סמוטריץ' ביקש מפקידי האוצר לייפות דוח על מצבה הכלכלי של ישראל

הדוח הוגש לוועדת הכספים של הכנסת, אך לאחר הכנתו, היו לסמוטריץ' טענות על כך שתיאור המצב לא נוסח באור חיובי יותר - והוא ביקש לשנות חלק מהניסוח •  לאחר הסירוב לעשות כן, צירף השר לדוח הקדמה מטעמו, בה הציג את הנרטיב שלו לנתונים

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: מארק ישראל סלם, "ג'רוזלם פוסט"
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: מארק ישראל סלם, "ג'רוזלם פוסט"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ביקש מהפקידות המקצועית במשרד לייפות דוח בדבר מגמות המאקרו של ישראל. הדוח הוגש היום (ב') לוועדת הכספים של הכנסת לאחר שהוכן על ידי אנשי אגף תקציבים ואגף הכלכלנית הראשית. אלא שלאחר הכנתו, היו לסמוטריץ' טענות על כך שתיאור המצב לא נוסח באור חיובי יותר.

בלעדי | לקראת החלטת הדירוג הגורלית: משלחת של מודי'ס מבקרת השבוע בישראל
ראיון | נגיד בנק ישראל: "השקל התנתק מהשווקים הפיננסים בחו"ל והוא בפיחות עודף של מעל 10%"

סמוטריץ' ביקש מממלא מקום הכלכלנית הראשית, שמואל אברמזון, לשנות חלק מהניסוחים בדוח. ככל הידוע, אברמזון סירב לעשות כך. אברמזון מונה על ידי סמוטריץ' לתפקיד על תקן ממלא מקום זמני, לאחר עזיבת הכלכלנית הראשית שירה גרינברג. האחרונה סיימה את כהונתה לפני שלושה חודשים בסערה, תוך שהיא מזהירה מעל כל במה מפני השלכות המהפכה המשפטית של הממשלה, שסמוטריץ' נמנה בין מוביליה.

לאחר סירובו של אברמזון למלא את מבוקשו של סמוטריץ', צירף השר לדוח הקדמה מטעמו, בה הציג את הנרטיב שלו לנתונים. הוא הסביר כי "נתוני המאקרו של הכלכלה הישראלית טובים וחזקים" והרעיף מחמאות ושבחים לניהול הכלכלי של הממשלה. עוד הוא בחר לתקוף במילים חריפות את המחאה נגד המהפכה המשפטית וכתב כי "כוחות אדירים עם תקציבי עתק וגיבוי תקשורתי חסר תקדים מוציאים את דיבתה של ישראל רעה בעולם הכלכלי בשקרים בוטים והפחדות שווא". לדבריו, "נראה שעד כה השפעתם על הכלכלה מזערית בלבד".

סמוטריץ' אף ביקש מפקידי האוצר להשמיט מהדוח פסקה שעסקה בסיכונים. בפסקה, שנכנסה בסוף לסקירה, נכתב כי "מספר התפתחויות כלכליות, גלובליות ומקומיות אשר חלו מעת אישור התקציב משפיעות לרעה על התנאים הפיסקליים בהם פועלת הממשלה ויתכן כי מגמה זו, לצד סיכונים נוספים, ימשיכו להשפיע על הסביבה הפיסקלית גם בשנת 2024". אף שמדובר באזהרה מעורפלת למדי, שלא מזכירה במפורש את הרפורמה המשפטית, הויכוח סביבה מספק הצצה למתח בין הדרג המקצועי באוצר לשר.

מנגד, גם סמוטריץ' הודה בדבריו כי האינפלציה "במצב פחות טוב ממה שצפינו בעת הנחת התקציב" והזכיר גם את היחלשות השקל, שנחלש לרמה של 3.81 שקל לדולר, בעוד התקציב נבנה לפי הנחה של 3.60 שקל לדולר.