהתבסס על מכלול הנתונים ועל הסיכונים המתפתחים", אמר פאוול.

בנוסף, אותת פאוול כי הורדת ריבית לא ממש נראית באופק. "בהתבסס על הערכה זו, נמשיך בזהירות ונחליט אם להחמיר עוד, או להחזיק את הריבית קבועה ולחכות לנתונים נוספים". הדברים הללו עולים בקנה אחד עם הציפיות שהפד יותיר את הריבית בפגישה הקרובה בספטמבר ללא שינוי, אך ייתכן כי בהמשך יחזור להעלות ריבית בהמשך השנה.

בין הגורמים שעשויים לתדלק מחדש את האינפלציה, ציין פאוול את הצמיחה הגבוהה ואת שוק העבודה ההדוק. "עדויות נוספות לצמיחה מתמשכת מעל המגמה עשויות לסכן את ריסון האינפלציה ויכולות להצדיק הידוק נוסף של המדיניות המוניטרית", אמר.

"שני אחוזים הם ויישארו יעד האינפלציה שלנו", הדגיש יו״ר הפד.

תנודתיות בוול סטריט לאחר הנאום

בדקות הראשונות שלאחר פרסום דבריו של יו״ר הפד, השווקים היו די אדישים ואפילו הגיבו בעליות. אלא שלאחר מכן המגמה השתנתה, המדדים נצבעו אדום ותשואות האג״ח הממשלתיות החלו לטפס.

בעוד שמגמת העלייה בתשואות האג"ח נמשכה, במדדים המרכזיים בוול סטריט נרשמה תנודתיות שאופיינה במעברים חדים בין עליות לירידות. כעת, נרשמות עליות קלות במדדים המרכזיים, כאשר הדאו ג'ונס עולה מטפס בכ-0.3%, ומדדי ה-S&P 500 והנאסד"ק רושמים שניהם עלייה של כ-0.1%.

זמן קצר לאחר הנאום, תשואת האג״ח הממשלתית לעשר שנים עלתה ב-4 נקודות בסיס ועמדה על 4.28%; קצת מתחת לשיא שרשמה בתחילת השבוע, אך עדיין נסחרת ברמות גבוהות מאוד, שמזכירות את תקופת המשבר ב-2008.

כעת, תשואת האג"ח הממשלתית לעשר שנים נסחרת ביציבות ועומדת על כ-4.24%, בעוד שהתשואה לשנתיים, שנחשבת לרגישה יותר לשינויים מוניטריים, מטפסת ונסחרת ברמה של כ-5.05%.

כנס ג'קסון הול, שנערך על-ידי הבנק הפדרלי בארה"ב, נפתח אתמול (ה') בוויומינג ארה"ב למשך שלושה ימים, בהשתתפות מספר ראשי בנקים מרכזיים בעולם. נושא הכנס הוא "שינויים מבניים בכלכלה הגלובלית", ומטרתו לתת מבט עתידי של הנגידים השונים ברחבי העולם על הסביבה הכלכלית הגלובלית. נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, משתתף גם הוא בכנס אך לא יישא דברים.