הזדמנות להכיר יצירות ישראליות מקוריות בפסטיבל מוזיקה מיוחד

פסטיבל "חג המוזיקה הישראלית", שמטרתו לקדם יצירה מקומית מקורית, יתקיים ברחבי ישראל ויכלול בכורות עולמיות, אופרות, קונצרטים, סרטים ומופעים לכל המשפחה • בגלריה ב"בית הגפן", מרכז תרבות ערבי-יהודי בחיפה, מוצגות שלוש תערוכות יחיד של אמנים פלסטינים העוסקות בזהות, מסורת ואירועים אקטואליים

תזמורת ''פירקת אלנור'' שמופיעה בפסטיבל / צילום: אלה אוזן
תזמורת ''פירקת אלנור'' שמופיעה בפסטיבל / צילום: אלה אוזן

מוזיקה

חג המוזיקה הישראלית
מנהל אמנותי:
יובל צורן
מתי: 18-22.9
היכן: ירושלים, באר-שבע, תל-אביב, זיכרון יעקב וחיפה
פרטים נוספים: www.israelmusicfest.co.il

פסטיבל "חג המוזיקה הישראלית" יתקיים השנה בפעם ה-26, בניהולו האמנותי של יובל צורן. הפסטיבל נערך ביוזמת משרד התרבות והספורט, במטרה לעודד יצירה מוזיקלית ישראלית מקורית. מופעי החג (כל המופעים ללא עלות אך דורשים הרשמה מראש) ייערכו באולמות בירושלים, זכרון יעקב, חיפה, באר שבע ותל אביב.

המופעים הבולטים בפסטיבל

אירועי הפסטיבל רבים ומגוונים. התזמורת הסימפונית ירושלים והפסנתרנית עפרה יצחקי יבצעו את הקונצ'רטו הראשון לפסנתר של יוסף טל, לצד בכורה עולמית ליצירה חדשה של המלחינה טליה עמר וביצועים ליצירות של עודד זהבי ולאון שידלובסקי. התזמורת הסימפונית חיפה תבצע את "ישראליאנה" מאת מרק לברי עם הכנרת יעל ברולסקי, לצד בכורות של עמרי כוכבי, ברכה בדיל ושי כהן.

מופע בולט נוסף הוא של "אנסמבל המאה ה-21", שיכלול יצירות של ורדינה שלונסקי, אייל אדלר, יצחק ידיד ואיתן שטיינברג. בבאר שבע תנגן הסינפונייטה באר שבע, בניצוחו של רני קלדרון, את הקונצ'רטו לחלילית מאת מיכאל וולפה יחד עם נגן החליליות הצעיר מנשה לוקין. עוד יבוצעו בקונצרט יצירות של רוני רשף ואראל פז.

מופע מסקרן במיוחד במסגרת החג הוא ביצוע בכורה לאופרה "מי תהום" מאת המלחינה תמר שליט ג'יימס. האופרה תבוצע על ידי אנסמבל מיתר, בניצוחו של עידו פרנקל.

עוד בתוכנית החג השנה: המופע "הקבינט של דוקטור קליגרי", שיכלול הקרנת סרט אילם בליווי מוזיקה חיה מאת יובל גוטליבוביץ'. הסרט הוא מותחן פסיכולוגי משנת 1920, העוסק בשיגעון ובתת מודע בדרך לפענוחה של פרשיית רצח מסתורית.

חג המוזיקה יארח השנה לראשונה את תזמורת "פירקת אלנור", בקונצרט מחווה לתזמורת 'קול ישראל בערבית', שפעלה בארץ במשך עשרות שנים.

עוד שיתוף פעולה ראשון הוא "מוזתיקה" (שילוב של מוזיקה ואתיקה), תכנית חינוכית במסגרתה מבוצעים קונצרטים בפריפריה הגיאוגרפית והחברתית של ישראל.

מופע מעניין נוסף הוא "בין הנילוס להרי האטלס", שיתוף פעולה מוזיקלי בין פסנתרן הג'אז עומרי מור והסקסופוניסט אבטה בריהון (Abatte Barihun), המשלב ביצירתו מרכיבים מעולם המוזיקה האתיופית.

עוד בתוכנית: מופעים לכל המשפחה, בין השאר "מורפולוגיות סאונד" - פרויקט המשלב בין תחומי המדע והאמנות.

אמנות

עאישה עראר, חנא קובטי ועלאא עטון
היכן: גלריה בית הגפן
כתובת: רחוב הגפן 2, חיפה
ימים ושעות פעילות: א'-ה': 10:00-15:00; ו': 10:00-14:00
טלפון: 04-852-5252

בגלריה ב"בית הגפן" בחיפה מוצגות שלוש תערוכות יחיד של אמנים פלסטינים: "הרהורים" של חנא קובטי, "אמפיביה" של עאישה עראר, (אותה אצרה עירית כרמון פופר) ו"תחנות" של עלאא עטון. כל העבודות המוצגות כאן נוצרו במיוחד לתערוכה.

עאישה עראר, (30) נולדה וחיה בג'לג'וליה. היא בוגרת לימודי אמנות ב"המדרשה" ומיוצגת על ידי גלריה "דביר" בתלא אביב. עבודותיה, ציורים צבעוניים בסגנון חופשי, עוסקים במתח שבין מסורת לקידמה ובין זהות קולקטיבית לזהות עצמית.

בתערוכה "אמפיביה" מתייחסת עראר ליכולת לחיות ולפעול במים וביבשה. בחלל התערוכה יצרה עולם מימי מדומיין, מעין מרחב של חופש, תנועה ויצירתיות, שנוצר על רקע התנגדות למגבלות ולאיסורים של העולם הממשי.

ציור של עלאא עטון מתוך תערוכתו ''תחנות'' המוצגת ב''בית הגפן'' / צילום: באדיבות בית הגפן
 ציור של עלאא עטון מתוך תערוכתו ''תחנות'' המוצגת ב''בית הגפן'' / צילום: באדיבות בית הגפן

חנא קובטי, (40) הוא אמן ואוצר יליד נצרת, שכיום עובד ומתגורר כבירושלים. בעל תואר ראשון בצילום ותואר שני באמנות, שניהם מ"בצלאל". עבודותיו מתמקדות בשאלות של זהות וזיכרון לאומי, היברידי, אישי וקולקטיבי של ערביי ישראל.

בתערוכה "הרהורים" קובטי מציג פסלים פורמליסטים ומופשטים, דרכם הוא בוחן את היחסים בין אובייקטים, חלל וזמן.

עלאא עטון (29) הוא אמן יליד עמאן. הוא התגורר במזרח ירושלים ולאחרונה עבר לחיפה. סדרת הרישומים "תחנות" נולדה בעקבות מעברו לוואדי ניסנאס בעיר.

תערוכתו מורכבת מרישומים מדויקים וקפדניים בשחור ולבן, דרכם הוא מציג את מבטו על חיי הערים בהן התגורר, ושוזר בתוכם גם אלמנטים המסמלים את מסעו האישי, לצד דימויים פנטסטיים ואירועים אקטואליים.