מרוץ החימוש בבינה המלאכותית מתחמם: אמזון תשקיע 4 מיליארד דולר באנתרופיק

אמזון התחייבה להשקיע 4 מיליארד דולר בסטארט-אפ אנתרופיק, אחד המתחרים הגדולים של OpenAI, כך נחשף ב"וול סטריט ג'ורנל" • עפ"י הדיווח, כחלק מהעסקה אנתרופיק התחייבה להעביר פעילות רבה יותר לשירות הענן של אמזון, AWS

האם העסקה תוביל לקידום אנתרופיק על חשבון AI21 בחנות של אמזון? / צילום: Reuters, DADO RUVIC
האם העסקה תוביל לקידום אנתרופיק על חשבון AI21 בחנות של אמזון? / צילום: Reuters, DADO RUVIC

אחרי מיקרוסופט, אורקל וסיילספורס - גם אמזון מצטרפת למרוץ החימוש המתחמם סביב מודלים של שפה, לאחר שהתחייבה להשקיע 4 מיליארד דולר בסטארט-אפ אנתרופיק (Anthropic), אחד המתחרים הגדולים של OpenAI - כך חשף ה"וול סטריט ג'ורנל".

חצי מיליארד דולר: גיוס ענק לאחת מקרנות ההשקעה הגדולות בסייבר הישראלי 
ראיון בלעדי | עם כמעט רבע מיליארד דולר בכיס, זה בהחלט היה השבוע של שלמה קרמר. אז למה הוא מודאג? 

אנתרופיק עומדת מאחורי מודל השפה הגדול קלוד (Claude) - המתחרה של GPT - הוא נוסד על ידי האחים דאריו ודניאלה אמודיי שעבדו בעצמם בעבר ב-OpenAI, במטרה לספק מודל שפה בעל אמינות גבוהה יותר, כך לטענתם. שתי החברות פועלות בזירה שהולכת והופכת תחרותית עם מודלי שפה רבים המפותחים על ידי חברות כגון גוגל, AI21 הישראלית, האגינג פייס, וכן מטא ו-TII האמירתית המייצרות מודלים פתוחים הניתנים לשימוש חפשי בקוד פתוח.

על פי הדיווח, אמזון תשקיע 1.25 מיליארד דולר במהלך שנתיים בחברה מסן פרנסיסקו, וההשקעה תגדל עם הזמן ל- 4 מיליארד דולר לפי צרכי החברה ותנאי השוק. כחלק מהעסקה התחייבה אנתרופיק - שעובדת גם עם גוגל וגייסה ממנה בעבר 300 מיליון דולר - להעביר פעילות רבה יותר לשירות הענן של אמזון, AWS, וכן לעשות שימוש רב יותר בשרתי אמזון המבוססים על מעבדי הבינה המלאכותית שלה, דוגמת מעבד אימון השפה Trainium, המפותח בין השאר גם בישראל.

בשורה רעה לאמנון שעשוע ויואב שוהם?

ההשקעה של אמזון מגיעה שמונה חודשים לאחר השקעת ענק שביצעה מיקרוסופט ב-OpenAI, שעם מייסדיו נמנים סם אלטמן והישראלי לשעבר איליה סוצקבר, אשר רכשה נתח של 49% ממניות החברה תמורת 10 מיליארד דולר. יחד עם זאת, השקעת הענק של מיקרוסופט היא היוצא מן הכלל ולא הכלל במאבק בין ענקיות הטק על מודל השפה הטבעי. שאר ענקיות הטכנולוגיה - כמו סיילפורס וגוגל - מפזרות את השקעותיהן בין כמה חברות. גוגל, לדוגמא, השקיעה ב-AI21 ובאנתרופיק, והיא מפתחת מודל משל עצמה בשם Palm, העומד בבסיס הצ'אט בוט בארד. סיילספורס השקיעה גם היא באנתרופיק ובקוהיר (Cohere), בה מושקעת גם אורקל - המתחרה הישירה של סיילספורס.

בעבר נראה היה שאמזון דוגלת בגישה פתוחה; בניגוד למתחרותיה, היא לא הימרה על מודל שפה כזה או אחר אלא אפשרה ללקוחותיה לצרוך דרך חנות האפליקציות שלה שירותים של מודלים כגון אנתרופיק ו-AI21. האם ההשקעה היא בשורה רעה ל-AI21 - שעל מייסדיו נמנים הפרופסורים אמנון שעשוע ויואב שוהם? עוד מוקדם מדי לדעת. AI21 עצמה הודיעה כי היא איננה מחויבת לפטלפורמה זו או אחרת ובין המשקיעות בה בסיבוב האחרון בן 1.4 מיליארד דולר גם אנבידיה וגוגל.

יחד עם זאת, חיזוק הקשר ההדדי בין אמזון לאנתרופיק - בו האחרונה תעבוד על יותר שרתי אמזון ותעשה שימוש במעבדים שלה - מסמל יחסים ההולכים ומתהדקים בין שתי החברות. האם הדבר יוביל לקידום אנתרופיק על חשבון AI21 בחנות של אמזון? עוד מוקדם לדעת.