הישראלים מסתערים על החנויות; ברשתות מדווחים על בעיית כוח-אדם משמעותית

בעקבות ההסתערות על החנויות, בחלק מהן נרשמים חוסרים, בין היתר בתרכובות מזון לתינוקות, נייר טואלט, שימורים, מוצרי חלב וקורנפלקס • אתרי רשתות המזון בביקושי ענק, וזמני המשלוחים ארוכים מהרגיל • אחד הקשיים המשמעותיים מקורו בבעיות כוח-אדם, לאחר שחלק מהעובדים גויסו למילואים, וחלק מהעובדים מהחברה הערבית לא הגיעו לעבודה • קריאות לחרם על רשת סאלח דבאח בגלל פייק ניוז

מדפים ריקים בסניף קרפור / צילום: תמונה פרטית
מדפים ריקים בסניף קרפור / צילום: תמונה פרטית

יומיים לאחר המתקפה הרצחנית של חמאס על ישראל, וככל שמתבררים היקפי הזוועה, הפחד מניע את הישראלים הספונים בבתים להצטייד בעיקר במוצרי מזון ופארם. תורים ארוכים נרשמו אתמול ברשתות המזון, והצרכנים הסתערו וקנו מכל הבא ליד. 

● "קונים כל מה שיש": הסתערות על רשתות השיווק; קניונים סגורים 
רשויות החירום התעכבו, ויוזמה של צעיר אחד סייעה באיתור אלפי נעדרים בשטח 
התפקיד הקריטי של הרשתות החברתיות: "זה מערב פרוע שמתפוצץ, לרע ולטוב" 
יש לכם טיסה בקרוב? מה צריך לדעת לגבי כניסה ויציאה מישראל בשבוע הקרוב 

בחלק מהחנויות נרשמו תורי ענק של אנשים עם עגלות מלאות, שהותירו אחריהם מדפים כמעט ריקים. בחלק מהחנויות עדיין לא מולאו הבוקר (ב') מדפי הפירות וירקות, ביצים, מאפים ומוצרים נוספים. 

מדפים ריקים בסניף קרפור / צילום: תמונה פרטית
 מדפים ריקים בסניף קרפור / צילום: תמונה פרטית

לאחר שמשלוחים של פירות וירקות שוחררו מהנמל, ברשתות אומרים כי בהמשך היום צפויה להגיע גם אספקה של עופות ומוצרים נוספים. נבחנות אפשרויות לייבא תפוחי אדמה, פלפלים וירקות נוספים שגדלים בדרום הנצור והחבול ומסופקים משם לשאר חלקי הארץ, והחוסרים עדיין בולטים בסניפים רבים.

בעקבות ההסתערות על החנויות אתמול (א'), בחלק מהן נרשמים חוסרים, בין היתר בתרכובות מזון לתינוקות, נייר טואלט, שימורים, מוצרי חלב וקורנפלקס. 

מדפים ריקיים בסניף קרפור / צילום: תמונה פרטית
 מדפים ריקיים בסניף קרפור / צילום: תמונה פרטית

עם זאת, יש לזכור כי כמו בימי ההיערכות בעת פריצת מגפת הקורונה, גם אז היו התנפלויות ועומסים כבדים על רשתות המזון והפארם, וגם היום מחזיקות הרשתות מלאי שיספיק לתקופה הקרובה, וחלקו מתחדש תדיר למרות העיכובים והקשיים הלוגיסטיים.

אתרי האינטרנט של רשתות המזון בביקושי ענק, שוב, בדומה לתקופת התפרצות מגפת הקורונה ב-2020. לפי דיווחים, אתר שופרסל נפל אתמול כמה פעמים אולם חזר לפעילות, ועם זאת זמני המשלוחים ארוכים מהרגיל. עומס דומה נרשם גם באתרי רמי לוי, חצי חינם ורשתות נוספות. 

בשעות הצהריים פורסם כי רשת שופרסל פתחה את סניף שדרות תחת אבטחה ובהתאם להנחיות פיקוד העורף. 

סניף שופרסל בשדרות / צילום: יח''צ שופרסל
 סניף שופרסל בשדרות / צילום: יח''צ שופרסל

בעיות כוח-אדם 

אחד הקשיים המשמעותיים מקורו בבעיות קשות בכוח-אדם, לאחר שחלק מהעובדים גויסו למילואים, חלק נשארו בבית עם הילדים כשמערכת החינוך בכל הארץ מושבתת, כולם צמודים לממ"דים ולמקלטים, וחלק מהעובדים מהחברה הערבית לא הגיעו לעבודתם.

רשת רמי לוי פרסמה אתמול בעמוד הפייסבוק שלה כי ברשת זקוקים לעובדים בתשלום או למתנדבים שיסייעו לתושבים ברחבי הארץ להצטייד במזון. בשעות הערב נשלחו לחברי המועדון של רשת קרפור הודעות SMS ברוח דומה, בהן נכתב כי "נשמח לעובדים/מתנדבים שיתנו יד בשעת חירום זו על-מנת לאפשר לתושבי ישראל להצטייד במזון".

מנכ"ל רשת ויקטורי, אייל רביד, פרסם גם הודעה הקוראת לגיוס כוח-אדם, והרגיע בנוגע לחוסרים על המדפים. "לא חסר מזון ברשתות השיווק ובפרט לא בויקטורי", כתב. "כרגע ישנה התנפלות, אני יכול להבין. רק קחו בחשבון מעט סבלנות וסובלנות. המון עובדים לא מגיעים לעבודה (כל אחד והסיבה שלו). נשמח לקבל כל אדם שחפץ לתת יד לעבודה, גם ללא ניסיון. לספקים יש המון נהגים ועובדים מגויסים, ועדיין כולנו עם יד על הדופק ועושים הכול כדי לתת לכם את השירות הטוב ביותר".

כמעט כל סניפי סופר-פארם פתוחים, מלבד סניפים בודדים באזורי הלחימה בהם הרשויות הודיעו על הגבלת הפעילות, או בעקבות מחסור נקודתי למספר שעות בכוח-אדם שלא הצליח להגיע לחנויות. אתר האונליין של הרשת עובד, אולם כמו באתרי אונליין של רשתות אחרות, זמני האספקה והמשלוח עלולים לארוך יותר זמן מהרגיל.

קריאות לחרם על רשת סאלח דבאח בגלל פייק ניוז

ברשת המזון סאלח דבאח מצויים בשעות האחרונות במתקפה וקריאות לחרם ברשתות החברתיות, לאחר פרסום של צילום מסך מזויף מ-2021, בו נכתב לכאורה על-ידי עובד ברשת כי "כשזה ייגמר, היהודים הכלבים שוב יעמדו בתור בחנויות שלנו לקנות בשר".

צילום המסך המזויף מ-2021
 צילום המסך המזויף מ-2021

מהרשת נמסר כי "בשעות האחרונות, ברשתות החברתיות מופץ פייק ניוז על רשת המזון סאלח דבאח ובניו, במטרה לפגוע בה. מדובר בקשקוש מוחלט, הרשת משרתת את כולם, יהודים וערבים, ותמיד פועלת לדו-קיום.

"הרשת עובדת בימים אלה על-מנת להמשיך לספק שירותים חיוניים ללקוחותיה למרות המצב, ואף עושה ככול שביכולתה על-מנת לתרום ולסייע על חשבונה לעמותות ולארגונים הפועלים למען הציבור בישראל שנפגע מן האירועים בימים האחרונים. בתקווה לימים שקטים יותר למדינת ישראל". 

תגובה מהיום
 תגובה מהיום