המיליונרים נוטשים את סין וביידן נגד חברות התרופות

מיליונרים בורחים מסין, מטוסים רוסים בוערים ותעשיית התרופות וביידן במאבק • וגם: מחקר חדש מגלה שהצרפתים עייפו • 5 אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

השבוע בעולם / צילום: AP- Ng Han Guan. עיבוד: טלי בוגדנובסקי
השבוע בעולם / צילום: AP- Ng Han Guan. עיבוד: טלי בוגדנובסקי

1 ההיסטוריה הסינית חוזרת?

החדשות הכלכליות הרעות מסין מוסיפות לקבל ביטויים סטטיסטיים דרמטיים. לפי חברת הייעוץ הנלי (Henley), מיליונרים סיניים עוזבים את ארצם בהמוניהם בגלל מסעה של המפלגה הקומוניסטית נגד המגזר הפרטי. השנה סין עומדת לאבד 13,500 מיליונרים. בשנה שעברה היא איבדה 10,800 מיליונרים (דיווח של כתב העת Fortune). 

ההתרסקות "המסתורית" של יריבו של פוטין והודו עושה היסטוריה 
משרד המשפטים האמריקאי וה-SEC חוקרים את טסלה לגבי פרויקט לבניית בית סודי מזכוכית

זה אינו השיא היחיד. שוק הנדל"ן בסין רועד. "לא היה כדבר הזה", מצוטט מומחה לענייני סין בחברת הדירוג S&P ב"ניו יורק טיימס". השוק הזה מפרנס מיליונים, שומר את ערך חסכונותיהן של משפחות סיניות, ומחזיק רבע מסך כל הפעילות הכלכלית. עשרות ענקיות נדל"ן הגיעו עד חדלות פרעון. הגדולה מכולן, Evergrande, עתרה למעמד של פושטת רגל בבית משפט אמריקאי בסוף השבוע שעבר כדי להתגונן מפני נושיה. 

איך כל זה ישפיע על יחסי החוץ של סין? השבוע הגיעו לבייג'ינג שרת המסחר של ארה"ב ושר החוץ של בריטניה, בנפרד, כדי לנסות ולשפר את קשרי הסחר על רקע הידרדרות דיפלומטית וצבאית. אילוצים כלכליים ציננו הרגלים סיניים אגרסיביים לפני כמעט חצי מאה. נראה אם ההיסטוריה חוזרת. 

2 מל"טים אוקראיניים מדליקים

מל"טים אוקראיניים הופיעו השבוע בשמיהן של יותר ערים רוסיות, בעת ובעונה אחת, מאשר בכל נקודה במהלך המלחמה. בניגוד לאופי הסמלי של גיחות קודמות, השבוע האוקראינים נחלו הישגים, כמו פגיעה במטוסי תובלה כבדים בעיר פסקוב, בצפון מערב רוסיה. צילומים הראו לשונות אש וענני עשן מתאבכים מנמל התעופה המקומי. 

מתקפה על העיר הרוסית פסקוב / צילום: Associated Press, Pskov region governor Mikhail Vedernikov official telegram channel
 מתקפה על העיר הרוסית פסקוב / צילום: Associated Press, Pskov region governor Mikhail Vedernikov official telegram channel

החדשות מן החזית עמדו השבוע בסימן תזוזה מסוימת. מקורות ביון מערביים העריכו שהאוקראינים פרצו את קו ההגנה הראשון, המסיבי, של הרוסים בשורה של מקומות בחזית הדרום. אף על פי כן, מרחק עצום עדיין מפריד ביניהם ובין היעד המשוער של מתקפת הקיץ שלהם, ים אזוב, בין חצי האי קרים ליבשת הרוסית. 

3 ביידן רוצה תקרה לאינסולין

מאבק־איתנים על מקומה של אחריות חברתית בתעשיית התרופות (מחזור שנתי: 550 מיליארד דולר) הגיע השבוע אל שלב חדש בארה"ב. 

ביום שלישי נודע שממשל ביידן מתכוון "לשאת ולתת" בשמם של מיליוני מבוטחים קשישים על הפחתת מחיריהן של עשר תרופות קריטיות למחלות כרוניות. הממשל רוצה להוריד מחירים לשיעור של 25% עד 60% מרמתם הנוכחית, כולל תקרה של 35 דולר לאינסולין. 

ביידן. מתכוון להעמיד את הפחתת המחירים במרכז מערכת הבחירות / צילום: Associated Press, Evan Vucci
 ביידן. מתכוון להעמיד את הפחתת המחירים במרכז מערכת הבחירות / צילום: Associated Press, Evan Vucci

תעשיית התרופות מנהלת מאבק משפטי רחב ממדים נגד כוונת הממשל. שדולה המייצגת אותה האשימה השבוע שמדובר ב"תכתיב", לא במשא־ומתן. טענות הנגד הקלאסיות הן שהפחתת המחירים תניא חברות מלהשקיע בתרופות גנריות ובמחקר־ופיתוח. הנשיא ומפלגתו מתכוונים להעמיד את הפחתת המחירים במרכז מערכת הבחירות בשנה הבאה. הרפובליקאים חוששים שזה יעבוד. 

4 גאבון גילתה את "הדרך לאושר״

משבר המשילוּת באפריקה הפך למוטיב קבוע בשבועות האחרונים. גם השבוע. הפיכה צבאית בגאבון הקטנה היא התשיעית באפריקה בתוך שלוש שנים, והשנייה בתוך חודש. כרגיל, הצבא התערב להציל את המולדת, הפעם מידי שושלת משפחתית בת 56 שנה. הגנרלים הודיעו כי הם העלו את 2.4 מיליון תושביה של יצואנית הנפט הזו על "הדרך לאושר". הנשיא/המלך המודח, עלי בונגו, היה בעל ברית של צרפת, כמו נשיא ניז'ר שהודח ביולי.  

נשיא גאבון המודח, עלי בונגו. היה בעל ברית של צרפת / צילום: Associated Press
 נשיא גאבון המודח, עלי בונגו. היה בעל ברית של צרפת / צילום: Associated Press

באפריקה הדרומית, זימבבואה חזרה ובחרה את העריץ המקומי בבחירות, שכמעט הכול מסכימים כי היו מזויפות. הנבחר־לא־נבחר, אדיסון מנאנגאגווה (Mnangagwa), מכונה "התנין" בגלל שיטות הפעולה שלו. זו ארץ המבורכת בפוטנציאל עשיר ולא־ממומש של מינרלים ושל חקלאות. לאליטה האזרחית־צבאית שלה אין כל כוונה לוותר על השלטון רק מפני שהיא חוזרת ומפסידה בבחירות. 

5 הצרפתים עייפים, כועסים ועצובים

הצרפתים ציינו השבוע את ה-Rentrée, החזרה הגדולה מחופשות הקיץ. זה היה קיץ לא נעים מעיקרו, מטאורולוגית ופוליטית. לרוב הצרפתים אין סיבה למסיבה, הציפיות ירודות, הפוליטיקאים בלתי נסבלים מתמיד. מכון צרפתי לחקר דעת הקהל, Elabe, הציג למרואייני המדגם שלו שלל איפיונים של מצב רוחם, וביקש מהם לבחור שלושה.

52% בחרו "עייפות", עלייה של 8% לעומת הסקר הקודם; 43% בחרו "נוסטלגיה" (+3%), 38% בחרו "כעס" (+12%), 38% בחרו "עצבות" ((+7%, 23% "אמון" (ירידה של 7%), 22% "שקט נפשי" (-8%), ו־22% "שביעות רצון" (-6%).

אכן, לא קל להיות צרפתים.

רשימות קודמות בבלוג וב-יואב קרני. ציוצים (באנגלית) ב-טוויטר.