מחיר הנפט מתקרב למאה דולר לחבית, ומציב אתגר חדש בפני הבנקים המרכזיים

החלטת ערב הסעודית ורוסיה לחתוך את קצב הפקת הנפט מטלטלת את השוק כולו, ומאיימת לתדלק את האינפלציה מחדש בעולם • ברבעון החולף, מחיר של חבית נפט עלה ב־26% וטיפס ל־95 דולר • כעת, בענף מעריכים כי סין עשויה להיכנס לתמונה ולהגדיל הייצוא

מתקן נפט של עראמקו בערב הסעודית / צילום: Associated Press, Amr Nabil
מתקן נפט של עראמקו בערב הסעודית / צילום: Associated Press, Amr Nabil

בעקבות התייקרות הנפט ברחבי העולם, מחיר של חבית ברנט זינק בעת האחרונה ל־100 דולר. כעת, הבנקים המרכזיים ניצבים בפני אתגר חדש במאבקם מול האינפלציה. במידה רבה, התייקרות זו מהווה ניצחון עבור יצואנית הנפט הגדולה, ערב הסעודית. אך לא רק ריאד הרוויחה מכך: גם רוסיה, התלויה בהכנסות ממכירת נפט כדי לממן את מלחמתה מול אוקראינה, הצטרפה לריאד וטלטלה את השוק. שתי המדינות הובילו לטלטלה במחירי הנפט מוקדם יותר החודש כשהודיעו שיגבילו את המלאי עד סוף השנה.

הביקוש הגבוה לנפט השפיע על קצב הייצור בשנה האחרונה. אנליסטים רבים צופים שמחיר הנפט הגולמי ימשיך לעלות, מה שיוביל להתייקרות הדלק ברחבי העולם וייתכן גם לזינוק בקצב האינפלציה - ובאופן פוטנציאלי, גם הריביות יעלו בהתאם.

ההערכה היא שהפדרל ריזרב יותיר את הדלת פתוחה להעלאות ריבית נוספות כבר בעתיד הנראה לעין, בשל העלייה במחירי הנפט. כתוצאה מכך, הצמיחה של הכלכלה האמריקאית עלולה להאט - תסריט שהפד ומשקיעים מקווים להימנע ממנו.

 

13 ימי מסחר של עליות מחירים

נפט גולמי מסוג ברנט, הבנצ'מרק העולמי, עלה ב־26% ברבעון האחרון, לאחר שטיפס לכ־95 דולר לחבית. רק ביום שלישי נרשמה עלייה של 0.4%, ובכך מחירי הנפט השלימו ארבעה ימים של עליות מחירים רצופות; המחיר עלה ב־13 מתוך 16 ימי המסחר האחרונים. במקביל, גם מחיר הנפט מסוג WTI, הבנצ'מרק האמריקאי, זינק ברבעון הזה ב־29% למחיר של מעט יותר מ־91 דולר לחבית. "בבירור יש בכך סיכון שהאינפלציה תזנק שוב", אומר דיוויד פייף, כלכלן ראשי בחברת נתוני הסחורות Argus Media. "זה משהו שיכול להוביל להעלאות ריבית נוספות עד לסוף השנה".

כתוצאה מכך, בארה"ב, מחירי הדלק זינקו לממוצע של 3.88 דולר לגלון, לעומת 3.68 דולר לגלון לפני שנה. למעשה, הדלק עלה בכמעט 11% מיולי לאוגוסט בלבד על פי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בארה"ב. גם מחיר הדיזל עלה, בעיקר באירופה, בה הביקוש לנפט הגולמי של רוסיה וסעודיה, העשיר בדיזל, גבוה במיוחד.

המחירים ירדו בשנה הבאה? יש מי שאופטימי

הביקוש לנפט עומד כיום על יותר מ־100 מיליון חביות נפט ביום. הצמצום בתפוקת הנפט הגיע לאחר קיצוצים בתפוקה על ידי אופ"ק פלוס, ארגון המדינות המייצאות נפט, ובני בריתו בהובלת רוסיה. מוסקבה, כאמור, הצטרפה לערב הסעודית והודיעה שתצמצם את הייצוא בחצי מיליון חביות בכל יום בחודש אוגוסט. שתי המדינות זעזעו את השוק שוב ב־5 בספטמבר, כשהודיעו על הארכת הקיצוץ בהפקת הנפט עד סוף 2023.

שר האנרגיה הסעודי, עבדול עזיז בן סלמאן, אמר ביום שני שאופ"ק פלוס מבקש להקטין את התנודתיות בשווקי האנרגיה ולכן הוביל את המהלך. "ההתנהלות של אופ"ק פלוס אינה שונה ממה שבנק מרכזי או קבוצה של בנקים מרכזיים היו עושים", אמר השר הסעודי, כשניסה להסביר את ההחלטה של סעודיה להפחית את קצב הפקת הנפט.

מחירי הנפט והדלק הרוסי עלו הרבה מעל התקרה שנקבעה על ידי ארה"ב ובנות בריתה במסגרת הסנקציות שהוטלו על רוסיה. הנפט הגולמי העיקרי של רוסיה, מסוג אורל, נסחר כיום ב־82 דולר לחבית, בעוד שהתקרה שקבעה ארה"ב למחיר של חבית נפט רוסי הוא 60 דולר.

לצד זאת, יש גם צד אופטימי לסיפור. אחד האנליסטים המוכרים ביותר בתחום, אדוארד מורס סיטיגרופ, סבור שמחיר חבית נפט מסוג ברנט עלול לעבור את ה־100 דולר לתקופה קצרה - ולדבריו זו דווקא בשורה טובה. מחירים הנפט הגבוהים כעת מעלים את הסבירות למחירים נמוכים בשנה הבאה, ומעודדים עלייה בתפוקה. בנוסף, אנליסטים שונים סבורים שסין, אשר אגרה נפט זול רוסי ואיראני בשנה האחרונה, עשויה לצמצם את הייבוא ולהגדיל הייצוא כשהמחירים ברחבי העולם מזנקים.

ג'ובאני סריו, מנהל מחקר בענקית מסחר הנפט Vitol, אומר שהמלאים כיום מצטמקים בקצב של כמעט 2 מיליון חביות בכל יום; אחת הסיבות לכך היא שהביקוש מסין היה גדול יותר מהצפיות. אולם לדבריו, ייתכן שצפויה הקלה בהמשך: סריו מעריך שהגדלת התפוקה בצפון אמריקה ואמריקה הלטינית תוביל את ייצור הנפט העולמי לאיזון מול הביקוש ברבעון הרביעי.

החברות שחוששות מפגיעה ברווחיות

יצרניות נפט גולמי וחברות דלק בלטו בשוק מניות שסבל מתנודתיות בשלושה החודשים האחרונים. תחום האנרגיה במדד S&P 500 עלה בכמעט 15% בתקופה הזו, יותר מכפול מהתחום השני אחריו.

עם זאת, עבור הצרכנים מחוץ לארה"ב, העלייה במחירי הנפט הגולמי בעייתית במיוחד. מחירי הנפט הגולמי לרוב נקובים בדולרים, והדולר התחזק מאז אמצע חודש יולי. הבנק המרכזי של הודו למשל, הודיע ביום שני שעליית מחירי הנפט מציבה סיכון ליציבות הפיננסית העולמית ומאיימת להזין את האינפלציה, אלא אם ההאטה בכלכלה תפגע בביקוש לאנרגיה.

לעת עתה, גופים, אשר תלויים בנפט כמו חברות תעופה, טוענים שעליית המחירים תנגוס ברווחים. "מחיר הדלק עלה ב־30% מאז תחילת יולי. הוא היה תנודתי כל השנה", אמר מנהל הכספים של דלתא איירליינס בשבוע שעבר, לאחר שהחברה פרסמה את תחזית הרווחים הרבעונית.