סין עסוקה מדי בשביל לפלוש לטייוואן והאמירה שהדהימה את ניו יורק

הפוליטיקה של אסונות הטבע • הסינים עסוקים מכדי לפלוש לטייוואן • עין־תחת־עין בוושינגטון • האמירה שהדהימה את ניו יורק, והשינוי המעניין של אפל • 5 אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

סין. משבר מערכתי, חברתי ותרבותי / צילום: ap, Ng Han Guan
סין. משבר מערכתי, חברתי ותרבותי / צילום: ap, Ng Han Guan

1 דניאל לא ידעה

אסונות הטבע ההיסטוריים שהיכו בצפון אפריקה פעמיים בתוך פחות משבוע (כמעט 3,000 מתים במרוקו, אולי 15,000 בלוב) הצטיינו במכנה משותף אחד: פוליטיקה, המעכבת עזרה.

72 שעות החסד, שבמהלכן אפשר לחלץ נפגעים מן ההריסות, חלפו עברו. מרוקו הסכימה לקבל סיוע רק מארבע ארצות, רק יומיים לאחר רעש האדמה הקשה ביותר זה מאה שנה. היא דחתה הצעות סיוע מצרפת ומגרמניה, ומשכנתה הלא־ידידותית אלג'יריה.

חיפושים אחר ניצולים בדרנה, לוב / צילום: ap, Yousef Murad
 חיפושים אחר ניצולים בדרנה, לוב / צילום: ap, Yousef Murad

בלוב יש שתי ממשלות יריבות, שבדרך כלל אינן מדברות זו עם זו. ממשלת המזרח היא זו המטופלת באלפי גוויות ברחובות ובים. אבל ממשלת המערב היא זו המוּכֶּרת על ידי הקהילה הבינלאומית. מה עושים? התשובה היא מעט מאוד, יחסית. חבל שהסופה דניאל לא ידעה אילו גבולות לחצות.

2 ״לאכול מרור״

המשבר הכלכלי בסין מְסַפק סטטיסטיקות, המעוררות את הרושם שהמשבר הוא הרבה יותר מכלכלי; הוא מערכתי, חברתי ותרבותי.

לא זו בלבד שיותר מחמישית הצעירים בסין (בני 16 עד 24) מובטלים, אלא ש־16 מיליון מהם חזרו אל בתי הוריהם (על פי דיווח של AP). ממשלת סין חדלה לפרסם סטטיסטיקה רשמית בחודש יולי. שליט סין, שי ג'ינפינג, ייעץ לצעירים "לאכול מרור", "כדי להשביח את סין".

הנשיא ג'ו ביידן אמר בתחילת השבוע שהמשבר בסין מעסיק עכשיו את שי במידה כזאת, שהוא מאמין כי פחתה הסכנה שסין תפלוש לטייוואן, ותצית בזה מלחמה אפשרית עם ארה"ב.

3 ״תרבות של שחיתות״

העיתונות האמריקאית כתבה השבוע על "פאניקה" במפלגה הדמוקרטית לנוכח שקיעתו של הנשיא ג'ו ביידן בסקרים. שבוע אחר שבוע חולשותיו הפוליטיות של ביידן מתאשרות, בייחוד לנוכח הספקות שמעורר מצבו הגופני והשכלי.

השבוע החליט הרפובליקן הבכיר ביותר בוושינגטון, יושב ראש בית הנבחרים קווין מקארתי, לפתוח חקירה לצורך אימפיצ'מנט נגד הנשיא. "אימפיצ'מנט" שקול כנגד הגשת כתב אישום במשפט פלילי. אם בית הנבחרים, שבו יש רוב רפובליקאי קטנטן, יחליט על אימפיצ'מנט, הנשיא יעמוד למשפט הסנאט. העילה היא החשדות הפליליים על "תרבות של שחיתות" נגדו ונגד בנו האנטר. אם יורשע, הוא יודח אוטומטית מכהונתו. הרשעה מצריכה רוב של שני־שלישים, ואין כל סיכוי שהוא יימצא.

ממהלך כזה נובע הרושם של עין־תחת־עין: הדמוקרטים העמידו את דונלד טראמפ לשני משפטים בסנאט, בזמן נשיאותו ומיד אחריה. הסנאט סירב להרשיע. אף כי רוב האמריקאים חושבים (על פי הסקרים) שביידן אינו צריך להתמודד על כהונה נוספת, לא ברור כלל שהם תומכים בהעמדתו למשפט.

4 ״אין פתרון״

ראש עיריית ניו יורק, אריק אדמס, הדהים בתחילת השבוע את עירו ואת אמריקה בהכרזה שזרימת מהגרים לא חוקיים "תהרוס את ניו יורק". הוא דיבר על "משבר לאומי".

"אף פעם אחת בחיי לא נתקלתי בבעיה שלא ראיתי לה פתרון. לבעיה הזו אינני רואה פתרון", הוא אמר. "אמרתי את זה בשנה שעברה, כאשר המספר עמד על 15,000, ואני אומר את זה עכשיו כאשר הוא עומד על 115,000".

אדמס, שהוא שחור ודמוקרט, הוא מן המבקרים הקולניים ביותר של מדיניות ההגירה של הנשיא ג'ו ביידן ושל האכיפה הרפה, לדעת המבקרים, בגבולה הדרומי של ארה"ב עם מקסיקו. זו מנוקדות התורפה החמורות ביותר של ביידן בהתקרב הבחירות לנשיאות.

ראש עיריית ניו יורק, אריק אדמס / צילום: ap, Yuki Iwamura
 ראש עיריית ניו יורק, אריק אדמס / צילום: ap, Yuki Iwamura

5 ״חור של 8 מילימטר״

כשנכנס ספטמבר מרבים בשמחה ובהגזמה בקוּפֶּרטינוֹ, עיר הבירה של קיסרות אפל בקליפורניה. זה הזמן שבו המנכ"ל, עוד מזמנו של סטיב ג'ובס, מציג את השנתון החדש של ספינת הדגל, אייפון. השבוע נולד אייפון 15, והוויכוח יינטש בימים הבאים אם אוסף תכונותיו מצדיק שדרוג או לא.

את העניין הגדול ביותר עורר מה שבעלת הטור לטכנולוגיה בוול סטריט ג'ורנל קוראת "חור של 8 מילימטר". בהשפעת פסיקה של נציבות האיחוד האירופי, אפל המירה את החיבור הקנייני של כבליה בחיבור תקני, USB-C. בשעתו, הקנייני הכניס לה הרבה כסף ועיצבן מיליוני משתמשים.

אייפון 15 פרו / צילום: צילום מסך מאתר אפל
 אייפון 15 פרו / צילום: צילום מסך מאתר אפל

אפל מקווה שהדור החדש יעורר התרגשות. מכירותיה יורדות, ואיום נשקף לה בייחוד בסין. הרודנות הקומוניסטית גומלת ליריבותיה המערביות, ומורה לכל עובדי הממשלה שלא להכניס עוד אייפונים למשרדיהם. מכירות בסין מניבות כמעט 20% מהכנסות אפל.

רשימות קודמות בבלוג וב-יואב קרני. ציוצים (באנגלית) ב-טוויטר.