אאודי Q8 חשמלי: טווח הנסיעה ארוך, קהל היעד מצומצם

ה־SUV החשמלי הענק של אאודי נראה אגרסיבי ומשדר ריחוק חברתי • הוא בעל תא נוסעים מרווח, נוחות נסיעה מרשימה וסוף סוף גם טווח שימושי

אאודי Q8 חשמלי / צילום: יח''צ
אאודי Q8 חשמלי / צילום: יח''צ

ליצרני ומשווקי הרכב בעולם יש ניסיון רב בבניית פרופילים של לקוחותיהם. הם יודעים לחזות במדויק מה הגיל והמגדר הממוצע של הלקוחות בכל דגם, מה דרגת ההכנסה וההשכלה שלהם, בכמה כלי רכב הם מחזיקים ואפילו מה התחביבים. אבל כשהם צריכים לנתח את פרופיל הלקוחות של רוכשי רכבי הפאר החשמליים, הם נתקלים באתגר.

השבוע בענף הרכב | יו"ר קבוצת BYD הסינית הגיע לביקור חשאי בישראל
קרסו כבר לא לבד: כלמוביל במגעים לקבלת זיכיון למותגים מבית צ'רי
אפילו בטסלה נערכים: הסינים בדרך להסתער על שוק הרכב האירופי

כלי רכב חשמליים "עממיים" נרכשים בדרך כלל בעיקר לצורך חיסכון בהוצאות השוטפות. אבל לקוחות, שרוכשים רכב חשמלי, שעולה שבע ספרות בדולרים (אחרי מסים), לא ממש רגישים לחיסכון בעלויות הדלק והטיפולים. אמנם לכלי רכב חשמליים כאלה יש ביצועים מרשימים, אבל בחצי מיליון שקל ומעלה אפשר לרכוש לא מעט דגמי בנזין מרגשים.

רוב הלקוחות של הפלח הייחודי הזה, נמצאים באירופה "הירוקה" ובקליפורניה שוחרת איכות הסביבה. הם שייכים לשכבת לקוחות מבוססים, שרוכשים רכב חשמלי מנימוקים סביבתיים־אידיאולוגיים, אבל ספק רב אם זה המצב בישראל. לפיכך מי שנותר הם לקוחות שמחפשים את "הנראות" של רכב חשמלי. כלומר' מנהלים בכירים שיש להם אג'נדה של "קיימות". לפיכך הם נוסעים ברכב חשמלי כדי לתת דוגמה לעובדים, ואולי בעיקר, לבעלי המניות.

על הפלח האליטיסטי והמצומצם הזה בישראל מתמודדים לא מעט דגמים של מותגים עתירי מוניטין. אחד הוותיקים בהם הוא הקרוס־אובר החשמלי של אאודי, שנחת כאן לפני כשלוש שנים תחת השם E-TRON. הדור המחודש שלו מכונה כעת Q8 ומביא עמו שורה של חידושים ושיפורים ובראשם טווח גדול יותר משמעותית.

עיצוב חיצוני

חיצונית, השינויים די קלים. החרטום קיבל יחידות תאורה ממוחשבות ופס תאורה רוחבי, הפגוש והגריל עוצבו מחדש לטובת מראה ספורטיבי, יש גם חישוקים חדשים ונאים וכמה תוספות אווירודינמיות. קווי המתאר דומים מאד ל־Q7 זה עדיין רכב ארוך, רחב וגבוה, שנראה מאסיבי, במיוחד כשהוא עוטה חישוקי 21 אינץ' מושחרים. גרסת ה"קופה" בעלת הזנב הנטוי, קצת יותר אלגנטית.

תא הנוסעים גבוה ומציב את היושבים מעל התנועה שמסביב. תנוחת הישיבה מלפנים טובה ותומכת. המרחב הפנימי, שמיועד בגרסה החשמלית לחמישה נוסעים בלבד, מנוצל היטב עם מרחב ראש בשפע, מושב אחורי רחב ונוח עם מרווח נדיב לראש ולרגליים של מבוגרים גבוהים.

 

מערך הפיקוד נראה כמו תא טייס במטוס מודרני. הנהג מוקף במערך צפוף של מסכים צבעוניים ביניהם לוח מחוונים דיגיטלי ענק ועתיר גרפיקה, מסך פיקוד מרכזי ומסך מגע די גדול מתחתיו לשליטה על מערכת האקלים ומצבי נהיגה. גודש המידע דורש מהנהג חלוקת קשב של טייס מסחרי והשליטה במערכת האקלים עלולה להסיח את הדעת. כפיצוי מקבלים תפריטים שמאורגנים בסדר הגיוני וקל לזיהוי, ומערכת זיהוי קולי איכותית.

כמות המתגים הפיזיים בתא מצומצמת מאד ואפילו "מוט ההילוכים" הוא מתג מתכתי קטן במרכז הקונסול, שנועד להפעלה באמצעות הבוהן. המסר הכללי שמשדרת של הנדסת האנוש הוא "תתקדם להווה או שתישאר בעבר".

כל הטכנולוגיה עטופה באיכות מרהיבה וקפדנית, שאופיינית לאאודי. משטחי הדיפון משלבים עור תפור, פלסטיק רך ומתכת קרירה והם מרגישים כאילו הותכו זה לזה. מושבי הספורט נראים כיצירת אומנות מודרנית שמפוסלת בעור ובידוד הרעשים הוא מהטובים בהם נתקלנו ברכב חשמלי. אפילו ב־150 קמ"ש הרכב מחליק בחרישיות ללא רעשי רוח ועם מעט רחש צמיגים ומערכת ההנעה. האבזור התקני מושקע, כפי שניתן לצפות מרכב בסביבת המחיר הזו, אם כי כמנהג הגרמנים יש אופציה לחבילת תוספות מפוארת במיוחד תמורת סכום גבוה. תא המטען יכול להכיל 569 ליטר. מספיק למטען מזוודות טיפוסי של מספר נוסעים או לציוד קמפינג.

מערכת ההנעה של ה־Q8 דומה לזו של ה־E-TRON היוצא וכוללת שני מנועים בהספק משולב של 408 כ"ס. התאוצה מאפס למאה אורכת 5.6 שניות בלבד. נתון מכובד לרכב בממדים ובמשקל שכאלה. גם המהירות נצברת בקצב מכובד אם כי הגרסה הבכירה של ב.מ.וו IX מייצרת תאוצות יותר מרשימות. התאוצה חלקה, לינארית ונטולת היסוסים. גם במצבי התכנות "הרגועים" תגובת הדוושה די החלטית.

טווח הנסיעה של הדור הראשון, כ־400 ק"מ, היה פשוט בלתי מספק עבור רכב פאר חשמלי. ה־Q8 החשמלי בגרסת ה־55 שמשווקת בארץ מבצע זינוק גדול עם טווח של עד כ־582 ק"מ ב־WLTP בזכות הגדלה משמעותית של קיבולת הסוללה, שעומדת כעת על 106 קילוואט־שעה, ומתלי אוויר נשלטים אלקטרונית, שמתאימים את גובה המרכב אוטומטית לנסיעה כדי להקטין את התנגדות האוויר.

כרגיל, הטווח בפועל נגזר מאופי הנהיגה ומהטמפרטורות החיצוניות, שהן לא סלחניות בקיץ הישראלי. בתנאי אקלים לא קיצוניים, עם מזגן פועל ונהיגה מתונה, אפשר להגיע לסביבות 450־470 ק"מ ריאליים וזה שיפור משמעותי בשימושיות הרכב. מערכת מיחזור אנרגיית הבלימה יעילה ומפיקה את המקסימום מהאינרציה בירידות.

על הכביש

על הכביש ה־Q8 מצליח לשדר הרגשה של SUV גרמני מהונדס היטב, עם שפע של אחיזה מהצמיגים הרחבים, היציבות כיוונית מרשימה בשיוט מהיר תחת רוחות צד חזקות, וההיגוי מדויק ומאוזן. במצב התכנות הספורטיבי נטיית הגוף מינימלית ובסך הכל אפשר לנהוג ברכב המגודל הזה בצורה מהירה וזורמת על כבישים מתפתלים, הישג מרשים אם לוקחים בחשבון, שהוא שוקל כ־2.5 טון לפני נוסעים ומטען. גם הבלמים מחזירים היזון חוזר מדויק, למרות ההתערבות של מערכת מיחזור האנרגיה. עם זאת היינו שמחים לקבל היגוי לגלגלים האחוריים לטובת שיפור התמרון במצבים דחוקים בעיר.

כבר אמרנו לא פעם, שמתלי אוויר הם דרישת חובה בכלי רכב חשמליים גדולים, שצריכים לשכך כראוי את המסה העצומה על אספלט משובש. וה־Q8 אכן, מצויד במתלי אוויר מרשימים ונוחות הנסיעה שלו מצוינת על כל סוגי המשטחים.

מחיר

אודי Q8 E-TRON עולה בישראל 600 אלף שקל, ולמרות שהמחיר בהחלט לא עממי, הוא אחד הזולים מבין המתחרים הישירים בעלי טווח וממדים מקבילים. בשורה התחתונה ה־Q8 ממלא היטב את ייעודו, אם כי צריך לזכור שהוא בעיקר משדר ריחוק מעמדי ופחות "אני חשמלי וידידותי לסביבה". 5.6 שניות

חלק מהמתחרות

מרצדס EQE350 SUV

650 אלף שקל עולה גרסת הפתיחה של מרצדס EQE. הרכב מציע מרווח נדיב לחמישה נוסעים. דגם הבסיס מצויד בשני מנועים, בסוללה של 89 קילוואט־שעה וטווח נסיעה של עד 510 ק"מ.

מרצדס EQE350 SUV / צילום: יח''צ
 מרצדס EQE350 SUV / צילום: יח''צ

BMW IX 50

765 אלף שקל עולה הקרוס־אובר של ב.מ.וו. הדגם מציע תא נוסעים מפואר וייחודי לחמישה. ההנעה כוללת שני מנועים וסוללה של 105 קילוואט עם טווח של עד 600 ק"מ.

BMW IX 50 / צילום: יח''צ
 BMW IX 50 / צילום: יח''צ