בלי ריבית ובלי מינוף: 200 בעלי קרקע פרטיים יקימו 370 דירות בשדה דב

הפרויקט של בעלי הקרקע שונה משמעותית משאר הפרויקטים המדוברים בשטחי שדה דב, משום שאין בו הלוואה או מימון לקרקע

הפרויקט המתוכנן בשדה דב / צילום: יסקי מור סיון אדריכלים
הפרויקט המתוכנן בשדה דב / צילום: יסקי מור סיון אדריכלים

מתחת לרדאר, בלי ריבית ומינוף, כ-200 בעלי קרקעות פרטיים מקדמים פרויקט של 370 יח"ד ומלון בשדה דב, ולדבריהם הם בתהליכים מתקדמים להוצאת היתר חפירה ודיפון. הפרויקט של בעלי הקרקע שונה משמעותית משאר הפרויקטים המדוברים לאחרונה בשטחי שדה דב המפונה - זאת משום שבפרויקט אין הלוואה או מימון לקרקע, והוא שוכן ליד המתחם שרכשה קבוצת חנן מור, שנמצאת בסחרור בגלל הלוואות למימון רכישת הקרקע במקום.

בלעדי | תביעת הענק של הקבלנים: יקבלו מאות מיליונים בפשרה דרמטית
ראיון | "כל הקבלנים במצב קשה, אבל הציבור לא מנצל את ההזדמנויות"

הפרויקט של בעלי הקרקעות בשכונה הראשונה שתוקם בשטח שדה דב מקודם על שטח של 6.3 דונם, ויוקמו בו ארבעה מבנים, הכוללים 372 יח"ד ותשע קומות מלון. על פי התוכנית הנוכחית של משרד האדריכלים יסקי מור סיון, יוקם מגדל בן 38 קומות למגורים, ועוד שלושה מבנים של 8-15 קומות. עו"ד מיכאל שטיינבך, שמייצג את הקבוצה, מספר: "יש כאן קבוצה של 200 בעלי קרקעות. חלק גדול מהם יורשי קרקעות היסטוריות. חלקם גם משקיעים ואנשים שרכשו על ציר הזמן לפני פינוי השדה וגם אחרי פינוי השדה.

"מבחינת כל נושא הבנייה אנחנו במצב יותר טוב משאר הקבלנים, כי הקרקע נקייה מחובות. זה שונה מקבלנים שלקחו מימון על הקרקע וצריכים למכור".

באוגוסט 2020 אושרה תוכנית המתאר לרובע שדה דב, המחלקת אותו לשלוש שכונות (מרכז, צפון ודרום). הראשונה המפורטת שמאפשרת מכרזים או היתרי בנייה שאושרה היא דרום הרובע, המכונה גם מתחם אשכול, שאושרה במאי 2021 ובה 5,000 יח"ד.

"רכשנו הרבה לפני פינוי שדה דב"

עם האישור, כשהריבית במשק הייתה עדיין אפסית, הוציאה רמ"י באוגוסט 2021 את מכרזי הקרקע הראשונים, שזכו להיענות שיא ולמחירים גבוהים במיוחד, שבהם זכו היזמים חנן מור, ישראל קנדה, שיכון ובינוי ויזמים נוספים לבניית 1,574 יח"ד. התכנון המפורט לשני המתחמים הנוספים בתהליך הפקדה.

חנן מור, ששילם את התמורה הגבוהה ביותר, מרכז מאז תשומת לב גבוהה במיוחד, נוכח המינוף האדיר שביצע לרכישת הקרקע תמורת 1.5 מיליארד שקל, באמצעות הלוואה ענקית של 1.3 מיליארד שקל. החברה, ששוויה צנח מאז בבורסה בעשרות אחוזים, פועלת לממש חלק מהפרויקט באמצעות קבוצת רכישה.

לדברי אחד מהבעלים, "רכשנו את הקרקע הרבה לפני שפינו את שדה דב במעט כסף. היו ששילמו משהו כמו 800 אלף שקל ליח"ד בשטח של כ-92 מ"ר לפני 8 שנים, לא כולל השבחה. עלות הבנייה הצפויה היא כ-19 אלף שקל. בעוד כתשעה חודשים נגיע להיתר דיפון וחפירה, ובסמוך לקבלתו נעשה מכרז לחברת ביצוע".

***גילוי מלא: עדנה בר און, מבעלות השליטה בגלובס, היא בעלת זכויות זניחות יחסית בשדה דב