אגף התקציבים נגד ראש הממשלה: אסור לבטל את תקרת ההנחה לקרקעות ביישובים הקהילתיים בגליל

באגף תקציבים מציעים לעדכן את התקרה מ-450 אלף ל-600 אלף בלבד והענקת ההטבה למחוסרי דיור בלבד • בנוסף, הם דורשים התנייה של המהלך בקצב שיווקים גבוה ומיידי

יוגב גרדוס, הממונה על התקציבים / צילום: עודד קרני
יוגב גרדוס, הממונה על התקציבים / צילום: עודד קרני

משרד האוצר מתנגד לתוכנית שמגבש ראש הממשלה נתניהו לביטול תקרת ההנחות בקרקעות המשווקות ליישובים כפריים וקהילתיים בגליל.

באגף תקציבים שלחו הבוקר למנכ"ל משרד ראש הממשלה יוסי שלי וגורמים נוספים התייחסות מפורטת למהלך שמוביל נתניהו, לפיה ביטול ואפילו הגדלת ההנחה על הקרקעות המשווקות "לא תביא לשינוי בהיקף האוכלוסיה בגליל, אלא יישום של עוד מאותו דבר".

עסקה בשבוע | המכרזים נסגרו: כמה תעלה דירה בשכונת היוקרה החדשה בנתניה?
אסף זמיר חוזר לחיים הציבוריים: ירוץ בבחירות המקומיות עם רון חולדאי

בנוסף, מזהיר מתן יגל, סגן הממונה על התקציבים החתום על המכתב, כי "הגדלת ההטבות ביישובים הכפריים באופן משמעותי צפויה לפגוע במאמצים לחיזוק עיירות הפיתוח ויתר היישובים העירוניים ובכך לפגוע בכל האזור, שכן, שירותים לאומיים, אזורי תעסוקה משמעותיים וכיו"ב ניתן לפתח באזורים בהם קיימת אוכלוסייה בהיקף משמעותי".

טענת רה"מ: תקרת ההנחה מונעת בנייה מאסיבית ביישובי הגליל

נכון להיום, תקרת ההנחה לקרקע ביישובים כפריים (צמודי קרקע) באזורי עדיפות לאומית עומדת על 450 אלף שקל. ראש הממשלה נתניהו וגורמים נוספים מעוניינים לבטל את תקרת ההנחה, בניגוד לדעתו של שר השיכון גולדקנופף, בטענה שהיא מונעת את הפרחת הגליל ואת הבנייה המאסיבית ביישובים שם.

יגל מציין כי "המכשול העיקרי בפני גידול אוכלוסיה משמעותי, אשר הוביל בין היתר לעליית מחירי הקרקע, מצוי בצד ההיצע". לדבריו, החוסר בהיצע קשור במבנה ההתנהלות של המגזר הכפרי - "אגודות שיתופיות ששומרות קרקעות פנויות לדורות הבאים, תכנון מיושן שמביא לבנייה בצפיפות נמוכה מאוד ומנגנונים שונים כגון מגבלות ועדות הקבלה". אי טיפול בכל אלה, הם מדגישים, "יהווה המשך מדיניות שלא צלחה, בבחינת 'עוד מאותו דבר'".

הפשרה: לעדכן את תקרת ההנחה למחוסרי דיור

כפשרה, מציעים באוצר לעדכן את תקרת ההנחה למחוסרי דיור בלבד, אך ורק ביישובים כפריים בגליל המדורגים במדד סוציו-אקונומי 7-1, ולקבוע תקרה חדשה של 600 אלף שקל - 33% מעל התקרה הנוכחית. לדבריהם, "הגדלת ההנחה מעבר ל-600 אלף שקל צפויה לעזור רק למספר יישובים מצומצם מאוד, בעיקר מעשירונים 8-10, דוגמת עמוקה, כפר ורדים וקורנית".

במקביל, הם מציינים, "מתן ההטבה למחוסרי דיור בלבד תאפשר לוודא כי אוכלוסיית הגליל אכן צומחת ומתפתחת ותמנע מצב בו ירכשו בתים ביישובי הגליל אשר ישמשו למטרות נופש ויוותרו ריקים ברוב חודשי השנה, או לחלופין יירכשו למטרות השקעה ויפגעו בהיצע לאוכלוסיית מחוסרי הדיור".

במקביל, ולאחר שהכנסת גם אישרה לאחרונה את הרחבת ועדות הקבלה ליישובים שכוללים עד 700 משפחות, קוראים באוצר להתנות את ההנחות בשחרור קרקעות לשיווק מהיר. לדברי יגל, "אנו סבורים כי המדיניות היעילה ביותר - וזאת שלמיטב ידיעתנו לא נוסתה עד כה - היא להגדיל את ההנחה כפי שהצענו, במקביל להגדלה משמעותית של היקף וקצב השיווקים ביישובים הללו, בין היתר בשיטת 'הקצאה בהתאם לבינוי בפועל', עד כדי הקצאת מלוא יחידות הדיור המתוכננות בתחומם בתוך שנתיים. כך, שהנחות יינתנו ביישובים בהם מקודמים שיווקים כאמור בלבד".

בנוסף, מציעים באוצר לעדכן את תוכניות הבנייה בישובים הללו, כך שהצפיפות תעמוד על 5 יחידות דיור לדונם, "באופן שיאפשר לאוכלוסיות נרחבות ובראשן זוגות צעירים להתגורר באזור". בשורה תחתונה, מציינים באגף תקציבים, "אנו סבורים כי מתן הטבות למגזר הכפרי ללא הבטחת הגדלת היצע במסגרת חבילת הצעדים שהצענו תביא להעמקת הטבות בלבד וזאת ללא צמיחה דמוגרפית משמעותית של האוכלוסייה בגליל כפי שהממשלה מבקשת לקדם".