ילד בן 8 נהרג בשל רשלנות. האחראי קיבל עבודות שירות

ילד שחזר מבית הספר נמחץ למוות מצינורות בטון שהונחו ללא השגחה במסגרת עבודות להנחת קו ביוב • בדומה למקרי עבר, גם הפעם קשיים ראייתיים הובילו להסדר טיעון מקל בתיק גרימת מוות ברשלנות • בית משפט השלום אישר הסדר טיעון שחתמה הפרקליטות עם הקבלן ומנהל העבודה - לטענתה "לאור קשיים ראייתיים בלתי מבוטלים"

הפרקליטות הגיעה להסדר טיעון עם הקבלן ומנהל העבודה / צילום: איל יצהר
הפרקליטות הגיעה להסדר טיעון עם הקבלן ומנהל העבודה / צילום: איל יצהר

6 חודשי עבודות שירות, מאסר על-תנאי, קנס של 15 אלף שקל ו-50 אלף שקל פיצוי - זה תג המחיר על מוות של ילד בן 8 שחזר מבית ספר ונמחץ מצינור שהשאירו קבלנים בצד הדרך המובילה לבית הספר, ללא השגחה; כך קבע בית משפט השלום בחיפה, שאישר הסדר טיעון שחתמה הפרקליטות עם הקבלן ועם מנהל העבודה שעבד תחתיו - לטענתה "לאור קשיים ראייתיים בלתי מבוטלים".

מהתיק עולה כי משפחת הילד הסכימה להסדר הטיעון, שבו עתרה הפרקליטות למתחם ענישה קרוב לזה שנפסק, לקנס של 20 אלף שקל ולפיצוי העולה על 60-70 אלף שקל. ההליך בעניינו של המפקח מטעם הרשות המקומית עוד מתנהל.

בלעדי | מלגה של 6,000 שקל: כך המדינה תנסה לפתות סטודנטים לחשבונאות
משפטו של נוכל הקריפטו נפתח: העדה הכוכבת - סגניתו והאקסית קרוליין אליסון

כתב האישום הוגש רק לאחר חמש שנים

הפרשה אירעה במאי 2016, אז חזרו מספר ילדים מבית הספר בכפר כאבול שבגליל. הילדים ראו בשולי הדרך צינורות בטון שהונחו ללא השגחה. מכתב האישום שהוגש חמש שנים אחר-כך נגד הקבלן, מנהל העבודה ומפקח חיצוני מטעם המועצה המקומית כאבול, שם אירע האסון, עולה כי הצינורות לא היו מגודרים, ואיש לא וידא את היציבות שלהם. הילדים שיחקו בצינורות, ואחד מהם התגלגל, הפיל את הילד ארצה ומחץ אותו למוות.

מדוע זה לקח חמש שנים? לטענת הפרקליטות בשלב הטיעונים לעונש, "התיק נחקר לאורך תקופה, הגיע לטיפול פרקליטות בחלוף זמן ונשלח להשלמות שאף הן ארכו זמן".

אם כן, בפברואר 2021 הגישה פרקליטות מחוז חיפה כתב אישום נגד השלושה בגין גרימת מוות ברשלנות. בחודש אפריל השנה תוקן כתב האישום' כך שרק מנהל העבודה והמפקח הואשמו בגרימת מוות ברשלנות, ואילו הקבלן הואשם רק בעבירות לפי פקודת הבטיחות בעבודה ותקנות הבטיחות בעבודה שעניינן אחסון חומרים. כתב האישום תוקן במסגרת הסדר טיעון שנחתם בין הצדדים.

בכתב האישום המתוקן צוין בין היתר כי מנהל העבודה והמפקח ביצעו עבודות להנחת קו ביוב וכן עבודות אספלט בכביש המוביל למתנ"ס שבקרבתו מצוי בית ספר. צוין כי מנהל העבודה הותיר את הצינורות במקום חודשים, כאשר הוא והמפקח "לא וידאו את יציבות הצינורות, לא נקטו שום אמצעי בטיחות לצורך שמירה על הצינורות או השימוש בהם ומניעת התדרדרותם, ולא דאגו לגדר את המקום בו הונחו הצינורות, בין היתר על-מנת למנוע סיכון לעוברי אורח"; וכן כי במעשיהם גרמו למותו של הילד. 

שיטת עבודה מסוכנת

בכתב האישום המתוקן צוין עוד כי התנהגותם הרשלנית של הנאשמים התבטאה בכך שהנהיגו שיטת עבודה מסוכנת, לא התקינו שילוט אזהרה ליד הצינורות, לא התקינו גידור מסביב לצינורות, לא נקטו אמצעי בטיחות הנדרשים על-מנת למנוע גישה חופשית לצינורות, לא דאגו לאחסון הצינורות באופן יציב ומסודר "ולא נהגו בזהירות ובקפידה בשימוש או בטיפול בדבר שיש בו כדי לסכן חיי אדם... כל זאת ביודעם כי במקום מסתובבים אנשים וילדים החשופים לסכנות אותן הם יצרו בהתנהגותם".

בדיון באפריל שבו הודיעה הפרקליטות שהגיעה להסדר טיעון עם הקבלן ומנהל העבודה, היא ציינה כי לגבי מנהל העבודה תטען למתחם ענישה ש"נע בין 12-6 חודשי מאסר בלבד", וכן כי "נמליץ על מתן עונש ברף התחתון של המתחם, כלומר 6 חודשים", תוך הפנייתו לממונה על עבודות שירות. כן הודיעה הפרקליטות כי "יוטלו עליו מאסר מותנה ופיצוי משמעותי למשפחת המנוח". על הקבלן, ציינה הפרקליטות, יושת קנס לשיקול-דעתו של בית המשפט.

נציגת הפרקליטות ציינה בדיון כי "קיבלנו את הסכמת משפחת הקורבן להסכמות הללו", וכי נציג מטעם המשפחה, עו"ד ח'יר היבי, נוכח בדיון.

במסגרת הטיעונים לעונש ציינה באת-כוחה של הפרקליטות, עו"ד רונית גרניק-סופר, כי "מדובר בתיק מורכב מאוד מבחינה ראייתית", ש"נחקר לאורך תקופה, הגיע לטיפול פרקליטות בחלוף זמן, נשלח להשלמות שאף הן ארכו זמן, ומטבע הדברים, למרבה הצער, בשל פרק הזמן הבלתי מבוטל היה קושי באיסוף כלל הנתונים הנדרשים, איתור כלל העדים הרלוונטיים, כלל נושאי המשרה ביחס לפרויקט, מה שיצר קשיים שיש בהם כדי להשפיע על עניינים של נאשמים 1 ו-2 (הקבלן ומנהל העבודה - נ"ס)". "לאור קשיים בלתי מבוטלים", נכתב, "מצאנו לנכון שיש לצורך להגיע להסדר, ולכן נבקש מבית המשפט לאמצו".

הקבלן ומנהל העבודה הודו בעבירות

בהתאם להסדר הטיעון, הקבלן ומנהל העבודה הודו בעבירות שיוחסו להם, והשופט שלמה בנג'ו מבית משפט השלום בחיפה גזר את דינם. מנהל העבודה נדון ל-6 חודשי עבודות שירות, והקבלן חויב בקנס של 15 אלף שקל.

בבואו לגזור את הדין התייחס השופט בנג'ו להסדרי טיעון אחרים שנחתמו בנסיבות דומות ואשר גם בהם נפסקו עונשים קלים ביותר. בין היתר הזכיר השופט פרשה שבה התחשמל ילד בן 5, ובית המשפט אישר את הסכמת הפרקליטות לגזור 6 חודשי עבודות שירות בלבד; מקרה שבו ילד בן 13 נהרג מסל כדורסל שהתמוטט עליו כתוצאה מבעיית תחזוקה, והסתיים אף הוא ב-6 חודשי עבודות שירות; וכן מקרה שבו אדם נפל מפיגום ונהרג, והסתיים אף הוא ב-6 חודשי עבודות שירות בלבד.

בגזרת הפיצוי פסק בית המשפט 50 אלף שקל למשפחתו של הילד. יצוין כי חוק העונשין מאפשר פסיקת פיצוי בגובה של 258 אלף שקל, אך הפרקליטות כאמור עתרה רק לסכום הגבוה מ-70-60 אלף שקל.

בית המשפט ציין כי "קביעת הפיצוי לפי החוק נמדדת לפי ערך הנזק או הסבל שנגרמו ביום ביצוע העבירה". חרף האמור, בית המשפט סבר כי הפיצוי שנפסק הוא הולם, וציין כי מדובר ב"נגזרת של מכלול השיקולים המפורטים, לרבות הערך המוגן שנפגע כתוצאה מהמעשים".

עו"ד שירה בס-רוזן, שייצגה את הקבלן ואת מנהל העבודה בהליך, מסרה בתגובה: "אני שמחה שמשא-ומתן ממושך ומנומק של למעלה משנה הוביל את הפרקליטות ואת בית המשפט הנכבד לקבל את טענות הנאשמים בדבר מחדלי חקירה משמעותיים, היעדרם של גורמים פוטנציאליים נוספים מכתב האישום ושיהוי בן 6 שנים בהגשת האישום, שהצדיקו את תיקון עובדות כתב האישום ואת תוצאת גזר הדין".