הרכבת הקלה | פרשנות

איפה הנוסעים ומתי תתחיל האכיפה: סיכום החודש הראשון של הרכבת הקלה

הקו האדום של הרכבת הקלה החל לפעול לפני חודש בדיוק • האם יש בה מספיק נוסעים, מתי יתחילו לאכוף תשלום על הנסיעה, ולמה הרכבת כל-כך איטית בבת ים? • 4 התרשמויות

הרכבת הקלה, הקו האדום / צילום: יוסי כהן
הרכבת הקלה, הקו האדום / צילום: יוסי כהן

הקו האדום של הרכבת הקלה החל לפעול בגוש דן בדיוק לפני חודש, והשאלה היא האם הבשורה שלה חיכינו באמת הגיעה? החודש הראשון אומנם לא היה אופייני מאחר שהוא כלל את אוגוסט הרגוע יחסית ואת תקופת החגים, אבל כבר עכשיו אפשר ללמוד לא מעט על הקו. האם יש מספיק נוסעים, מתי יתחילו לאכוף תשלום על הנסיעה ולמה הרכבת כל-כך איטית בבת ים? הנה 4 התרשמויות.

התוכניות להקמת קו המטרו M2 אושרו. איפה הוא יעבור?

1 אין כל-כך הרבה תקלות

לאחר דחיות קודמות, הרכבת הייתה אמורה להיפתח כבר בנובמבר 2022, אלא שקודם לכן התגלו עצירות בטיחות פתאומיות שנגרמו על ידי מערכת האיתות. באותה תקופה אירעו כ-15-10 עצירות חירום כאלו ביום והיה חשש שכתוצאה מהעצירה הרכבת תטלטל ונוסעים יפצעו. שרת התחבורה מירי רגב אף הזהירה כי מדובר בעצירות מסכנות חיים ופתיחת הרכבת נבלמה. בפועל מאז הפתיחה יש בערך עצירה אחת כזו ביום, והטלטול שחווה הרכבת חלש יחסית. בנוסף, חוץ משורת תקלות שהשביתה את הרכבת לחצי יום אחד, לא נרשמו אירועים אקוטיים. למעשה בחודש הראשון להפעלה בוצעו 98% מהנסיעות שתוכננו, ומדובר בנתון מפתיע לטובה לכלי תחבורה כל-כך מורכב.

2הישראלים עדיין לא מסתערים על הרכבת

ברכבת הקלה מתקפים מדי יום כ-100 אלף נוסעים בממוצע, ויכול להיות שמספר הנוסעים מעט יותר גבוה, כי האכיפה ברכבת עוד לא התחילה וישנם משתמשים שלא משלמים. אבל תתכוננו, האכיפה צפויה להתחיל אחרי החגים, ונוסע שייתפס ללא כרטיס יאלץ לשלם קנס בסך 180 שקל. במקטע התת-קרקעי לא תתאפשר יציאה ללא תיקוף.

האם הרכבת עומדת ביעד הנוסעים? בעוד שבתל אביב יש ביקושים חזקים (50% מהנוסעים בה עולים באחת מהתחנות בעיר), הביקושים חלשים מאוד בבת ים (12%) ובפתח תקווה (14%). לכן גם הצפיפויות שנחזו לפני ההפעלה לא הגיעו לכדי מימוש. כך, ההפעלה התרחשה בכוונה בחודשים עמוסים פחות, אך בהערכות לפתיחת הקו סברו שיתכנו מקרים שבהם בשעות העומס ביחס לכ-440 מקומות בישיבה ועמידה בקרונות, יהיו ביקושים של 700-600 נוסעים.

תקופת ההפעלה הקצרה לא מאוד מייצגת את המצב הצפוי ברכבת הקלה בימי השגרה. חשוב לזכור שלכלי תחבורה חדש לוקח זמן לחדור לקהל גדול יותר של נוסעים, שצריכים לשנות אורחות חיים כדי להפוך למשתמשים קבועים. למשל, להחליט לוותר על הרכב הפרטי. ייתכן שגם החשש מתקלות עדיין מרתיע חלק מהנוסעים.

אפשרות נוספת לחדירה הנמוכה יחסית מחוץ לתל אביב היא הנגישות הלקויה לתחנות הרכבת הקלה. בעוד שבתל אביב פותחו שבילי אופניים, מדרכות ונתיבים לאוטובוסים, כך שגם מי שרחוק מהתחנה יכול להגיע אליה בקלות ובמהירות - מהלכים כאלו לא ננקטו מחוצה לה. סיבה נוספת יכולה להיות פעילותו של קו אוטובוס "מתחרה", קו 1, לאורך התוואי שפעילותו תופסק בתוך כמה חודשים.

לפי הערכות, הביקושים צפויים לעלות בהמשך, כשהרכבת תעבוד במתכונת המלאה שלה בעוד כשנה (כעת היא עובדת על 60%). כך ההערכות הן ל-234 אלף נוסעים ביום.

3הנסיעה איטית ומייגעת בבת ים

בעוד שהנסיעה בתחנות התת-קרקעיות מהירה והרכבת אף מגיעה לכ-70 קמ"ש במקטעים מסוימים, הנסיעה מעל הקרקע איטית, במיוחד במקטע הדרומי בעיר בת ים ובשדרות ירושלים ביפו.

אומנם החוויה יכולה להיות נעימה יותר מאשר באוטובוס שמזדחל בפקק ולעתים אפילו מנסיעה ברכב פרטי, שכוללת לא רק פקקים אלא גם חיפושי חניה, אבל הרכבת עדיין לא מספיק מהירה. הסיבה לכך היא שיש בתוואי הרכבת בבת ים הרבה מאוד צמתים שבהם לרכבת יש העדפה של 70% ברמזורים, אבל נדרש כיול של מערכת הרמזורים.

הטבה מסוימת אמורה להתרחש כבר אחרי החגים, אבל תהליך של כיול הרמזורים בתוואי הרכבת והעדפתה הוא תהליך ארוך יחסית שיקרה בהדרגה במשך שנה. ייתכן גם שזו סיבה לשיעור החדירה הנמוך יחסית של הרכבת הקלה בבת ים.

4התדירות נמוכה ושעות ההפעלה קצרות

הרכבות האחרונות בימי החול יוצאות בשעה 23:00 ומגיעות למוסך הרכבת בערך בחצות, זאת כדי להשלים עבודות על המסילות בלילות. עבודות אלו ילכו ויצומצמו בחודשים הקרובים ושעות הפעילות יוארכו כך שהרכבת האחרונה תצא בחצות. בימים שבהם יש משחקי כדורגל באצטדיון בלומפילד, שעות הפעילות מתארכות ובתוך 20 דקות הרכבת מסוגלת לפזר 3,000 נוסעים והמחזות נראים שלא מכאן. בימי שישי שעות הפעילות הוארכו מעט אך הן מתקצרות חזרה בעקבות המעבר לשעון החורף, וזו תזכורת להעדרה של תחבורה ציבורית בשבת - גם אם מדובר במערכת יחסית מתקדמת שיכולה להזכיר את מדינות המערב, בימי החול.

התדירות עם פתיחת הרכבת עומדת על כ-60% מהתדירות המתוכננת לקו והיא תעלה לתדירות המתוכננת בתוך כשנה. בינתיים בחודש ספטמבר נוספו נסיעות, כך שבמקטע התת-קרקעי חולפות רכבות בתוך כל 5 דקות בממוצע, אך מדובר בהתחלה בלבד, וכדי שרכבת קלה תהיה אפקטיבית, התדירות צריכה לעלות בצורה משמעותית. בתחבורה התשתית מכתיבה את הביקושים - וככל שיהיה שירות תדיר יותר ועל פני שעות ארוכות יותר - כך יגדלו גם הביקושים.