בג"ץ אישר לחלק את תווי המזון של דרעי ל-2023; הקריטריונים ל-2024 ייבחנו

בגלל הקרבה לחגים, בג"ץ סייג את תחולתו של הצו הארעי, באופן שהוא לא יחול על סך של 400 מיליון שקל שנועדו לחלוקה בשנת 2023 • מנגד, השופטים הורו על מתן צו ביניים שימנע חלוקת כספים בסך 600 מיליון שקל בשנת 2024

יו''ר ש''ס, אריה דרעי / צילום: אוהד צויגנברג, "ידיעות אחרונות"
יו''ר ש''ס, אריה דרעי / צילום: אוהד צויגנברג, "ידיעות אחרונות"

בג"ץ קבע היום (ד') כי תלושי המזון בהיקף של 400 מיליון שקל יחולקו לציבור, זאת לאחר שחלוקתם הוקפאה עד להחלטה בדיון. יחד עם זאת, השופטים עוזי פוגלמן, דפנה ברק-ארז ויעל וילנר קבעו כי לגבי הסכום של 600 מיליון שקל שהוקצה לשנת 2024 נדרשת בחינה נוספת.

לוין לבג"ץ: כינוס הוועדה לבחירת שופטים בסמכותי הבלעדית 
ניצן שפיר, פרשנות | השופטת ששתקה 13 שעות והשופט שהפתיע: מה למדנו מהדיון ההיסטורי בבג"ץ 

נציגי המדינה הצהירו כי בכוונתם לערוך בחינה מחודשת שתתייחס לאמות-המידה שייקבעו לזכאים. הבחינה תיערך בהתייעצות עם המשנה ליועצת המשפטית לממשלה, והממשלה תעדכן את בית המשפט.

לפי החלטת בג"ץ, "בשים לב לעובדה שתקופת החגים עומדת בשער, אנו מסייגים את תחולתו של הצו הארעי באופן שהוא לא יחול על סך של 400 מיליון שקל שנועדו לחלוקה בשנת 2023. בהתאם לכך אנו מורים על מתן צו ביניים שימנע חלוקת כספים בסך 600 מיליון שקל בשנת 2024. צו הביניים יעמוד בתוקפו עד למתן החלטה אחרת".

הבוקר התקיים דיון בעתירות שהגישו התנועה לאיכות השלטון ועמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון, לאחר שוועדת הכספים אישרה בשבוע שעבר להעביר 400 מיליון שקל לחלוקה מיידית באמצעות תווי מזון.

העותרות טוענות כי החלוקה אושרה למרות שכל הגורמים המקצועיים מצביעים על כך שחלוקת כרטיסי מזון פעם או פעמיים בשנה לא מקדמת ביטחון תזונתי ומפלה. עוד נטען כי העברת הכספים נעשתה במקביל להוצאת 6,000 משפחות מהתוכנית המקיפה של המיזם הלאומי לביטחון תזונתי, שמקדמת ביטחון תזונתי, בשל מחסור תקציבי.