חשבתם שאוגוסט היה חודש חלש בשווקים? תראו מה ההיסטוריה מגלה על ספטמבר

מדדי המניות המרכזיים בוול סטריט נסחרו עד כה בחודש אוגוסט בירידות שערים, לאחר הראלי המרשים מתחילת השנה, ונראה כי הסיכויים בספטמבר לא לטובתם • דאו ג'ונס ו-S&P 500 איבדו בממוצע כ-1.1% מדי ספטמבר מאז הקמתם • ומה צפוי השנה?

החודש החלש ביותר בשוק המניות בארה''ב / אילוסטרציה: Shutterstock
החודש החלש ביותר בשוק המניות בארה''ב / אילוסטרציה: Shutterstock

היסטורית, ספטמבר נחשב לאחד החודשים החלשים ביותר בשוק המניות בארה"ב. והשנה, אחרי שאוגוסט התגלה כחודש חלש לשווקים, סוף הקיץ בוול סטריט עלול להיות מדאיג במיוחד.

נכון ל-25 לאוגוסט, מדד הדאו ג'ונס השיל מערכו כ-3.1%. גם מדדי ה-S&P 500 והנאסד"ק רשמו עד כה ירידות של כ-3.85% ו-5.07% בהתאמה, וזאת למרות שבשבוע החולף נסחרו במגמה ירוקה. 

WSJ | הגיל המדויק שבו אתם מקבלים את ההחלטות הפיננסיות הטובות ביותר שלכם 
התעלומה הגדולה של שוק ההון: למה מדדי המניות נוטים לירידות בספטמבר? 

טום לי, האנליסט והמייסד השותף ב-Fundstrat Global Advisors, התייחס לקושי העונתי של אוגוסט עבור שוק המניות, וציין כי החודש הנוכחי "מתגלה כבוגדני אפילו על רקע הגישה הזהירה שלנו".

הגרוע ביותר עוד לפנינו

אבל אם חשבנו שבחודש אוגוסט רשמו המדדים המובילים ביצועים לא מזהירים (לאחר ראלי מרשים שקדם לכך מתחילת השנה), חודש ספטמבר עלול להיות גרוע אף יותר.

במבט היסטורי, מיום הקמתם, מדד ה-S&P 500 (שהוקם בשנת 1928) ומדד הדאו ג'ונס (שהוקם בשנת 1896) איבדו בממוצע כ-1.1% כל אחד בספטמבר. לשם השוואה, בשאר 11 החודשים של השנה מדד הדאו ג'ונס, לדוגמה, רשם תשואה חיובית של כ-0.8% בכל חודש. אם מסתכלים על תקופה קצרה יותר, נניח מאז שנת 1950, המדד ירד בכ-0.8% בממוצע בחודשי ספטמבר.

על פי כתב-העת The Week, את הירידה החודשית הגדולה ביותר אי-פעם ספג הדאו בספטמבר 1931, בזמן השפל הכלכלי הגדול של ארה"ב, כשצלל ב-30.7%. עוד ירידות חדות נרשמו בספטמבר 2002 (12.4%-), ספטמבר 2001 (11%-) וספטמבר 1974 (10.4%-), כך על פי נתוני אתר אינווסטינג. גם בשנה שעברה מדד הדאו ג'ונס רשם ירידה חדה בחודש ספטמבר כשצנח ב-8.8%. מנגד, בספטמבר 1939, עת פרוץ מלחמת העולם השנייה, הדאו ג'ונס הפתיע לטובה עם תשואה חיובית חדה של 13.5%.

בכל הנוגע למדד ה-S&P 500, כאמור גם עליו לא חס "אפקט ספטמבר". את הירידה החדה ביותר רשם המדד בספטמבר 1974 כשהתרסק ב-12%. בספטמבר 2022 ירד המדד ביותר מ-9%, וסומן כחודש ספטמבר הגרוע ביותר מאז ספטמבר 2002, אז ירד המדד ב-11%. במהלך העשור האחרון, גם מדד נאסד"ק 100 ירד בממוצע של 0.6% במהלך ספטמבר, החודש היחיד בשנה עם ממוצע שלילי במדד. בספטמבר שנה שעברה ירד המדד ביותר מ-10.5%.

מי שעוקב אחר הנתונים הסטטיסטיים לבדם סביר שיהמר כי גם השנה מדדי המניות בוול סטריט יסגרו את חודש ספטמבר בירידות. מצד שני, כפי שמזכירים לנו סטטיסטיקאים, טרם נמצאה סיבה קונקרטית למוניטין הגרוע שרכש לעצמו ספטמבר, ונכון לשעה זו, אף אחד לא בטוח מה הסיבה לביצועי החסר של המדדים בחודש זה.

האינדיקטורים הכלכליים שישפיעו על הסנטימנט בשווקים

ובכל זאת, ישנן לא מעט תחזיות שרומזות כי החששות של המשקיעים לגבי החודש הבא אכן עלולים להתגשם. לפי רויטרס, הסנטימנט לגבי ספטמבר הנוכחי מושפע מכמה גורמים.

ראשית, האינדיקטורים הכלכליים שצפויים להתפרסם במהלך החודש כמו דוח נתוני התעסוקה ומדד ה-PCE (מדד האינפלציה המועדף של הפד) יהוו כגורמים מהותים בהחלטת הריבית הקרובה של הפד שמחכה לראות את האינפלציה מתקררת ואת שוק העבודה נחלש מעט.

חששות אלה בסופו של יום עלולים להשפיע על הסנטימנט בשוק ועל מחירי המניות. "יש מחסור בחדשות תאגידיות שבאמת יניעו את השווקים, מה שאומר שסוחרים ומשקיעים הולכים למקד את תשומת ליבם במרכיבי המאקרו", אמר אנתוני סגלימבנה, אסטרטג שוק ראשי באמרפרייז פיננשיאל לביזנס טודיי.

בנוסף, החלטת הריבית של הפד ב-20 בספטמבר מהווה כמקור פוטנציאלי נוסף לתנודתיות בשוק. נאומו האחרון ישל ו"ר הפד ג'רום פאוול בג'קסון הול, שהתקיים ביום שישי האחרון, הגביר את הציפיות להעלאת ריבית נוספת השנה, אם כי מהלך נוסף בספטמבר נראה פחות סביר.

המשקיעים זקוקים ל"תרחיש הזהב" שבו נרשמת האטה בצמיחה בארה"ב, אך לא כזו שתבשר על מיתון, וזה בסופו של יום מה שיגרום לפד להכריז על סוף העלאות הריבית, אמר סגלימבנה בראיון טלפוני ל-MarketWatch ביום שישי האחרון.

אחרים סבורים שהפד לא סיים את העלאות הריבית, ועשוי להעלות את הריבית לטווח קצר ב-25 נקודות בסיס בהמשך השנה, ולכן המשקיעים עשויים להמשיך להיות מוטרדים משיעורי הריבית בארה"ב בטווח הבינוני. על פי ההערכות של CME FedWatch קיים סיכוי נמוך, של 13.5%, שהפד יעלה את הריבית ברבע אחוז נוסף לטווח של 5.5%- 5.75% ב-20 בספטמבר.

ספטמבר אופטימי או פסימי?

"זה נראה כמו הזמן לצמצם פוזיציות מסוכנות, ולהתמקד בהשקעות בטוחות יותר, אם אתה חושב שספטמבר הולך להיות קצת יותר הפכפך מהרגיל", אמרה לרויטרס סנדי וילרה, מנהלת תיקים בבית ניהול ההשקעות ווילר ושות'. וילרה עצמה עברה להתמקד במניות דפנסיביות יותר בתחום שירותי הבריאות, כמו מעבדות פייזר ואבוט.

לעומת זאת, טים הייז, אסטרטג השקעות עולמי ראשי ב-Ned Davis Research, תיאר לרויטרס ספטמבר מעודד יותר. הייז מצפה כי לאחר הירידה באוגוסט, השוק יראה עלייה בספטמבר. לטענתו, הירידה באוגוסט מזכירה את הירידה של 6% שהייתה בין פברואר למרץ השנה, שלדעתו בלמה "אופטימיות מוגזמת" והעמידה את השוק על מסלול לעליות נוספות.

גם לי מחזיק בעמדה שורית לגבי המשך הקיץ, ורואה את סיום התנועה מטה קרב, ואת הירידות של אוגוסט כמאפיין של החודש עצמו ולא כאינדיקציה לירידה משמעותית וממושכת בשוק.