ישראל במלחמה | שאלות ותשובות

נזק לרכוש או ביטול חופשה? מה שכדאי לדעת על ביטוחים ופיצויים

המלחמה הובילה לנזק רב לרכוש פרטי, מבנים וכלי רכב • גלובס עושה סדר כדי להקל על קבלת הפיצוי

מבנה שנפגע באשקלון מירי רקטות / צילום: ap, Ohad Zwigenberg
מבנה שנפגע באשקלון מירי רקטות / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

מאות אזרחים וחיילים נרצחו באזור הדרום ואלפים נוספים נפצעו במתקפת הפתע של חמאס. המתקפה, שלוותה בירי מסיבי של רקטות לעבר הדרום והמרכז גם גרמה לנזק רב לרכוש, מבנים וכלי רכב. כפי שקורה באירועים מסוג זה, עוד יעברו ימים רבים עד שיתברר היקף הנזק, ולבעלי הרכוש יש אפשרות לקבל החזר על הנזקים שנגרמו. גלובס עושה סדר כדי להקל על קבלת הפיצוי.

שאלות ותשובות | יותר מ־100 חטופים: מה האפשרויות של ישראל והאם הצלב האדום יתערב? 
ניתוח | תקציב הרכש של צה"ל עומד על עשרות מיליארדי שקלים. לאן הולך הכסף? 

כיצד מחושב הנזק?

הנזקים מחולקים לשניים: ישירים ועקיפים. "נזקים ישירים הם כלל הנזקים הנגרמים לרכוש מטילים, פצצות ורסיסים וכוללים גם נזקים שנגרמים בגינם, לדוגמה אי־יכולת להשתמש במבנה שנהרס לצורך השגת רווח. נזקים עקיפים הם כאלו שנגרמים בשל מלחמה, כמו תשלום שכר לעובדים שנעדרו מהעבודה או אובדן לקוחות או עסקאות, ירידה במחזורים וברווחים. לפי חוק, רק עסקים ביישובי הספר - באזור שדרות ועוטף עזה - זכאים לפיצויי על נזקים אלה.

מי משלם על הנזק?

מי שמכסה את הנזקים שנגרמו לרכוש כתוצאה מפעולות איבה או מלחמה היא המדינה באמצעות מס רכוש. הפיצוי ניתן בגין נזקים שנגרמו למבנה, רכוש שהיה בו, רכב או עסק. מיד כשמתאפשר על ידי כוחות הביטחון, מגיעים אנשי קרן הפיצויים (מס רכוש) ברשות המסים לאזור שנפגע, יחד עם שמאים ומהנדסים. הצוותים עוברים בין המבנים שנפגעו, מסבירים למי שנפגעו מהן הזכויות שלהם ומנחים אותם איך להגיש תביעה.

הכיסוי שמעניקה המדינה מתחלק לשני חלקים: פיצוי מובטח ופיצוי מורחב. על פי חוק, מס רכוש וקרן פיצויים והתקנות הנלוות, מבוטחים חפציו הביתיים של כל תושב, המצויים בדירת מגוריו, מפני נזקי מלחמה, ללא תשלום פרמיה. לפיצויים אלו תקרה מקסימלית המחושבת על פי סוג הפריט, לדוגמה עד 25,654 לריהוט עבור זוג נשוי או הורה יחיד, ותוספת של 5,187 לכל ילד.

את הפניה למס רכוש וכן רכישת הכיסוי הנוסף ניתן לבצע באמצעות אתר רשות המסים ולהיעזר במוקד סיוע שפתחה הרשות.

ניתן לרכוש ביטוח פרטי מפני נזקי מלחמה?

אפשר לרכוש כיסוי נפרד בחלק מחברות הביטוח, אם כי הוא לא נמצא בפוליסת ביטוח הבנה או העסקה. "הפוליסות הפרטיות אינן מכסות נזקי מלחמה וטרור, אלא אם נרכשה הרחבה מיוחדת של כיסוי נזקי טרור", מסביר שי שדה, יו"ר הוועדה לביטוח כללי בלשכת סוכני הביטוח. "ההרחבה הזו נותנת מענה מעבר לפיצוי של מס רכוש שמפצה בצורה חלקית על פי טבלאות ומחירונים של המדינה. בבתי עסק שרכשו כיסוי של אובדן רווחים חייבת להיות הרחבה של נזקי טרור כדי לקבל את הפיצוי. לגבי ביטוחי רכב, פיצוי הוא רק מהמדינה ואין אפשרות לבצע הרחבה לאירוע טרור".

לשכת סוכני הביטוח פתחה מוקד סיוע לגבי כל מה שקשור בקבלת פיצוי ממס רכוש או מפוליסות ביטוח.

מה לעשות אם נתקעתם בחו"ל או אם רוצים לבטל חופשה?

נחמה גולדווסר, יו"ר ועדת הבריאות של לשכת סוכני הביטוח, מסבירה כי אירוע טרור או מלחמה אינו מכוסה בפוליסות ביטוח הנסיעות לחו"ל. "אם אדם שנמצא בחו"ל או רוצה לדחות או לבטל את הנסיעה, הוא לא יקבל החזר אם הוא יתלה את החזרה המוקדמת או הביטול במצב הביטחוני".

עם זאת, חברות הביטוח הישראליות האריכו בשלושה ימים את ביטוח הנסיעות למי שכבר נמצא בחו"ל. "אם יקרה משהו למבוטח שנמצא בחופשה, הטיפול בו יהיה על חשבון חברת הביטוח", מוסיפה גולדווסר. "שלושה ימים בחו"ל מכילים סיכון, וסטטיסטית לחלק ממי שימשיך בחופשה או בנסיעה שלו יקרה משהו. אבל צריך להבין שעלות כרטיס הטיסה לא כלולה בהחזר כי מלחמה היא חריג בפוליסה".