ממלחמת לבנון השנייה ועד עופרת יצוקה: מה מלמדת ההיסטוריה על התגובה הצפויה בבורסה

ירידות חדות נרשמו בבורסת ת"א בעקבות המלחמה עם חמאס • בשוק ההון כבר ידעו ימי מסחר דרמטיים בעבר, שבהם נרשמו תנודות חדות בתחילה • המומחים לאורך השנים ממליצים לציבור שלא לקבל את ההחלטות לגבי ההשקעות בשיאה של הדרמה

מחסום משטרתי ליד רצועת עזה / צילום: Reuters, Anadolu Agency via Reuters Connect
מחסום משטרתי ליד רצועת עזה / צילום: Reuters, Anadolu Agency via Reuters Connect

הבורסה בתל אביב פתחה הבוקר את שעריה למסחר, למרות האירועים חסרי התקדים אתמול, והמסחר התנהל בירידות חדות במדדים המובילים. בשוק ההון כבר ידעו ימי מסחר דרמטיים בעבר, שבהם נרשמו תנודות חדות בתחילה. המומחים לאורך השנים ממליצים לציבור שלא לקבל את ההחלטות לגבי ההשקעות בשיאה של הדרמה.

"עוד פיחות בשקל": הכלכלנים מעריכים - זה מה שיקרה היום בבורסה ובשוק המט"ח
ישראל במלחמה: חשש מ״סופה מושלמת״ שתפגע גם בכלכלה. אלו הסיכונים

מה צפוי לבורסה המקומית? רוברט כרמלי, מנהל השקעות ראשי בארבע עונות מקבוצת IBI אומר כי ״המלחמה בעזה פוגשת אותנו אחרי שבחודש האחרון ראינו את המדדים המובילים בתל-אביב מציגים ביצועים עודפים ביחס למקביליהם בעולם, אלא שכעת פערים אלו יצטמצמו. חשוב להבין שאנחנו נמצאים רק בראשיתו של אירוע שמתמקד בחזית הדרומית אך עשוי להתלקח במהרה גם לחזית הצפונית, אפקט שיגרור זינוק חד נוסף בפרמיית הסיכון והתנודתיות בשוק המקומי".

תקופה ממושכת של הסלמה

כרמלי מוסיף כי מחר (ב') "עם פתיחת המסחר במט"ח נראה פיחות נוסף של השקל מול הדולר, אירוע שיכביד עוד על החולשה שמאפיינת את המטבע המקומי בחודשים האחרונים ועשוי לייצר גלי הדף שליליים במאבק שמתנהל מול האינפלציה".

יונתן כץ, הכלכלן הראשי של לידר שוקי הון מציין כי "ברור שמוקדם מדי להעריך את מידת הנזק הכלכלי והעלות הפיסקאלית של המלחמה כי הפעם מדובר כנראה בתקופה ממושכת של הסלמה ברמת האלימות עם סיכון להסלמה בצפון. ברור שיהיו ירידות חדות בשווקים ופיחות בשקל. במצב של פיחות חד, סביר להניח שבנק ישראל ימכור מט״ח בשוק. הנסיבות מצדיקות זאת".

טמיר שפירא מנכ"ל אילים קרנות נאמנות מעריך גם הוא כי מכירות מסיביות ישפיעו על יום המסחר. לדבריו, "עקב האירועים והמצב המלחמתי צפויה תנודתיות גבוהה מאד בפתיחת המסחר בשוק, העשויה להיות להתבטא בלחץ של מכירות אמוציונליות אשר יביאו לירידות שערים במדדים המובילים. כמו כן, היום אין מסחר במט"ח ומחר שער הדולר עשוי להתחזק אל מול השקל כפועל יוצא מהמצב".

מה זו פתיחה אנגלית?

את המסחר פתח מדד ת"א 35 ברמת 1,830 הנקודות, לאחר שרשם עליה צנועה של 1.9% מתחילת השנה. בשל התנודות החדות בבוקר, פתיחת המסחר הוגבלה על ידי מחשב הבורסה, שכן בבורסה של תל אביב מונהג מנגנון מסחר ממוחשב שנועד למתן נפילות וגם עליות שערים חדות מדי. המנגנון מכונה "פתיחה אנגלית", מבצע עיכובים במסחר בבורסה לפי עוצמת התנודתיות כבר בשלב המקדים, עוד לפני השעה 10:00 בבוקר.

המנגנון מכונה "פתיחה אנגלית", מבצע עיכובים במסחר בבורסה לפי עוצמת התנודתיות כבר בשלב המקדים. כאשר בשל הירידות החדות הוא הופעל פעמיים, והפסיק למספר דקות את המסחר במניות. פחות משעה לאחר פתיחת המסחר החלה הבורסה להיסחר בירידות שערים חדות. מדד ת"א 35 ירד ב-4.7%, ואת המגמה השלילית הוביל מדד ת"א בנייה שנופל במעל ל-7%, ומדד ת"א נפט וגז שיורד בשיעור דומה.

לפי המנגנון ככל שמדד ת"א 35 נופל (או מזנק לצורך העניין) ביותר מ-2.5%, נדחית פתיחת המסחר במספר דקות. יש דחיות נוספות ואם יש תנודה חריגה מ-5%, מבוצעת הפסקת מסחר ל-45 דקות נוספות. בהמשך נפתח המסחר, אבל אם יש תנודה של מעל ל-12% תיתכן עצירה נוספת.

למשקיעים רבים זכורה פרוץ מלחמת לבנון השנייה, ביום רביעי ה-12 באוגוסט 2006. באותו יום נפתחה המלחמה במפתיע והבורסה צללה בתוך יומיים בשיעור חד. לאחר מכן התאוששה במהלך ימי המלחמה. בתקופת המלחמה עצמה לפי בדיקת גלובס שבוצעה בעבר, נפלה הבורסה בת"א ב-8%, אבל בחודש שלאחר מכן כבר עלתה ב-7% ובתוך 3 חודשים מהאירוע המלחמתי טיפסה ב-16%.

השפעות המצב הביטחוני על הבורסה המקומית מוגבלות

באירועים ביטחוניים קשים בעבר, זמן קצר לאחר יציאתו לדרך של המבצע הצבאי יש לעתים טלטלה בבורסה. אך יש לציין כי הדעה הרווחת בין אנליסטים וכלכלנים מקומיים היא כי השפעות המצב הביטחוני על ביצועי הבורסה המקומית מוגבלות. זאת, הגם שהללו אינם פוסלים אפשרות לסנטימנט שלילי העלול לאחוז בבורסה במקרה של התארכות המערכה הצבאית והסלמתה.

מקרה שבו הבורסה רשמה ירידות מתמשכות גם על רקע מבצע צבאי דומיננטי הייתה בימי האינתיפאדה השנייה. היו אלה ימים ארוכים מאוד של פיגועים ולחימה, בתקופת מבצע חומת מגן שהחל ב-31.3.2002, נפלה הבורסה ב-5%, וחודש לאחר מכן נסוגה ב-4% נוספים. שלושה חודשים לאחר המבצע עדיין רשם מדד המניות המוביל דאז (ת"א 25) ירידה של 6%-. אבל חומת מגן היא דווקא החריג השלילי, שכן בסביבת תקופת מבצעים צבאיים משמעותיים בעזה, למשל, כמו עופרת יצוקה, עמוד ענן וצוק איתן, רשמה הבורסה תשואה של 12%, 0% ו-1% בהתאמה בחודש שלאחר שפרצו.

בעניין סגירת המסחר בבורסה, יש אמנם לא מעט פעילים שחשים שלא בנוח עם פתיחת המסחר, לאחר עוצמת האירועים הרצחניים בסוף השבוע, שהובילו לפתיחת המלחמה. אך הבורסה צפויה להיפתח למסחר כרגיל. המקרים שבהם הבורסה נסגרה רשמית למסחר הם מעטים. למעשה המקרה הבולט ביותר קרה בדיוק לפני 40 שנה, בעת משבר ויסות מניות הבנקים. אז נסגרה הבורסה בהוראת שר האוצר ב-6 באוקטובר 1983 לתקופה של שלושה שבועות עד ל-24 באוקטובר. אבל אז היה זה אירוע כלכלי חריג בסדרי גודל ולא בטחוני.

נעלם נוסף הוא הדולר. השקל נחלש מולו לאחרונה, ערב המבצע, על רקע חוזקת הדולר בעולם בתקופה האחרונה ומסיבות כלכליות פנימיות של ישראל. ביום שישי נחתם שערו היציג של הדולר על 3.86 שקלים, לאחר שהתחזק מול השקל ב-9.3% מתחילת השנה. ביום ראשון לא יתקיים מסחר בדולר, שכן לא מתקיים מסחר במטבעות ביום זה, אבל כן ניתן יהי לקבל אינדיקציה מסויימת למצבו דרך המסחר באופציות על הדולר בבורסה.