באוקראינה מעריכים: כמה כסף עולה המלחמה לרוסיה

לפי דיווח של "פורבס אוקראינה", המבוסס על מידע של המטכ"ל האוקראיני, רוסיה הוציאה על פלישתה למדינה עד כה 167 מיליארד דולר • מדיווח נוסף בנושא שפורסם ברויטרס עולה כי הוצאות הביטחון של רוסיה צפויות להגיע לשליש מתקציב המדינה הכולל ל-2023

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין / צילום: Associated Press, Mikhail Metzel
נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין / צילום: Associated Press, Mikhail Metzel

רוסיה הוציאה 167 מיליארד דולר על פלישתה לאוקראינה שנמשכת מאז פברואר 2022, כאשר במהלך תקופה זו גרמו הכוחות האוקראיניים לנזק בהיקף כ-34 מיליארד דולר לציוד רוסי - כך עולה מדיווח של "פורבס אוקראינה", שמתבסס על מידע של המטכ"ל האוקראיני נכון ל-24 באוגוסט.

הצוללת | "למה פוטין ממשיך במלחמה? ייתכן שהוא ממתין לניצחון טראמפ"
עולם בסחרור, פרויקט מיוחד | בדנמרק כבר נערכים: תסריט הבלהות של אירופה

אלו אמנם נתונים שנובעים ממידע של קייב, מה שעלול להשפיע על דיוקם ברמה כזו או אחרת, אך בכל זאת מעניקים פרספקטיבה על השלכות שאיפתו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין להשתלט על אוקראינה.

מדיווח "פורבס" עולה כי הזינוק המשמעותי ביותר בהוצאה שנוגע לפלישה מופנה לאספקה הצבאית, שהסתכמה ב-51.3 מיליארד דולר. בד בבד, 21 מיליארד דולר למשפחות ההרוגים ו-35.1 מיליארד דולר הושקעו בשכר. בשל שחיקת הרובל, השכר לחייל צנח מ-200 דולר ליום ל-120 דולר ליום.

הנתונים שפרסמו "פורבס אוקראינה" לא נוגעים לנזקי הסנקציות על רוסיה בעקבות הפלישה, או לתקציבי הביטחון שלא נוגעים ללחימה באוקראינה שעליהם ניתן ללמוד מפרסום נפרד של רויטרס. לפי סוכנות הידיעות, הוצאות הביטחון של רוסיה עמדו במחצית הראשונה של 2023 על לא פחות מ-5.6 טריליון רובל, סכום גבוה יותר מכל תקציב הביטחון הפדרלי המיועד לשנת 2023. המשמעות היא שפוטין יידרש להכפיל את תקציב הביטחון לקרוב ל-10 טריליון רובל (כ-105 מיליארד דולר), שמהווים כשליש מתקציב המדינה הכולל ל-2023.

מחירי הנפט מזנקים

אחת הסוגיות שרוסיה מצליחה להשפיע עליה, וכך גם על הכלכלה העולמית, למרות הסנקציות המוטלות עליה - היא מחיר הנפט. לאחר שערב הסעודית ורוסיה הודיעו לאחרונה כי ימשיכו עד תום 2023 בהפחתת הפקת הנפט במיליון וב-300 אלף חביות ביום בהתאמה, צעד שהוביל לעליית מחירים לשיא מאז נובמבר, עתה נודע מסוכנות האנרגיה הבינלאומית (IEA) כי הכנסות רוסיה מייצוא נפט באוגוסט הסתכמו ב-17.1 מיליארד דולר - שיא מאז אוקטובר.

מחירי הנפט, שנושקים לכ-95 דולר לחבית ברנט וחצו את רף ה-91 דולר לחבית WTI, הובילו לכך שאף שקצב ההפקה באוגוסט עמד על 100 אלף חביות פחות מיולי, ההכנסות מנפט קפצו ב-1.8 מיליארד דולר. הם הושפעו מכך שבין חודש יולי לאוגוסט, מחיר חבית ברנט עלה מ-74.56 דולר ל-85.8 דולר - כ-14%.

במהלך חודש אוגוסט, רוסיה ייצאה 7.2 מיליון חביות ביום, מתוכן 4.8 מיליון חביות נפט גולמי ו-2.4 מוצרים מזוקקים. הלקוחות המרכזיים של הנפט הרוסי באוגוסט היו המדינות המאוכלסות בעולם הודו וסין, שאמנם אינן מכפרות על כל הנזקים של רוסיה מהעיצומים על תעשיית דלקי המאובנים שלה, אבל בהחלט מהווים מבחינתה גיבוי מסוים לנושא.