לא עומדים בציפיות מרקיעות השחקים של הבוס? אלה הדרכים להתמודד עם זה

אתם עובדים ממש טובים, אבל מרגישים כל הזמן שאתם לא מצליחים להדביק את הקצב, הידע וההישגים של המנהל שלכם? יש מה לעשות • הודו בטעויות ותקלות, בקשו תמיכה ומשאבים ודרשו ממנו לתעדף משימות • גישה כזו עשויה להזניק לכם את הקריירה

הרווארד בגלובס. דרכים להתמודדות עם הציפיות מרקיעות השחקים של הבוס / צילום: Unsplash, geranimo
הרווארד בגלובס. דרכים להתמודדות עם הציפיות מרקיעות השחקים של הבוס / צילום: Unsplash, geranimo

אודות מגזין הניהול של הרווארד (HBR)

מגזין הניהול של אוניברסיטת הרווארד יוצא לאור מזה מאה שנה ומאגד מאמרים מבוססי מחקר ונתונים. עם כותביו נמנים מיטב המומחים הבינלאומיים לניהול ולעסקים במגוון תחומים, ובהם מנהיגות, משא ומתן, אסטרטגיה, שיווק, כספים ותפעול. מאמרי Harvard Business Review מתורגמים ומתפרסמים בגלובס שלוש פעמים בשבוע: בימים שני, רביעי וחמישי (מגזין G).

אודות הכותב

ג'ף טאן הוא מנהל פיתוח תאגידי ואסטרטגיית פורטפוליו בחברת הביוטק Agenus 

עבודה לצד אדם הישגי במיוחד (overachiever) יכולה להעניק השראה, אבל עבודה עבור מישהו כזה עלולה להיות מתישה: מול הקצב המהיר, הידע והיכולת האינסופיים לכאורה אתם עלולים להשתרך מאחור ואולי למצוא את עצמכם משווים את היכולות שלכם לאלה שלהם, מה שיגרום לחוסר ביטחון, מורל נמוך ותסמונת המתחזה.

אם זה נשמע כמו הסיפור שלכם, הנה שלוש דרכים לעבוד עם בוס הישגי כאלה באופן יעיל.

התאמת ציפיות, שלכם ושלהם

אם אתם עובדים לצד רודף הישגים, סביר להניח שגם לכם יש פוטנציאל גדול להצלחה: אתם חולקים איתו דחף חזק להשלים משימות, מוסר עבודה ללא לאות, חוסר סבלנות וציפיות גבוהות מעצמכם ומאחרים. כל אלה גם עלולים לגרום לכם למתוח על עצמכם יותר מדי ביקורת. כדי להתגבר על הלך הרוח הזה נסו לנקוט את הצעדים הבאים.

התחילו בעצמכם: אמצו תפיסה מאוזנת יותר בנוגע ליכולות שלכם. דרך אחת לעשות זאת היא לקדם בברכה טעויות ואי־ודאות. כשאתם שוגים, הודו בכישלון. שוחחו על תקלות עם עמיתים שאתם סומכים עליהם, והימנעו מתירוצים.

גשו למנהל: כשתצליחו להודות בקשיים שלכם, יהיה לכם קל יותר לנהל דיון פתוח עם הבוס. זכרו שתפקידו הוא לפתח אתכם כעובדים. זה בסדר לבקש עזרה במשימה חדשה.

 

תחילה אולי לא תחושו בנוח, אבל זה קריטי להתאים את רמת הציפיות שלכם ולבקש את התמיכה והמשאבים שאתם זקוקים להם כדי לבצע באופן יעיל את משימותיכם. אנשים הישגיים ממוקדים בתוצאות. מתן ביטוי לצרכים שלכם ככל הנראה יתרום לשיתוף פעולה ולתוצאה פוריים יותר.

מתי כדאי לערוך את הדיון הזה? לרוב אחרי הפרויקט הראשון שלכם. בשלב זה כבר יש לכם תובנות מסוימות לגבי המנהל שלכם וסגנון העבודה שלו. בפגישה אחד־על־אחד תאמרו לו אילו משימות היו קלות לכם ומה היה קשה. שאלו איך הוא מעדיף שדברים ייעשו. בניסיון לתיאום ציפיות אקטיבי אתם מתחילים לבסס אמון ומבטיחים שגם אתם וגם המנהל שלכם מתואמים להמשך הדרך.

היו כנים לגבי מה שאתם יודעים

כדי לגשר על פער הידע אולי תתפתו להפריז ביכולותיכם. אבל אז המנהל לא יוכל לתת לכם את התמיכה שאתם זקוקים לה כדי לצמוח. בסופו של דבר הבטחות מוגזמות לעיתים קרובות מביאות לטעויות ששוחקות את האמון ומעכבות את השגת המטרות.

עדיף להיות ישירים עם עצמכם בנוגע לפערי הידע שלכם, ואז, באופן פעיל, לנסות להשלים אותם. כשלב אחרון גשו למנהל ושתפו בתוכניות שלכם כדי לראות אם ברצונו לספק לכם הכוונה נוספת כלשהי.

לדוגמה, המנהל מבקש מכם לגבש תחזית מכירות. הבעיה: מעולם לא כתבתם תחזית מכירות. כדי להתמודד עם האתגר נקטו גישה שיטתית. החלו במיפוי החלקים שאתם מכירים ואלה שאינכם בטוחים לגביהם. בתחומים שבהם חסר לכם ידע תכננו כיצד לרכוש אותו, מעמיתים או בעצמכם. לאחר מכן גשו למנהל ובקשו ממנו לעבור על התוכנית. הודות לעבודה שלכם הוא יוכל למלא פערי ידע שעדיין חסרים לכם באופן יעיל, ולא לבזבז זמן וללמד אתכם דברים שאתם כבר יודעים.

הציעו אפשרויות לסדר עדיפויות

אנשים הישגיים מאוד לעיתים מתקשים להבדיל בין מה שחשוב למה שדחוף. בעיניהם הכול דחוף וחשוב. אם אתם עובדים עבור מישהו כזה, אולי תהיו מופצצים בבקשות שקשה לתעדף. הנה מה שאתם יכולים לעשות כדי להתמודד.

לא סביר שפשוט תוכלו לדחות את הבקשה של המנהל, אז נסו לתת אפשרויות כדי לעזור לתעדף משימות שעל שולחנכם. לדוגמה, תארו את איכות העבודה שאתם יכולים לספק במסגרת הזמן הנתונה, ואז תסבירו שזמן נוסף יאפשר לכם להפיק עבודה באיכות אפילו יותר טובה ושאלו אם הוא רוצה שהפרויקט יסתיים מהר יותר או טוב יותר.

בואו נחזור לדוגמת תחזית המכירות. קיבלתם משימה לחזות חמישה שווקים שונים עד סוף השבוע. בתגובה אתם יכולים להציע למנהל שלוש אפשרויות: הראשונה, בניית תחזית מכירות מפורטת לשני שווקים בתוך שבוע, תוך הסבר שדרוש זמן נוסף לשלושת השווקים האחרים. השנייה, יצירת תחזית מכירות לכל חמשת השווקים, בהבנה שהתחזיות יהיו פחות מפורטות בשל אילוצי הזמן. השלישית, כתיבת תחזית מכירות לכל חמשת השווקים, עם הבהרה שתזדקקו לעזרה מעוד חבר צוות כדי לספק את התוצאות המדויקות ביותר. הצגת האפשרויות תאפשר למנהל שלכם לקבל החלטה מושכלת המבוססת על סדר העדיפויות שלו ועל זמינות המשאבים.

עבודה עבור בוס הישגי תצריך מכם לנקוט גישה אסטרטגית - שמשלבת ניהול ציפיות, שקיפות ותעדוף. יישום אסטרטגיות אלה יאפשר לכם לנווט ביעילות בסביבה עסקית שנעשית תחרותית יותר ויותר, ועשוי אפילו להאיץ את השלבים המוקדמים בקריירה.

© Harvard Business School Publishing Corp