לעבוד 3.5 ימים בשבוע ולחיות עד גיל 100: התחזית של הבנקאי המפורסם

ג'יימי דיימון, מנכ"ל ג'יי.פי מורגן צ'ייס, מאמין כי ההשקעות של הבנק בבינה מלאכותית "יוסיפו ערך עצום" • לא חושש מכך שהטכנולוגיה עשויה להחליף משרות בבנק ואף חושב שהמהלך ישפר את איכות החיים של העובדים

ג'יימי דיימון, מנכ''ל ג'י.פי מורגן / צילום: Reuters, Benoit Tessier
ג'יימי דיימון, מנכ''ל ג'י.פי מורגן / צילום: Reuters, Benoit Tessier

תשכחו מחמישה ימי עבודה. לפי מנכ"ל ג'יי.פי מורגן צ'ייס, ג'יימי דיימון, בקרוב נעבור ל-3.5 ימי עבודה בשבוע, ונחיה עד גיל מאה, הרבה מזה הודות ל-AI.

לא עומדים בציפיות מרקיעות השחקים של הבוס? אלה הדרכים להתמודד עם זה
איך להבריק כשדוחקים אתכם לפינה: המדריך לשיחה מאולתרת

בראיון שנתן לרשת בלומברג ביום שני השבוע, דיבר דיימון בטובת הבינה המלאכותית, שלדבריו תועיל למין האנושי מבחינות רבות. "הילדים שלך יחיו עד גיל מאה ומחלת הסרטן לא תהיה בזכות הטכנולוגיה", כך אמר למראיין.

דיימון, יו"ר ומנכ"ל הבנק הגדול בארצות הברית, שהיה בעברו חבר דירקטוריון בבנק הפדרל ריזרב בניו יורק ונכלל ברשימות של 100 האנשים המשפיעים ביותר בעולם של מגזין "טיים", מדגיש כי ההשקעות של הבנק בבינה מלאכותית "יוסיפו ערך עצום" והן ממונפות על פני מחקר, מסחר, שירות לקוחות ופונקציות אחרות של החברה.

300 מיליון משרות בארה"ב "יושפעו" מה-AI

כשנשאל אם הטכנולוגיה עשויה להחליף משרות בבנק, הוא השיב ש"כמובן" היא תעשה זאת, אבל זה משום ש"טכנולוגיות תמיד מחליפות משרות". בנוסף, דיימון ציין כי הבנק שוכר כ-30 אלף עובדים חדשים בשנה, וכי הוא מצפה שעובדים רבים יועברו למיקומים ולתפקידים חדשים בחברה.

לפי תחזית של גולדמן זאקס, כ-300 מיליון משרות "יושפעו" מהבינה המלאכותית, בעיקר בתחומי הצווארון הלבן כמו בענפי הטכנולוגיה, הפיננסים והמשפטים. לא כל העבודות הללו יבוטלו לחלוטין, אבל סביר להניח שהדרך שבה הן מתבצעות תשתנה.

דימון מאמין שלמרות שחלק מהתפקידים הנוכחיים התיישנו ויצטמצמו, בסוף היום הבינה המלאכותית תוביל לאיכות חיים משופרת עבור הדור הבא של העובדים. גילוח של יום וחצי של עבודה, למשל עשוי לאפשר יותר זמן לפנאי. זה גם ישפיע על כל ההיבטים של זרימת העבודה עצמה, ציין בדבריו.

"בכל תהליך כמו מסחר, גידור, מחקר, בכל אפליקציה ובכל מאגר נתונים, אתה יכול ליישם את טכנולוגיית ה-AI. זה יכול להיות כטייס משנה, וזה יכול להיות שחקן ראשי", אמר דיימון לבלומברג. אבל הוא גם הבטיח שאם נעשה שימוש בבינה מלאכותית לאוטומציה או החלפה של פונקציות עבודה מסוימות בחברה, הבנק מחויב למצוא תפקידים חלופיים עבור העובדים.

ודיימון לא לבד בתחזית שלו. מאז עליית ChatGPT, שיכול לשמש למשימות עבודה רבות, כלכלנים רבים רואים ברעיון של שבוע עבודה בן ארבעה ימים סביר ביותר. עד כה, חברות שבדקו את שבוע העבודה של ארבעה ימים, הם אכן ראו תוצאות חיוביות (לפי "אינסיידר"). העובדים היו מאושרים ופרודוקטיביים יותר, והם דיווחו על רמות נמוכות יותר של מתח ושחיקה. נרשמה אפילו עלייה בהכנסה בעקבות העובדה שעובדים הפכו יעילים יותר. על הרקע הזה, פוליטיקאים, כלכלנים, ורבים מבין תומכי בריאות הנפש רואים בחיוב את הרעיון של שבוע עבודה קצר יותר.

ועל אף שמשרות עשויות להעלם ורבים מודאגים מכך שבינה מלאכותית תבטל את עבודתם כליל, ה-AI גם מובילה ליצירת מקומות עבודה חדשים. לפי בלומברג, ג'יי.פי מורגן, למשל, רשם למעלה מ-3,600 משרות חדשות מוקדם יותר ב-2023 בעקבות טכנולוגיית ה-AI.