פארמה | ניתוח

השמנה, אלצהיימר או סרטן: איזו תרופה תהיה הלהיט הבא?

אחרי שנים שבהן חברות הפארמה ניסו את מזלן במחלות נישה, הן חוזרות לחפש את שוקי הענק • דוח חדש של חברת המחקר Evaluate Pharma מכוון את הזרקור לתרופות שנמצאות לקראת אישור או בשלבי ניסוי מתקדמים וצפויות להשיג את ההכנסות הגבוהות ביותר בעוד חמש שנים

איזו תרופה תהיה הלהיט הבא? / צילום: Shutterstock
איזו תרופה תהיה הלהיט הבא? / צילום: Shutterstock

חברות הפארמה הגדולות והבינוניות צפויות להשקיע במצטבר לא פחות מ־302 מיליארד דולר בפיתוח תרופות עד 2028, כך לפחות לפי הערכות חברת המחקר Evaluate Pharma. אך מה הן יקבלו בתמורה? רובן ייצאו בידיים ריקות לגמרי. רק חלק קטן יזכו בפרס הגדול, תרופה שהיא רב מכר.

17 נגד, אחד בעד: ב-FDA כתשו את הניסוי של בריינסטורם הישראלית 
ראיון | הבת: מדליסטית אולימפית. האם: הזוכה הטרייה בפרס נובל לרפואה - הסיפור המדהים של ד"ר קטלין קריקו 

הנחות היסוד מתערערות

אחרי שנים שבהן רדפו חברות התרופות אחרי שוקי נישה, היום הן שוב משוועות לשוקי הענק. בזמן שההשקעה בתרופה חדשה כבר האמירה לכ־2.2 מיליארד דולר בשנה, ההכנסה הממוצעת מכל תרופה עומדת על כ־389 מיליון דולר בשנה. המודל הזה בר קיימא עדיין רק משום שפעם בכמה זמן ההימור מצליח. כשזה קורה, החברה מתנפחת פי כמה מגודלה המקורי, אבל עם צוק פטנטים מעבר לפינה, המרוץ להימור הבא מתחיל.

"בשנים הקרובות, הנחות יסוד בתחום הפארמה יתערערו", כותבים מחברי הדוח של Evaluate Pharma. לדוגמה, הנחת העליונות הבלתי מעורערת של השוק האמריקאי. הנחת יסוד נוספת שצפויה להתערער היא שאפשר וכדאי להשיג צמיחה ורווחיות באמצעות רכישות גדולות. "קשה היום יותר מתמיד להחליט אילו תרופות כדאי לרכוש או לפתח. זה עידן של אי־ודאות", נטען בדוח.

כשהסרטן הפך לנישה

ובכל זאת, מנסים. מחברי הדוח שקללו את פוטנציאל השוק של התרופות העומדות בפני השקה, את התשלום הצפוי מחברות הביטוח, התחרות ורמת הסיכון של המוצר, והעריכו מהם הפרויקטים בעלי הערך הרב ביותר בצנרת, חמש שנים קדימה.

בין 10 התרופות בעלות הפוטנציאל, רק שתיים בתחום הסרטן. בתחום הזה לא היו בשנים האחרונות פריצות דרך גדולות כמו קייטרודה של מרק, שעשתה מהפכה. הסרטן עדיין דומיננטי בסקטור התרופות ולפי הדוח יהיה כ־22% ממנו ב־2028 (בהשואה ל־16% היום), אבל כל תרופה ספציפית היא פחות משמעותית.

אז מה כן? השווקים הגדולים של אלצהיימר, סכיזופרניה וכמובן השמנה, וחזרתן של מחלות הלב. שווקים מעניינים נוספים הם אלה שסובלים כישלונות חוזרים ונשנים כמו שוק הכבד השומני. לפעמים פריצות הדרך מגיעות דווקא מהמקום שבו הכול נראה אבוד.

"חברות התרופות לוקחות סיכונים בדרך לפריצות הדרך הגדולות", אומר קובי צורף, מנכ"ל פארמה ישראל. "משך הזמן עד פיתוח תרופה עומד על כ-15 שנה ועלותו הממוצעת היא 2.6 מיליארד דולר. מתוך 10 מולקולות בפיתוח מגיעות רק שתיים לקו הגמר ולאישור לשימוש. רשימה כזאת ממחישה את חשיבות האינובציה וכמה חשוב לשפר ולקדם את תהליכי הרגולציה והקניין הרוחני".

1 התרופה ללחץ דם ריאתי: קייטרודה הבאה?

שם התרופה: Sotatercept | התוויה: יתר לחץ דם ריאתי | החברה: מרק האמריקאית סטטוס: מחכה לאישור ה־FDA, הצפוי במרץ 2024 | הכנסות צפויות ב־2028: 2.6 מיליארד דולר

במקום הראשון ברשימה של Evaluate נמצאת Sotatercept של מרק האמריקאית, המיועדת לטיפול בלחץ דם בריאות. סמנכ"ל הרפואה הישראלי של החברה, אליאב בר, טען בעבר שמדובר במוצר עם פוטנציאל "כמו קייטרודה".

מרק זכתה בתרופה עם רכישת Acceleron Pharma תמורת 11.5 מיליארד דולר, ו־Sotatercept נחשבת כיום לנכס המוביל ברכישה הזאת. בניסויים קליניים, התרופה שיפרה את המרחק שהחולים יכולים לעבור בשש דקות הליכה ב־40 מטר. מבחן שש דקות ההליכה נחשב מבחן שמעיד על הבריאות הכללית של מערכת הלב־ריאה.

בקבוצת הטיפול, הסיכון להחמרה של המחלה או למוות היה נמוך ב־84% בהשוואה לקבוצת הביקורת. מעקב אחר התוצאות לאורך זמן הראה שהתועלת נשמרת. ניתוחים בדיעבד של הנתונים, שפורסמו בשבועות האחרונים, הראו שיפור גם במדדים פיזיולוגיים הקשורים למחלה.

בסוף השבוע שעבר קיבלה החברה אישור מרשות המזון והתרופות בארה"ב (FDA) לבחינת התרופה במסלול מתועדף. ההחלטה על אישורה צפויה להתקבל במרץ 2024, חצי שנה לפני המועד שצפו אנליסטים עד כה. מרק נערכת להשקה זמן קצר לאחר מכן.

לתרופה יש תופעות לוואי כמו דימומים מהאף ומהחניכיים, התרחבות כלי הדם, שינויים בספירת הדם ועלייה בלחץ הדם, שהופיעו אצל 19.3% מהמטופלים. החברה אף דיווחה שנגרמו מקרי מוות כתוצאה מנטילת התרופה. ובכל זאת, מספר האירועים הקשים היה נמוך יותר בקבוצת התרופה מאשר בקבוצת הביקורת, והאנליסטים אינם רואים בתופעות הלוואי סיבה להניח שהתרופה לא תאושר.

2 התרופה לסרטן שיכולה להזניק חברה יפנית

שם התרופה: Datopotamab deruxtecan | התוויה: סרטן ריאות | החברות: אסטרהזניקה ודייצ'י סנקיו | סטטוס: ניסויים קליניים | הכנסות צפויות ב־2028: 2.6 מיליארד דולר

במקום השני, בכל זאת סרטן. התרופה לסרטן ריאות של אסטרהזניקה ודייצ'י סנקיו דומה במנגנון שלה ל־Enhertu, מוצר לסרטן שד שפותח גם הוא על ידי שתי החברות הללו וצפוי לרשום הכנסות של 2.4 מיליארד דולר ב־2023, לפי דוחות דייצ'י. זאת לאחר שכבר השיג 1.9 מיליארד ב־2022. ב־Evalute חוזים לתרופה לסרטן הריאות עתיד דומה.

המוצר עבר את שלב III של הניסויים הקליניים, אך התוצאות לא היו מושלמות. לניסוי היו שני יעדים עיקריים, להראות שיפור בזמן שהמטופלים חיים לפני שהמחלה מחמירה ולהראות שיפור בתוחלת החיים. היעד הראשון הושג, אך לגבי היעד השני החוקרים אמרו שהמידע "לא בשל". זה אומר שלא הצטברו מספיק מקרי מוות בקבוצת הניסוי והביקורת גם יחד עד מועד פרסום תוצאות הניסוי ביולי כדי להכריע אם היה הבדל.

בניסוי נצפו תופעות לוואי לא קלות, דומות לאלה שנצפו ב־Enhertu. לכן הנחת היסוד של האנליסטים היא שאם רק תוצאות היעילות יהיו בסופו של דבר בסביבה של אלה של Enhertu, גם המוצר הזה יאושר וימכר בהצלחה.

דייצ'י סנקיו, חברת התרופות השנייה בגודלה ביפן, היא מהחברות שהצלחת התרופה הזאת עשויה לשנות את כיוון התפתחותן. עם זאת, לא מדובר בתרופה יחידה שלה ויש לה תרופות ותיקות יותר. דייצ'י ככל הנראה פיתחה טכנולוגיה איכותית בתחום החם מאוד של antibody־drug conjugate, כלומר מוצרים המורכבים מנוגדן החותר אל המטרה ותרופה הפועלת על המטרה (בדרך כלל גידול). בחמש השנים האחרונות עלתה מנייתה ב־87%, ואפילו בשנתיים האחרונות הקשות היא נסחרת במחיר גבוה יותר מאשר ב־2021.

שני המוצרים, Enhertu ו־Datopotamab deruxtecan, נמצאים בניסויים קליניים לסוגי סרטן רבים נוספים.

3הגרסה המשופרת של נובו נורדיסק לתרופה להשמנה

שם התרופה: CagriSema | התוויה: השמנה החברה: נובו נורדיסק | סטטוס: שלב III של הניסויים הקליניים | הכנסות צפויות ב־2028: 1.9 מיליארד דולר

אחרי שנובו נורדיסק פרצה את הדלת לשוק ההשמנה עם Wegovy ונהנתה מעלייה של 340% במניה בחמש השנים האחרונות, החברה תנסה לשמור על ההצלחה שלה בתחום הזה עם המוצר CagriSema.

המוצר נמצא בשלב III של הניסויים הקליניים וטוב יותר מהמוצר הקיים. אמורים להיות לו גם יתרונות מבחינת תופעות הלוואי, ובעיקר במניעת ירידות מסוכנות ברמות הסוכר.

נובו נורדיסק מתחרה באלי לילי על שוק ההשמנה. בקרוב אמורה תרופת הסוכרת של לילי, Munjaro, לקבל אישור שיווק בארה"ב והיא מתכננת ניסוי ראש בראש בין המוצר שלה למוצר ל־Wegovy. תוצאותיו אמורות להתפרסם בשנת 2025, ולכן הגיוני שנובו מתחמשת גם היא במוצר משופר.

לשתי החברות מוצרים נוספים בצנרת, שנועדו להתמודד עם האתגרים של התרופות הקיימות, כמו תופעות הלוואי העיכוליות של התרופות, והירידה האפשרית במאסת שריר.

לשוק ההשמנה צפויות להיכנס חברות נוספות, וההערכות הן שהשמנה תטופל בקוקטייל של תרופות כדי להשיג את מקסימום הירידה במשקל האפשרית תוך שליטה בתופעות הלוואי.

עוד 5 תרופות בצנרת שכדאי לשים לב אליהן

חיסון ל־CMV של חברת מודרנה
מדובר במחלה זיהומית שעלולה להיות מסוכנת לנשים בהיריון ולעובריהן. לפי Evluate, בטווח הקרוב למוצר הזה יש פוטנציאל גבוה יותר מהחיסון המתוכנן של החברה למחלת הילדות הזיהומית RSV.

תרופה למחלות אוטואימוניות של נוברטיס
נוברטיס כבר ערכה ניסוי ראש בראש עם הטיפולים הקיימים של אסטרהזנקה במוצר שלה Iptacopan, המיועד תחילה למחלת הדם הנדירה PNH ובהמשך למחלות אוטואימוניות נוספות.

טיפול בכבד שומני של מדריגל
המוצר Resmetiron עשוי להיות התרופה הראשונה בשוק לטיפול בכבד שומני, אחרי שנים של כישלונות.

מוצר לטיפול בשריר הלב של סיטוקינטיקס
המוצר Aficamten הראה בניסוי שלב II שיפור בתפקודי הלב של המטופלים, וכעת החברה מחכה לתוצאות שלב III.

תרופה לסרטן של רוש וצ'וגאי היפנית
Tiragolumb שייך לקטגוריה שהלהיבה ואז אכזבה ושוב הלהיבה, אחרי שתוצאות ראשוניות חיוביות מניסוי שמתקיים כעת דלפו בטעות. התוצאות המלאות צפויות ב־2024.

4התרופה לאלצהיימר שחברות הביטוח יקבעו את גודל השוק שלה

שם התרופה: Donanemab | התוויה: אלצהיימר | החברה: אלי לילי | סטטוס: מחכה לאישור שיווק, שצפוי להתקבל עד סוף 2023 | הכנסות צפויות ב־2028: 2.1 מיליארד דולר

כמו המוצרים שלה לטיפול בהשמנה, גם התרופה לאלצהיימר של אלי לילי פועלת במנגנון שכבר הוכח ואושר על ידי חברה אחרת.

המוצר החדש והמתחרה Laqembi של ביוג'ן פועל על ידי פירוק של פלאק מסוג בטא עמילואיד במוח של החולים.

המנגנון הזה היה שנוי במחלוקת במשך שנים רבות, אך אחרי שביוג'ן ושותפתה Esai הראו שלקמבי מפרקת את הפלאק ביעילות ונותנת תועלת קלינית, נפתחה הדרך לתרופות נוספות במנגנון הזה. לפי הערכות בשוק, התרופה של אלי לילי צפויה לקבל את אישור השיווק שלה עד סוף השנה.

קשה להשוות בין התרופות משום שהחברות מגדירות באופן קצת שונה את קהל היעד - מבחינת חומרת המחלה והאופן שבו מזהים את הפלאק בסקירות המוח כדי להחליט אם החולה מתאים לטיפול. גם תופעות הלוואי לא ניתנות להשוואה. חלקן מופיעות יותר באחת ואחרות יותר בשנייה.

רוב הרופאים סבורים שיש מקום לשתי התרופות בצמרת. אחד היתרונות המעניינים של דננומב הוא משטר המתן שלה: פעם בחודש לעומת פעם בשבועיים. מדובר בעירוי במשך שעה שניתן לחולים מאותגרים קוגניטיבית, בקליניקות שצפויות להיות עמוסות מאוד במטופלים. בתנאים אלה, ייתכן שתדירות המתן תהיה שיקול משמעותי.

חברות הביטוח ישפיעו מאוד על היקף השוק. הן לא יכולות לאשר את המוצר לכלל חולי האלצהיימר - אין להן די תקציב לזה. ההחלטה לאילו חולים לתת את המוצר צפויה לקבוע אם יהיה מדובר בשוק גדול או עצום.

5 החברה הקטנה שמתכוונת לכבוש את שוק הסכיזופרניה

שם התרופה: KarXT | ההתוויה: סכיזופרניה | החברה: Karuna Therpeutics עם Zai Labs | הכנסות משוערות ב־2028 :2.8 מיליארד דולר

במקום החמישי תרופה ממתחרה חדשה לגמרי, Karuna Therpeutics, יחד עם Zai Lab, בקטגוריה שמשוועת להצלחות: סכיזופרניה.

קרונה קנתה את התרופה KarXT דווקא מאלי לילי, שבחנה אותה לטיפול באלצהיימר כבר בשנות ה־90 והחליטה לוותר עליה בגלל תופעות הלוואי ולמרות יעילותה. קרונה ביצעה רה־פורמולציה למוצר והוסיפה לה מולקולה שחוסמת חלק מהשפעותיה השליליות. לפני ימים ספורים הגישה החברה את המוצר לאישור ה־FDA, והתשובה צפויה להגיע במהלך 2024. ייתכן שבעתיד המוצר יפותח למחלות נוספות המאופיינות בתסמינים הזייתיים, כמו חלק ממקרי האלצהיימר.

קרונה היא מסיפורי ההצלחה שמושכים משקיעים שוב ושוב לתחום הביומד. מאז הנפקתה ב־2019, עלתה מנייתה בכ־700%, ושווייה עומד כיום על 6.1 מיליארד דולר. היא הוקמה על ידי ד"ר אנדרו מילר, בעבר מנכ"ל והיום סמנכ"ל התפעול של החברה, שפיתח את הטכנולוגיה שאפשרה את הפחתת תופעות הלוואי של התרופה. חברת ביוטק בשלב פעילות כזה הופכת לפעמים יעד לרכישה או לעסקת שיווק משותף, בעיקר אם היא פונה לשוקי ענק המחייבים צוות מכירות גדול. אולם לפני כמה חודשים אמר מנכ"ל החברה ביל מורי, שהוביל את תחום השיווק בענקית התרופות והאסתטיקה הרפואית אלרגן, ש"גם חברות כמונו יכולות לעשות את זה".