המתווה שמקדמת הממשלה: המס לרכבים חשמליים יתמתן, הרכבים המזהמים ישלמו את המחיר

משרד האוצר והמשרד לאיכות הסביבה בוחנים רפורמה לפיה המיסוי על כלי רכב ייקבע לפי חישוב זיהום שנגזר ישירות מפליטת ה-CO2 שלהם, כפי שמקובל באירופה • חברת טלקאר תייבא לפני סוף השנה את רכב הפנאי החשמלי הגדול של קיה, EV9 • ועוד חדשות מענף הרכב

רכבים חדשים בנמל אשדוד / צילום: תמר מצפי
רכבים חדשים בנמל אשדוד / צילום: תמר מצפי

משרד האוצר והמשרד לאיכות הסביבה בוחנים ביצוע רפורמה יסודית במתווה "המיסוי הירוק" על כלי רכב, ויישומה כבר בחודשים הקרובים. המתווה הנוכחי, שגובש ב־2009, קובע מנגנון של הפחתה שקלית מדורגת במס הקנייה, עד לתקרה של כ-15 אלף שקל, על כל סוגי הרכב הפרטיים החדשים.

ניתוח גלובס | כל רכב שלישי חשמלי עד 2030? ספק אם ישראל ערוכה לכך
אאודי Q8 חשמלי: טווח הנסיעה ארוך, קהל היעד מצומצם

גובה ההפחתה נקבע בהתאם ל"קבוצת הזיהום" שאליה שייך הרכב, והשיוך לקבוצה מחושב על פי נוסחה שמשקללת שורה של מזהמים שפולטים כלי הרכב.

השיטה הזו נחשבת כיום מיושנת, בשל השינויים המואצים שחלו בשנים האחרונות בטכנולוגיית הרכב, ובעיקר המעבר המואץ לכלי רכב חשמליים.

המיסוי אמור לעלות בהדרגה עד כ־40%

מקורות באוצר מסרו לגלובס, כי על פי המתווה החדש, שנמצא בבחינה, תוחלף הנוסחה המורכבת בחישוב זיהום שנגזר ישירות מפליטת ה-CO2 של כלי הרכב, כפי שמקובל באירופה. גם בנוסחה הקיימת פליטת ה-CO2 מהווה מרכיב מרכזי בנוסחת חישוב הזיהום של כלי הרכב.

המטרה הסופית בשיטה החדשה, היא לקבוע ממוצע פליטת CO2 מקסימלי לכלל דגמי הרכב שמייבא כל יבואן לישראל. במקרה שממוצע הפליטה יחרוג מיעד מינימלי שייקבע, ככל הנראה פחות מ-100 גרם CO2 לקילומטר, יופעל מנגנון "קנס", שיעלה במדורג את מס הקנייה על רכבי הבנזין והדיזל של אותו יבואן, בהתאם למחירם היחסי. השיטה הזו תעניק ליבואנים תמריץ לשלב יותר כלי רכב חשמליים ו"ירוקים" בתמהיל המכירות שלהם.

כחלק מהרפורמה נבחן מתווה חדש ורב-שנתי למס הקנייה על רכב חשמלי החל מ-2024, שיהיה מתון ומדורג יותר מהמתווה הנוכחי, שנקבע ב-2019. על פי המתווה המוצע, בינואר הקרוב יעלה מס הקנייה על רכב חשמלי משיעור של 20% כיום לשיעור נמוך מ-30%. זאת במקום קפיצה חדה ל-35%, כפי שאמור היה להתרחש על פי המתווה משנת 2019.

המיסוי אמור לעלות במדורג עד כ-40% בשנת 2026. במקביל תפחת בהדרגה תקרת ההטבה מ-50 אלף שקל כיום ל-30 אלף שקל ב-2026. נוסף על כך מוצע לדחות בשנה את ביטול הטבת המס הירוק על רכבי פלאג-אין, שתוכננה לינואר הקרוב, ולקבוע מיסוי של כ-60% בינואר 2024, במקום 45% כיום.

היבואנים נערכים ליבוא מסיבי על בסיס המתווה המקורי

עדיין לא ברור האם התוכנית תתקבל, ומה יהיה לוח הזמנים ליישומה, וככל הידוע האוצר בוחן מספר אפשרויות נוספות להטמעת המודל האירופי, שמטיל קנס בגין חריגה מיעדי זיהום. עם זאת, מקורות בענף מעריכים שלישראל יש אינטרס לאשר את המתווה החדש עד פתיחת ועידת האקלים של האו"ם, שתתקיים בנובמבר הקרוב בדובאי. זאת כצעד אופרטיבי ליישום "חוק האקלים" החדש, שהתקבל השבוע ומציב יעדים להפחתת הפליטות ולעידוד המעבר לרכב חשמלי.

בינתיים נערכים יבואני הרכב לגל מסיבי של יבוא כלי רכב חשמליים ורכבי פלאג-אין, על בסיס ציפיות לעליית המס במתווה המקורי. באזור נמל אילת ומגרשי הערובה שבדרום מאוחסנים כיום למעלה מ-40 אלף כלי רכב, שרובם אמורים להיות משוחררים לפני סוף השנה כדי להקדים את עליית המס. נוסף על כך מצפים לנחיתה של עוד עשרות אלפי כלי רכב חדשים עד סוף השנה, רובם מהמזרח.

בתוך כך אומר לגלובס רן רייז, מנהל אגף תחבורה במשרד להגנת הסביבה, כי נושא הפחתת הפליטות מתחבורה מהווה חלק חשוב מ"חוק האקלים" החדש, שאושר השבוע בוועדת השרים לחקיקה. לדבריו, סקטור התחבורה אחראי לכרבע מסך פליטות גזי החממה בישראל, ולכן יידרשו צעדים משמעותיים כדי לעמוד ביעדים, הן על ידי מעבר לרכבים מאופסי פליטות והן באמצעות צמצום הנסועה ברכב פרטי.

לדבריו, המשרד פועל בתיאום עם יתר משרדי הממשלה הרלוונטיים. ביחס למיסוי הירוק הוא אומר, "הנושא נמצא בשלבי בחינה ראשוניים". במשרד גם בוחנים כיום את ההתפתחויות האחרונות בתחום רגולציית הרכב הסביבתית באירופה, ושוקלים לאמץ בהתאמה לישראל חלק מהרפורמות בתחום המיחזור והכלכלה המחזורית, שהתקבלו באיחוד לאחרונה.

מרשות המסים נמסר בתגובה: על פי המתווה הקיים, מס הקנייה על רכישת רכב חשמלי יעלה מ-20% ל-35% בינואר 2024. רשות המסים בוחנת את המתווה מעת לעת, בתיאום עם שאר הגורמים הרלוונטיים בממשלה.

יותר מ-350 אלף שקל: קיה EV9 תגיע לישראל

חברת טלקאר צפויה להתחיל לייבא לפני סוף השנה את רכב הפנאי החשמלי הגדול של קיה ־ EV9, שמיועד לעד שבעה נוסעים בשלוש שורות מושבים. הרכב בעל העיצוב העתידני נמתח לאורך של יותר מ-5 מטרים ולגובה 1.75 מטרים, והוא ניצב על בסיס גלגלים באורך 3.1 מטרים.

הרכב ישווק באירופה בשתי גרסאות עיקריות. גרסת הבסיס מצוידת במנוע בודד בהספק 204 כ"ס עם הנעה אחורית ובסוללה בקיבולת 99.8 קילוואט-שעה עם טווח של עד 541 ק"מ ב-WLTP. הגרסה השנייה מצוידת בשני מנועים עם הנעה כפולה, בהספק משולב של 385 כ"ס. הסוללה דומה והטווח עומד על עד 503 ק"מ. לשתי המכוניות יש תא נוסעים דיגיטלי מפואר.

קיה EV9 / צילום: יח''צ
 קיה EV9 / צילום: יח''צ

המחירים באירופה מתחילים בסביבות 75 אלף אירו לפני הטבות מס, ובישראל הם עשויים להגיע ליותר מ-350 אלף שקל.

​כלמוביל תחדש את שיווק רכבי המותג "סמארט"

היצע הרכב החשמלי בישראל צפוי להמשיך להתרחב בהתמדה לקראת ה"דד-ליין" של העלאת מס הקנייה בינואר 2024. השבוע הודיעה קבוצת כלמוביל כי בכוונתה לחדש עוד לפני סוף השנה את שיווק רכבי המותג "סמארט", כפי שנחשף לראשונה בגלובס. דגמי הרכב של המותג הם כיום חשמליים ומיוצרים בסין על ידי קבוצת GEELY הסינית, על בסיס פלטפורמות משותפות למותגים נוספים של הקבוצה.

מלבד המכונית העירונית החשמלית "סמארט #1" בתצורת האצ'בק, יתחיל המותג לשווק גם את הקרוס־אובר "סמארט #3", שהשיווק שלו יתחיל באירופה בנובמבר. אורכו של הרכב 4.4 מ', גובהו 1.55 מ' והוא ניצב על בסיס גלגלים באורך 2.78 מ' ומצויד בתא מטען בנפח 370 ליטר. הוא ישווק באירופה ובישראל בשתי גרסאות. הראשונה עם מנוע בודד בהספק 272 כ"ס וסוללה של 66 קילוואט־שעה עם טווח של עד כ־455 קילומטרים ב־WLTP.

רכב של המותג ''סמארט'' / צילום: יח''צ
 רכב של המותג ''סמארט'' / צילום: יח''צ

מחירה של הגרסה הזו באירופה צפוי לנוע סביב 43 אלף יורו, מחיר כמעט זהה למחיר של הדגם הפופולרי ATTO3 של BYD בגרמניה. גרסת הביצועים של המכונית המכונה "בראבוס" מצוידת בשני מנועים בהספק משולב של 428 כ"ס ובסוללה דומה עם טווח של עד כ־415 ק"מ. היא מסוגלת לזנק מאפס ל־100 קמ"ש ב־3.7 שניות ותעלה באירופה כ־51 אלף יורו.