בנק ישראל התערב אך הדולר ממשיך לזנק: לאן הולך שוק המט"ח?

למרות התערבות בנק ישראל יש הסוברים שהשקל ימשיך להיחלש ככל שהלחימה תימשך: "נראה שהשקל מתקדם לאט לכיוון של 4.2 שקלים" אומר יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו השקעות • הראל גילאון, מנכ"ל משותף באופנהיימר:"מימד ההתערבות של בנק ישראל הוא חסר תקדים"

נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון / צילום: עודד קרני
נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון / צילום: עודד קרני

אמש (ב') שוק המט"ח הגיב למצב הבטחוני בישראל. השקל פחת בחדות מול הדולר, בכ-2.5% וחצה את רף ה-3.95 שקלים.

למרות הפיחות החד שהשקל רשם אמש, האירוע המרכזי שהתרחש אמש בשוק המט"ח היה הכרזתו של בנק ישראל אתמול בשעות הבוקר כי הוא החל להתערב בשוק המט"ח בעקבות הפיחות החד במטבע המקומי. מטרת ההתערבות, לפי הודעת הבנק, המטרה היא לספק נזילות בשוק המקומי ולאפשר למערכת הכלכלית לתפקד. במסגרת התכנית, הודיע בנק ישראל כי יחל למכור 30 מיליארד דולר.

למרות הכרזת בנק ישראל על התערבות בשוק המט"ח: הדולר מזנק ל-3.93 שקלים 
בנק ישראל חושף: זו הסיבה שהוחלט להתערב בשוק המט"ח 

למרות הצהרת הבנק המרכזי, כאמור השקל פוחת אמש מול הדולר וחצה את רף ה-3.95 דולרים. עם זאת, בבנק הודיעו בתדרוך לעיתונאים אמש (ב') כי את ההשפעה של התערבות הבנק נוכל לראות לא לפי התרחשויות ביום המסחר אלא לאחר מספר ימים בהם הבנק יבחן את הפעילות בשוק. בנוסף הוא ציין כי במסחר באסיה ביום א' הדולר עמד על 4.3 שקלים מול השקל וזאת למעשה הייתה הסיבה המרכזית להחלטתו על התערבות יזומה במסחר בשערי החליפין.

נראה כי יש הסוברים שהשקל ימשיך להיחלש לפחות ככל שהלחימה תימשך: "נראה שהשקל מתקדם לאט לכיוון של 4.2 שקלים" אומר לגלובס יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו השקעות. לדברי פריימן, הפיחות הארוך בשקל מתכנס לרמתו הגבוהה בשל האירועים הביטחוניים המעצימים את הפיחות.

עוד הוא מסביר כי בנק ישראל יצטרך להמשיך ולהזרים בעתיד עוד כספים למשק בשביל לאזן את שער החליפין, "קצב הפיחות של השקל חזק ומהיר", מדגיש פריימן

בדרך להורדת ריבית?

עם זאת, הראל גילאון, מנכ"ל משותף באופנהיימר אומר לגלובס כי הסכום אותו בנק ישראל הולך למכור הוא סכום עצום: "מימד ההתערבות של בנק ישראל הוא חסר תקדים, לבנק ישראל יש יתרות מט"ח בשווי 200 מיליארד דולר והוא מחליט למכור לפחות 30, בנק ישראל לא מדווח כמה הוא מכר עד עתה, אך הוא בוודאי בא להפחיד ספקולנטים ואלו שבאים להרוויח על הפיחות החד בשקל עם מספר כזה עצום. הבנק מראה שהוא מעורב בעניינים ועיקש בנחישותו לאזן את השוק".

כאשר גילאון נשאל על המשך הפעילות של השקל בזמן הקרוב, הוא מציין שקשה לדעת, "האירוע שבו אנו נמצאים הוא בסדר גודל שלא חווינו כמותו ולא ניתן להצביע מה יוליד יום".

פעולה אחרת של בנק ישראל, שעולה אף היא כצעד שאולי מתבקש היא ההחלטה בדבר רמת הריבית במשק. הריבית נמצאת כיום בשיעור של 4.75% ולולא המלחמה היינו מצפים לעלייה נוספת בשיעור הריבית לקראת סוף החודש. בבנק עסוקים כעת כמובן במלחמה ובהשלכות הכלכליות שלה. אך גילאון מתאר מצב שבו בקרוב מאוד נצטרך לשקול הורדת ריבית.

"כאשר מסתכלים על הנתונים על הגיוס למילואים, ברור שהפעילות הכלכלית עומדת להאט", מדגיש גילאון את נתוני הגיוס למילואים בימים האחרונים אשר מדווחים על מאות אלפי מגויסים בצו 8. גילאון אומר שמדובר בנתח גדול ביותר משוק התעסוקה אשר יביא להאטה במשק. מעבר לכך הוא מסביר שבעת המלחמה ענפים רבים למעשה חדלים מלהתקיים: "ענף התיירות, המסעדות והנסיעות לחו"ל פשוט פוסקות וזה בוודאי הולך לשנות את מצב האינפלציה שהייתה כאן עד כה ולהביא למעשה להאטה כלכלית".