יש לכם טיסה בקרוב? מה צריך לדעת לגבי כניסה ויציאה מישראל בשבוע הקרוב

מצב המלחמה בישראל משפיע על הטיסות הנכנסות והיוצאות לישראל, וכן על היערכותן של חברות התעופה בהתאם להתפתחויות • איזה הקלות מציעות חברות התעופה ומה זכויות הנוסעים במקרים של ביטולי טיסות? גלובס עושה סדר

נוסעים ממתינים בתור בנתב''ג / צילום: תמונה פרטית
נוסעים ממתינים בתור בנתב''ג / צילום: תמונה פרטית

מתקפת הפתע על ישראל השפיעה גם על טיסות נכנסות ויוצאות לישראל, ואנו רואים חברות שנערכות מחדש בהתאם למצב המתפתח, ואף חברות שביטלו את הטיסות שלהם לישראל. ישנם ישראלים שרכשו כרטיסי טיסה כדי לצאת מהמדינה, בעוד שאחרים תכננו לחזור אחרי חופשות החגים - כך שחשוב לעשות סדר מה המצב בשדות התעופה, ומה עושים במצבים השונים.

כמעט משותקים: מה קורה עם מוקדי הסיוע הממשלתיים?
"קונים כל מה שיש": הסתערות על רשתות השיווק; קניונים סגורים
בשל המצב הביטחוני: כך יפעלו סניפי הבנקים

ברשות שדות התעופה מעדכנים כי גם נתב"ג וגם נמל התעופה רמון פועלים ופתוחים להמראות ולנחיתות. השדות פועלים בהתאם להנחיות כוחות הביטחון, כמובן. בנתב"ג, כלל הטיסות יוצאות מטרמינל 3, בעוד שטרמינל 1 לא יופעל בשלב הזה.

על־פי הערכות הרשות, מתוכננים לעבור היום בנתב"ג כ-60 אלף נוסעים. חברות התעופה הישראליות עובדות, אך לצד זאת, לא מעט חברות בין־לאומיות ביטלו את הטיסות שלהן. חברות כמו לופטנזה, וויז, אייר פראנס ועוד ביטלו טיסות שלהן, בעיקר בגלל שהן חברות זרות ושחברות הביטוח שלהן לא מאפשרות טיסה לישראל.

על רקע האירועים האחרונים, שר התיירות חיים כץ פנה היום (א') במכתב למנהלי חברות התעופה הפועלות בישראל: "זהו אינו הזמן לגזור רווחים עודפים. עמידה על גביית קנסות עבור שינויים וביטולים אינה סבירה בנסיבות הנוכחיות, ואינה הוגנת מוסרית ומסחרית", כתב כץ. "אני קורא לכם לתמחר בהוגנות ומבקש מכם לשקול את מדיניות גביית דמי השינוי והביטול של כרטיסי טיסה. לקוחותיכם מצפים לכך וגם ממשלת ישראל".

חברות התעופה הישראליות הודיעו כי יתגברו טיסות לפי הצורך, כאשר החברות השונות תגברו עד כה לבוקרשט, לפראג, לאתונה וליעדים נוספים. החברות פרסמו מספרי טלפון ברשתות החברתיות ובאתרים שלהן, כדי שיהיה אפשר לפנות אליהם ולבקש סיוע. חברת ארקיע עדכנה ברשתות החברתיות את הנוסעים כי הטיסות מתקיימות כסדרן, "ולאור המצב, נוסעים שירצו לבטל את טיסתם ותאריך יציאתם במהלך שלושת הימים הקרובים יוכלו לעשות זאת ללא דמי ביטול באמצעות כתובת מייל".

חברת אל על אף היא עדכנה בהתאם למצב הביטחוני, ופרסמה ברשתות החברתיות כי אין שינוי בלוח הטיסות. על רקע המצב, בחברה מאפשרים הקלות ללקוחות - "נוסעים שהחלו את נסיעתם ומבקשים להקדים ולחזור עד יום 13.10, יעשו זאת ללא עלויות שינוי וללא הפרשי מחיר באותה מחלקת שירות". נוסעים שטרם החלו את נסיעתם, ותאריך היציאה הוא עד 13.10, רשאים להקפיא ללא דמי שינוי או לבטל לשובר. לצד זאת, "נוסעים שנמצאים מחוץ לישראל ומועד חזרתם הוא עד 13.10' רשאים לדחות את מועד החזרה ללא תשלום דמי שינוי. הפרשי מחיר יחולו".

חברת ישראייר פרסמה ברשתות החברתיות כי נוסעים שמועד ההמראה שלהם מתל אביב עתיד להתקיים עד 13.10, יוכלו לבטל או לדחות את הנסיעה שלהם "ללא דמי ביטול ולקבל שובר למימוש עתידי בסכום העסקה". באותה צורה, נוסעים שרוצים להקדים את הטיסה שלהם לישראל ולחזור עד 13.10, יוכלו לעשות את זה ללא דמי שינוי בהתאם למקומות הפנויים על הטיסה. לצד זאת, אנשים הנמצאים בחו"ל יכולים לדחות את חזרתם לישראל, יוכלו לעשות זאת ללא דמי שינוי בהתאם למקומות הפנויים על הטיסות. בחברה מבקשים מהנוסעים להודיע לחברה על ביטול הגעה כדי לאפשר לנוסעים אחרים להגיע לישראל.

אלו זכויות הנוסעים בכל הנוגע לביטול טיסות

לפי אתר הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, ניתן לבטל עסקאות שנעשו תוך 14 יום מביצוע העסקי, או תוך 14 ימים מיום קבלת החוזה או טופס גילוי נאות. חשוב להזכיר כי הביטול מתאפשר כי יש 7 ימים עד מועד מתן השירות שאינם ימי מנוחה. לגבי דמי הביטול, הם 5% מהעסקה או 100 שקלים, מה שנמוך מבין שתי האפשרויות.

חוק שירותי תעופה קובע כי הנוסע זכאי לפיצוי וסיוע במקרים קבועים. לפי החוק, ההגדרה של טיסה שבוטלה היא טיסה שלא התקיימה או שהמריאה באיחור של 8 שעות לפחות מהמועד הנקוב בכרטיס. במקרה הזה, נוסע זכאי לשירותי סיוע, לכרטיס טיסה חלופי או להשבת תמורה בדמות פיצוי כספי, שנע בין 1,320 שקלים ועד 3,180 שקלים - בהתאם למרחק הטיסה. חברת התעופה יכולה להפחית מחצית מהפיצוי אם הצרכן הסכים לקבל כרטיס טיסה חלופי וכי זה בזמנים ובמרחקים רלוונטיים.

בגלל המצב החריג של המלחמה, אם חברה מבטלת טיסה, היא יכולה למעשה לטעון שמדובר בכוח עליון (לפי החוק, "הטיסה בוטלה בשל נסיבות מיוחדות שלא היו בשליטת מפעיל הטיסה, וגם אם היה עושה כל אשר ביכולתו - לא היה יכול למנוע את ביטולה בשל אותן נסיבות"), והיא לא צריכה לפצות מעבר להחזר כספי.

מדובר למעשה בחוק אזרחי, והמשמעות היא שעל הצרכן ללכת לבית המשפט בעצמו ולתבוע את חברת התעופה. ישנה רשימה באתר רשות שדות התעופה האזרחית של עורכי הדין בישראל המייצגים את החברות הבין־לאומיות.