הפועלים מרחיב את רכישות המט"ח בביט ומצמצם חלק מפעילות הארנק הדיגיטלי

שירות התשלום "ללא מגע" בביט הושק לפני כשנתיים וחצי, אך כעת החליטו בבנק לסגור אותו • הסיבה: ביקוש נמוך בשוק שנשלט ע"י ענקיות הטכנולוגיה הבינלאומיות • במקביל, החל מהימים הקרובים יוכלו משתמשי ביט להזמין מט"ח באמצעות האפליקציה, ולאסוף אותו בנתב"ג

דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים / צילום: תמר מצפי
דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים / צילום: תמר מצפי

בנק הפועלים יבצע בקרוב שני מהלכים משמעותיים באפליקציית התשלומים ביט, שנועדו להתאים אותה לשימוש המבוקשים על ידי הלקוחות ומצד שני להגדיל הכנסות עבור הבנק. המהלך הראשון הוא סגירת שירות התשלום בבתי עסק באמצעות הטלפון הנייד ללא מגע דרך אפליקציית ביט, ואילו השני הוא מתן אפשרות לציבור משתמשי ביט לרכוש מט"ח דרך האפליקציה.

בלעדי | התוכנית של המפקח החדש נחשפת: חיזוק חברות האשראי על חשבון הבנקים
ניתוח גלובס | "החמצת ענק": כך תנצלו את הזדמנויות ההשקעה שיש בשוק

באשר לתשלום באמצעות מגע (TAP), שירות שהפך את ביט לארנק דיגיטלי והושק בפברואר 2021, ההערכות בשוק הן כי בבנק הפועלים הגיעו למסקנה כי השירות אינו כלכלי עבורם מאחר ששוק הארנקים הדיגיטליים והתשלומים נשלט על ידי ענקיות הטכנולוגיה הבינלאומיות אפל וגוגל וכי הביקושים לשימוש בשירות היו נמוכים.

בהקשר זה, נזכיר כי אפל אינה מאפשרת למחזיקים בטלפונים הניידים שלה שימוש בארנקים דיגיטליים שאינם אפל פיי, כך שהשוק שהיה פתוח לבנק הפועלים וליתר הארנקים הדיגיטליים הישראליים הינו מצומצם מלכתחילה. שירות ה־TAP צפוי להיסגר בסוף חודש אוקטובר.

בחודש מאי 2022 הודיעה חברת כרטיסי האשראי ישראכרט כי היא סוגרת את אפליקציית התשלומים שלה Anyway. ההחלטה התקבלה כחלק משינוי עסקי שהוביל המנכ"ל רן עוז שנכנס לתפקידו זמן קצר לפני כן.

כאמור, אפל וגוגל הם השחקנים המרכזיים בשוק הארנקים הדיגיטליים הישראלי, והם גם אלה שהביאו לעלייה ניכרת בו. לפי נתוני חברת שבא (שירותי בנק אוטומטיים), המפתחת ומנהלת את מערכת התשלומים הלאומית בכרטיסי אשראי, בחודש יולי 2023 נרשם שיא חדש של הוצאות בהיקף כולל של 3.6 מיליארד שקל בארנקים דיגיטליים, פי 2.4 לעומת יולי 2022 וזינוק של יותר מפי 13 לעומת יולי 2021, עם כניסת אפל פיי לישראל.

שדרוג כבר בתקופת החגים הקרובה

במקביל, הפועלים משדרג את ביט בכל הקשור לעולמות המט"ח. על מנת להשיק את המהלך כבר בתקופת החגים שמתחילה בסוף השבוע הקרוב, החל מהימים הקרובים, השירות החדש יאפשר רכישת מט"ח ישירות מהאפליקציה בחיוב כרטיס האשראי של הלקוח, ואיסופו ללא המתנה בדלפקי בנק הפועלים בנתב"ג. זאת במקביל לאפשרות לרכוש מט"ח בדלפק עצמו.

באמצעות האפליקציה, יוכלו המשתמשים לבחור את המטבע הרצוי וכן את הסכום המבוקש, בתקרה של עד 5,000 שקל לעסקה ועד 20 אלף שקל בחודש קלנדרי. הזמנת המט"ח באמצעות ביט תאפשר ללקוח להחליט באילו שטרות הוא מעדיף לקבל את הכסף ובניגוד למכשירים האוטומטיים שמחזיק הבנק ניתן יהיה להמיר מזומן דרך האפליקציה גם למטבעות אחרים שאינם דולר או אירו.

עמלות המרת המט"ח באמצעות האפליקציה יהיו זהות לאלה שנגבות בשירות הקיים מט"ח בטרמינל. נזכיר, כי בהמרת סכומים קטנים גובים הבנקים עמלת המרה מינימלית, אך בסכומים גדולים העמלות מחושבות בשיעור מתוך הסכום המומר.

הקיץ האחרון היה עמוס מאוד בנתב"ג, כשכמעט 100 אלף ישראלים עברו בו מדי יום, מה שהפך את תחום המרת המט"ח לכדאי מאוד עבור הגופים הפיננסיים והגדיל את הצורך להתנהלות חכמה מצד הלקוחות שיכולה לחסוך סכומי כסף גדולים.

ככלל, ישנן שלוש אפשרויות העומדות בפני מי שבוחר לטוס לחו"ל. הראשונה, היא שימוש בכרטיס אשראי בחו"ל והיא כרוכה בעמלת המרה (באחוזים) מתוך סך העסקה (רלוונטי גם בהזמנת החופשה עצמה או ברכישות אונליין). האפשרות השנייה, היא פתיחת חשבון מט"ח מבעוד מועד וחיוב כרטיס האשראי ישירות ממנו שעשויה להיות זולה ומשתלמת יותר. האפשרות השלישית, היא משיכת כספים במטבע זר מכספומטים בישראל או בחו"ל. ריבוי האפשרויות הופך את הבדיקה המוקדמת לכדאית יותר עוד טרם היציאה לחו"ל.