וול סטריט | ניתוח

וול סטריט נצבעת באדום: האם שוק המניות משנה כיוון?

הראלי בשוק המניות האמריקאי נבלם מתחילת אוגוסט, ובאשר להמשך המגמה - הדעות חלוקות • וגם: מה אומרת ההיסטוריה על ביצועי וול סטריט בחודשים שנותרו עד סוף השנה

סוחרים בבורסת ניו יורק / צילום: Associated Press, Ted Shaffrey
סוחרים בבורסת ניו יורק / צילום: Associated Press, Ted Shaffrey

ספטמבר מסתמן כחודש חלש נוסף עבור המדדים המובילים בוול סטריט, לאחר שבאוגוסט נעצר הראלי שנמשך מתחילת השנה. מתחילת ספטמבר, ירד הנאסד"ק ב-2.5%, ומדד S&P 500 ב-1.5%. כשמצרפים את אוגוסט מקבלים ירידה של כ-4% בנאסד"ק ושל כמעט 3% ב-S&P 500.

800 מיליארד דולר: השיא החדש של וורן באפט 
2 מיליון דולר נעלמו מארנק דיגיטלי. המשקיע: נפלתי קורבן לקנוניה מתוחכמת 

מדובר בינתיים במכה קלה בכנף, אם בוחנים את ביצועי המדדים מתחילת השנה. בהובלת ענקיות הטכנולוגיה הניבו הנאסד"ק וה-S&P 500 תשואות מרשימות של 32% ו-16% בהתאמה (ת"א-35, למשל, עלה ב-2.3% בלבד).

השאלה הגדולה היא האם המגמה השלילית של החודש וחצי האחרונים תימשך גם ברבעון האחרון השנה? התפתחויות חדשות בכלכלה הגלובלית, ובהן עליית מחיר הנפט, שמתדלקת את האינפלציה, והמשך עליית הריבית, עלולות להוביל להחרפה במגמת הירידות בשוקי המניות.

זאת בין היתר בשל צפי לרמת ריבית גבוהה ולאורך זמן רב מהצפוי. כלכלנים ומשקיעים חלוקים בדעותיהם לגבי ההתפתחויות הצפויות בשווקים ולאיזה כיוון ינועו בחודשים הבאים.

 

ספטמבר נחשב באופן היסטורי לחודש חלש מבחינת המשקיעים בשוק ההון האמריקאי. מאז 1945 איבד ה-S&P 500 בממוצע כ-0.73% בספטמבר, כך לפי דוח של מכון המחקר CFRA - החודש החלש ביותר. גם אוגוסט מציג תשואה היסטורית ממוצעת שלילית. יש לציין כי לא נמצאה סיבה כלכלית קונקרטית למוניטין הגרוע שיצא דווקא לספטמבר.

הירידות האחרונות: בעיקר בגלל הנפט

הסטטיסטיקה של מכון המחקר לגבי המשך השנה מראה תשואה חיובית גבוהה ברבעון האחרון - יותר מ-1% בממוצע לכל חודש ברבעון.

הראל גילאון, מנכ"ל משותף באופנהיימר ישראל, טוען כי "אין לראות בירידות האחרונות אירוע מיוחד". גילאון מסביר כי הירידות של כמה אחוזים בודדים מתגמדות ביחס לתשואה הדו-ספרתית הנאה שנצפתה מתחילת השנה במדדי וול סטריט. עם זאת, כאמור, נראה שיש סיבות לחולשה הנוכחית בוול סטריט, ובעיקר החשש בשווקים מעלייה מחודשת של האינפלציה, בשל הזינוק במחיר הנפט.

נועם מאירוביץ', מנהל השקעות בכיר במגדל שוקי הון, מסביר כי המצב בשוק ההון האמריקאי עדיין מצוין בהתחשב במצב הכלכלי העולמי: "מדדי הבורסה בארה"ב עלו בזמן שתשואות האג"ח זינקו, והריבית שם מגיעה לגבהים שלא נראו זמן רב. כך ששוק המניות מתחזק באופן אבסולוטי, אך גם באופן יחסי, בהתחשב באפיקי ההשקעות הסולידיים יותר".

מעבר לכך, מאירוביץ', בדומה לגילאון, מוסיף כי צריך לקחת בפרספקטיבה את המגמה השלילית הנוכחית בוול סטריט. הוא מסביר כי ירידות לאחר עליות חזקות בשוק הן לא משהו יוצא דופן. "השוק אינו ליניארי, ותנודתיות השוק היא משהו רגיל שאנחנו צופים כל הזמן".

מאירוביץ' מסביר כי החלטתו האחרונה של קרטל הנפט OPEC+ להמשיך במהלך קיצוצי ההפקה מביאה לעלייה עולמית במחירי הנפט, וכתוצאה מכך גם לעלייה באינפלציה. "בארה"ב מאוד רגישים למחירי הנפט, הם לא מסבסדים את המחיר כשהנפט נוסק. הם שונים בפן הזה מישראל, וגם בהיקפי הנסיעה הגדולים יותר שלהם. יוצא שעליית מחירי הנפט תשפיע על הצרכנים האמריקאים, במיוחד בכך שתביא לעלייה במחירי הסחורות והאנרגיה במדינה". השינוי בסנטמינט, לפי מאירוביץ' ישפיע על השחקנים בשוק ועלול להוביל לירידות בשווקים.

מודי שפריר, אסטרטג ראשי שווקים פיננסיים בבנק הפועלים, אומר כי מעבר לעליית מחירי הנפט, הציפיות לאינפלציה עלו ברחבי העולם, ונתוני האינפלציה בשווקים המפותחים הפתיעו ברובם כלפי מעלה בחודש האחרון: "האינפלציה הגבוהה והמשך עליות הריבית ברחבי העולם הובילו לתשואות גבוהות יותר באיגרות החוב וגם להבנה בשווקים שהריבית תישאר גבוהה ולאורך זמן". שפריר מסביר כי מצב זה מעיב על השווקים וגרם לירידות בחודש וחצי האחרונים.

שפריר מציין כי המצב הכלכלי בארה"ב אומנם טוב, אך החברות הנסחרות בבורסות בארה"ב הן גלובליות: "המצב הכלכלי באירופה ובסין מדשדש, הצפי באזורים אלו לצמיחה נמוכה יותר מביא לחולשה גם במניות בארה"ב".

נקודה נוספת שאותה מעלים הכלכלנים היא שהשנה האחרונה הראתה כי קיימים אפיקים סולידיים יותר להשקעה משוק המניות התנודתי, המציעים תשואות אטרקטיביות, חסרות סיכון, שלא היו בנמצא שנים ארוכות. עם זאת, למרות הריביות הגבוהות באג"ח, עדיין הראה שוק המניות ביצועים חזקים, בדגש על מניות הטכנולוגיה הגדולות.

מאירוביץ' מציין שגם זו סיבה להיחלשות הנוכחית בשווקים. "המשקיעים רואים את הריביות חסרות הסיכון באיגרות החוב ועוברים לאפיקים סולידיים יותר. בנוסף, יש משקיעים שרואים את עליות התשואה כזמן טוב לממש את רווחיהם ולמכור את המניות שבהחזקתם".

"העליות לא יימשכו כפי שהיה מוקדם יותר השנה"

כאמור, הכלכלנים השונים רואים בכלכלה הגלובלית את ההשפעה המרכזית על כיוון השווקים בחודשים הבאים. גורם בכיר בשוק ההון מסביר בשיחה עם גלובס כי תחזית "הנחיתה הרכה" של האינפלציה בארה"ב, קרי ירידה באינפלציה ליעד הפד ללא מיתון, היא עדיין הסבירה ביותר. אך אם, לדבריו, הסביבה הכלכלית תשתנה והאינפלציה, תרים ראש לקראת סוף השנה, בהחלט ייתכן שהירידות יימשכו והבורסות ייצבעו באדום גם בחודשים הבאים.

בנוסף, אותו גורם מדגיש כי מה שהביא לעליות בשוקי המניות השנה היה בעיקר ההייפ סביב ה-AI (בינה מלאכותית) וחברות הטכנולוגיה הבולטות שהובילו את העליות במדדים השונים. הוא מציין, כי "האופוריה סביב המניות הללו צפויה להירגע בסופו של דבר, כך שגם אם נראה נחיתה רכה ברמת האינפלציה, העליות בשווקים לא יימשכו כפי שקרה בעקבות 'הפיצוץ' סביב מניות ה-AI מוקדם יותר השנה".