בשל המצב הביטחוני: כך יפעלו סניפי הבנקים

בנק ישראל התיר לבנקים לסגור סניפים בטווח של עד 40 ק"מ מרצועת עזה ולצמצם את הפעילות בסניפים המרוחקים עד 80 ק"מ ממנה

סניף בנק הפועלים / צילום: אייל הצפון
סניף בנק הפועלים / צילום: אייל הצפון

הבנקים מצמצמים את הפעילות שלהם באזור הדרום בעקבות המלחמה סביב עוטף עזה והירי המסיבי מהרצועה. הבוקר (א') הודיע בנק ישראל לבנקים כי בהתאם למדיניות ההתגוננות של פיקוד העורף, ובמטרה לשמור על ביטחון העובדים והלקוחות, רשאית המערכת הבנקאית לפעול במתכונת מצומצמת מבחינת קבלת קהל.

פרשנות | מלחמת חמאס בישראל היא חלק ממאבק גלובלי להפיל את "הסדר העולמי" בהנהגת ארה"ב
העיתונים הבוקר באירופה: "טרוריסטים מחמאס טבחו באזרחים בישראל" 

על פי ההוראה של בנק ישראל, הבנקים רשאים לסגור את מערך הסניפים בטווח של עד 40 ק"מ מרצועת עזה ואת הסניפים שנמצאים בטווח של 40-80 ק"מ הם יוכלו לפתוח במתכונת מצומצמת של סניפי גרעין. כמו כן, הבנקים יוכלו לבצע שינוי בשעות פעילות הסניפים, ככל שהנסיבות מחייבות זאת.

הפעם האחרונה שבנק ישראל פרסם הנחיות דומות הייתה ב-2022

בבנק הפועלים הסבירו כי הם מעדכנים באתר האינטרנט שלהם לגבי פתיחת הסניפים. כמובן שבאזור המקיף את רצועת עזה הסניפים סגורים, ובטווחים הרחוקים יותר יהיו הסניפים יהיו פתוחים אך ללא קבלת קהל, כלומר עם מענה טלפוני בלבד. זאת במקביל לפעילות הדיגיטל שתפעל באופן רגיל. לקוחות אשר קבעו תור בסניף שנסגר לקבלת קהל יעודכנו על כך. בשאר חלקי הארץ הסניפים יהיו פתוחים כרגיל.

בבנק לאומי הסבירו כי הרוב המכריע של הסניפים ברחבי הארץ פתוחים לקבלת קהל, חוץ ממספר סניפים בודדים שסגורים בגלל המצב הביטחוני והנחיות פיקוד העורף. עוד הסבירו כי מוקדי השירות הטלפוני פתוחים כרגיל בהתאם לשעות הפעילות הרגילות והאתר והאפליקציה זמינים 24/7 לביצוע כל פעולה בנקאית, והלקוחות עודכנו על כך בערוצי הבנק השונים.

במזרחי טפחות הסבירו כי מבחינת הפעילות בסניפים הבנק פועל בהתאם להנחיות בנק ישראל. במקביל, מערך הביטחון של מזרחי טפחות מגביר אבטחה לטובת הלקוחות והעובדים בכל מקום בו פעולה כזו נחוצה.

בדיסקונט עדכנו את הלקוחות על סגירת הסניפים באזור שמסביב לרצועת עזה. בבנק ציינו כי מעבר לסניפים אלו בשאר הישובים הסניפים עובדים כרגיל והבנק עיבה את המוקד שכבר אמש פעל מהשעה 20:00 בערב עד חצות. 

בשעות הצהריים, הודיעו בבנק על הטבה ללקוחות בעקבות האירועים. על־פי הודעת הבנק, לקוחות פרטיים ועסקים קטנים יוכלו להגדיל את המינוס לעד 4,000 שקל ללא ריבית (כיום עומד המינוס ללא ריבית על 2,000 שקל), או עד 10% מגובה קו האשראי הקיים ללקוח - הגבוה מביניהם. העדכון יהיה בתוקף עד ה-9 בנובמבר. בנוסף, לקוחות הבנק המתגוררים בדרום (עד 40 ק"מ מעזה) זכאים להלוואה בגובה של עד פי 2 ממשכורתם / מחזור העסקים שלהם, ועד סך כולל של 24 אלף שקל, ללא ריבית או עמלות. בתוך כך, מסייע הבנק לתושבים באמצעות אנשי הקשר של מרכזי חוסן בדרום.

בבנק הבינלאומי ציינו כי הם פועלים לפי מתווה בנק ישראל במטרה לשמור על בטחון העובדים והלקוחות, והוסיפו כי לרשות הלקוחות עומדים גם המוקד הטלפוני, התכתבות עם בנקאי, האתר והאפליקציה.

הפעם האחרונה שבנק ישראל פרסם הנחיות דומות הייתה בינואר 2022 בעקבות גל תחלואה נוסף בקורונה. "לנוכח העלייה בתחלואה וקצב ההדבקה המהיר, קיים חשש להיעדרות משמעותית בכוח האדם במשק כולו ובמערכת הבנקאית בפרט. מתוך ראייה צופה פני עתיד, המניחה המשך פגיעה במצבת העובדים המחייבת צמצום בהיקפי קבלת הקהל, ועל מנת לשמור על בריאות הציבור והעובדים, רשאים הבנקים לצמצם את מספר הסניפים הפתוחים לקהל", נכתב אז.