כאוס בדרום תל אביב: עשרות שוטרים ומבקשי מקלט נפצעו בעימותים

מבקשי מקלט אריתראים מחו על כנס של תומכי השלטון שתוכנן להתקיים בתל אביב • הם פרצו מחסומים, יידו אבנים, השליכו קרשים - וגרמו נזק רב לחנויות ורכבים • 15 מפגינים במצב קשה, 27 שוטרים נפגעו ורובם במצב קל • במשטרה טוענים: האירוע בשליטה, המפגינים חזרו לביתם" • רה"מ נתניהו קיבל עדכון מהמפכ"ל והורה "לפעול להשבת הסדר הציבורי" 

בעקבות העימותים השוטרים קבעו שמדובר בהפגנה בלתי חוקית / צילום: Shutterstock, Georgy Dzyura
בעקבות העימותים השוטרים קבעו שמדובר בהפגנה בלתי חוקית / צילום: Shutterstock, Georgy Dzyura

עימותים פרצו הבוקר (שבת) בתל אביב בין מתנגדי המשטר באריתראה לתומכיו. מבקשי המקלט הגיעו לרחוב יד חרוצים בעיר כדי למחות על כנס תמיכה בשלטון באריתראה שתוכנן להתקיים. שוטרים שהגיעו למקום החלו להתעמת איתם על מנת להשיב את הסדר הציבורי - ונתקלו באלימות קשה. המפגינים פרצו את מחסומי המשטרה, יידו אבנים וקרשים וניפצו חלונות ראווה ברחובות העיר. יותר מ-140 בני אדם נפצעו, בהם 15 מפגינים במצב קשה ו-27 שוטרים שרובם במצב בינוני וקל. בתוך כך, במשטרה טוענים כי המצב בשליטה ולקראת סיום.

שאלות ותשובות | העימותים בדרום תל אביב: למה הם פרצו ומה קורה באריתראה?
ביקור קצר בחוף הוליד אפליקציה ששווה 100 מיליארד דולר
חוזרים לבית הספר: בתל אביב מפנים מכוניות לטובת ילדים

רה"מ בנימין נתניהו קיבל עדכון מהשר לביטחון לאומי בן גביר והמפכ"ל שבתאי על הפרות הסדר בתל אביב, והוא הנחה לפעול להשבת הסדר, כך עדכנה לשכתו במהלך השבת. המשטרה הוציאה הודעה חריגה וביקשה מהאזרחים להתרחק מאזורי הפרות הסדר. במהלך העימותים בוצע ירי חי על ידי שוטרים שחשו בסכנת חיים מיידית.

המתנגדים לשלטון הצליחו לפרוץ לאולם שבו התקיים כנס התמיכה, וגרמו להרס ולנזק רב. ניידת משטרה שהייתה מחוץ למקום הושחתה וחלונותיה נופצו. "הם הפכו את כל המקום", סיפרה מלצרית שעבדה באולם שהושחת. "הם עשו פה בלגן באופן חופשי, אני לא ראיתי משטרה. גם לא הבנתי מה הסיבה, פחדתי".

אזור העימותים בדרום ת''א, היום / צילום: מיטל וייזברג
 אזור העימותים בדרום ת''א, היום / צילום: מיטל וייזברג

אחד מבעלי העסקים באזור: "הגענו לאזור מלחמה" 

 פרופ' רוני גמזו, מנהל בית החולים איכילוב, אמר ל-N12: "במשך השעות קיבלנו פצועים שהגיעו עצמאית, לא רק דרך מד"א. היינו חייבים להפעיל 'אירוע רב נפגעים' כדי להכיל את הכמות הגדולה והבלתי צפויה של הפצועים עם פגיעו הירי". 

"באירוע טרור אנחנו מקבלים הרבה מאוד מידע מהמשטרה וממד"א, אבל באירוע הנוכחי אנחנו התמודדנו עם הרבה מאוד אי־ודאות", הסביר פרופ' גמזו. "בין הפצועים הייתה עוינות פנימית. אנחנו מפרידים בין הפצועים כדי לא ליצור אלימות אצלנו בבית החולים".

מבית החולים איכילוב נמסר כי 38 פצועים התקבלו בחדר הטראומה, מתוכם 11 פצועי ירי. "הזעקנו את כל רופאי החטיבה הכירורגית וחדר הניתוח נערך", תיאר ד"ר אייל חשביה, מ"מ מנהל מערך הטראומה בבית החולים איכילוב.

"אנחנו הגענו לאזור מלחמה", שיתף אחד מבעלי העסקים באזור. "אנחנו מתריעים במשך שנתיים שדרום תל אביב נמצאת תחת מתקפה. אין לנו ביטחון היום, אני מרגיש כאילו שאני בדרום אמריקה. לא יכול להיות שאנחנו עושים הכל ובסוף מקבלים את העסקים שלנו שבורים. זה פשוט ביזיון".

דרום ת''א אחרי העימותים, הערב / צילום: מיטל וייזברג
 דרום ת''א אחרי העימותים, הערב / צילום: מיטל וייזברג

בעקבות העימותים, השוטרים קבעו שמדובר בהפגנה בלתי חוקית והחל ניסיון לפזר את המוחים ולפנות את רחוב המסגר. בין היתר נעשה שימוש ברימוני הלם ובגז מדמיע. "מפירי סדר השליכו אבנים וקרשים", נמסר בהודעת המשטרה, "כוחות מפנים אותם באמצעות פרשים ואמצעים לפיזור המון".

העימותים עם השוטרים פרצו שעות לפני אירוע של שגרירות אריתריאה בישראל. מבקשי המקלט, שמתנגדים לשלטון, זעמו על הפסטיבל שיתקיים וקראו להתנגד לו ברשתות החברתיות. כוחות המשטרה נערכו לאבטח את המחאה בכוחות מתוגברים, אך הדבר לא הצליח למנוע את האלימות.

לפי ההערכות, יש היום בישראל כ-25 אלף אזרחים אריתריאים. רובם הגדול ברח מהשלטון במדינה - שחייב את הגברים בשירות צבאי שיכול להימשך עשרות שנים. עם זאת, בישראל יש גם מיעוט של אזרחים אריתראים שתומך בשלטון במדינה. בגלל שישראל לא בדקה את בקשות המקלט של הפליטים לעומק, אי אפשר לדעת מי ממבקשי המקלט מתנגד לשלטון, ומי תומך בו.

"לא אתפלא אם זה לא הטריד אף שופט ברחביה בה אין אריתראים"

גם במערכת הפוליטית התייחסו לעימותים הקשים בדרום תל אביב. "כל מי שינסה לפגוע בשוטרים חייב לדעת כי דמו בראשו", כתב חה"כ אלמוג כהן מעוצמה יהודית. חה"כ טלי גוטליב מהליכוד לא חסכה ביקורת משופטי בג"ץ: " מי משופטי בג"ץ שהתירו לאריתראים להתגורר בת"א חשב היום שהוא טעה, שלאפשר לאריתראים להשתלט על דרום ת"א ולהטיל אימה על התושבים היתה טעות פתאלית. אריתראים שזרו היום אלימות קשה לצפיה.לא אתפלא אם זה לא הטריד אף שופט ברחביה בה אין אריתראים".

"העימותים בתל אביב הם קריאת השכמה לכולנו", מסרה המועמדת לראשות עיריית תל אביב ציפי ברנד. "הזנחה ארוכת שנים של הנושא, במישור הלאומי והעירוני, הביאו אותנו לסף אלימות שלא ראינו בעיר. עלינו לקדם תוכנית שתכלול סיוע למעבר מהיר של מבקשי מקלט למדינות קולטות".

הכתבה פורסמה לראשונה ב-N12