קרן המטבע העולמית: "המלחמה בישראל עלולה לזעזע את אספקת האנרגיה העולמית"

בפגישה השנתית של קרן המטבע הבינלאומית שנערכה במרוקו, התייחסו להשפעות הצפויות של המלחמה בין חמאס לישראל על הסביבה הגלובלית • במקביל, ב-IMF העלו את תחזיות הצמיחה בארה"ב הן להמשך השנה והן לשנת 2024 • מנגד, בגוש האירו, תחזיות הצמיחה ירדו

קרן המטבע הבינלאומית / צילום: Reuters, Yuri Gripas
קרן המטבע הבינלאומית / צילום: Reuters, Yuri Gripas

קרן המטבע הבינלאומית (IMF) פרסמה היום (ג') את התייחסותה לגבי ההשפעה של המלחמה בין ישראל לחמאס על הכלכלה העולמית.

בפגישה השנתית של בכירי ה-IMF, הכלכלן הראשי של הקרן, פייר אוליבייה גורינצ'ס, הסביר כי המלחמה צפויה לייצר זעזוע באספקת האנרגיה העולמית אך חידד כי עדיין מוקדם מדי להעריך את גודל ההשפעה של המלחמה.

"הזינוק במחירי הנפט בעקבות הלחימה עלול לתדלק את האינפלציה"

הפגישה השנתית של נציגי הקרן הבינלאומית התקיימה במרקש, מרוקו. במהלך הפגישה הסביר הכלכלן הראשי של ה-IMF כי עדיין מוקדם מדי לקבוע אם ההשלכות הכלכליות של המלחמה בין ישראל לחמאס יהיו רחבות.

במקביל, הוא הסביר כי הסיכון במלחמה הוא זעזוע באספקת האנרגיה העולמית שעלול להקפיץ את מחירי הנפט, לתדלק את האינפלציה של המדינות בזירה הגלובלית ולייצר בסופו של דבר פגיעה בצמיחה, כך מציינים בוול סטריט ג'ורנל. עוד דווח כי מחקר שפורסם על ידי קרן המטבע הבינלאומית מראה כי עלייה של 10% במחירי הנפט מפחיתה את הצמיחה הכלכלית העולמית ב-0.15%.

לצד זאת, נשיא הבנק העולמי, אג'אי בנגה, התייחס גם הוא להשפעות הלחימה והדגיש כי "הכלכלה העולמית נמצאת במצב עדין". בנוסף הוא הסביר כי המלחמה בין ישראל לחמאס אינה מועילה לבנקים המרכזיים ברחבי העולם שמנסים להילחם באינפלציה מבלי לעורר מיתון. 

במקביל, בנגה הסביר כי להערכתו, ההשפעה של המלחמה בין חמאס לישראל תהיה מתונה יותר בהוושאה למלחמה בין אוקראינה לרוסיה. עם זאת הוא ציין כי במידה והמלחמה תסלים, המצב יהפוך להיות מסוכן עבור הכלכלות בזירה הגלובלית.

חשש בשווקים: משבר אנרגיה, מלחמה אזורית וטרפוד הנורמליזציה עם סעודיה
ארה"ב מכוונת את לועי תותחיה אל רקותיה של הקואליציה האיראנית 

"ההשקעות והצריכה בארה"ב חזקות יותר"

בהמשך להתייחסות נציגי ה-IMF למלחמה בין חמאס לישראל, בקרן העלו את תחזית הצמיחה בארה"ב ב-0.3% לשנה הנוכחית, בהשוואה לעדכון ביולי האחרון, ל-2.1%. לשנת 2024, ה-IMF העלתה את התחזית ב-0.5% ל-1.5% בארה"ב. בגוש האירו, הקרן הורידה את התחזית לשנת 2023 ב-0.2% ל-0.7% ול-2024 הורידה את התחזית לגוש האירו ב-0.3% ל-1.2%.

ב-IMF מייחסים את תחזית הצמיחה המעודכנת בארה"ב להשקעות עסקיות חזקות יותר ברבעון השני של השנה לצד צמיחה איתנה בצריכה, וזאת על רקע שוק עבודה הדוק ומדיניות פיסקאלית מרחיבה מטעם הממשלה. מנגד, בקרן צופים כי הצמיחה בארה"ב צפויה להאט במחצית השנייה של 2023 ולתוך 2024, וזאת בשל ההערכה כי ארה"ב צפויה להציג צמיחה איטית יותר בשכר, ירידה בהיקפי חסכונות הצרכנים שנצברו במגפת הקורונה, מדיניות מוניטרית הדוקה של הפד ושיעור אבטלה גבוה יותר. 

בגוש האירו, קרן המטבע הבינלאומית מציגה תחזיות שונות לכלכלות הגדולות: על פי ההערכות, הכלכלה הגרמנית צפויה להתכווץ לאור התכווצות הסחר במדינה ושיעורי הריבית הגבוהים. מנגד, להערכתה, הביקושים החיצוניים בצרפת הפגינו ביצועים טובים יותר והייצור התעשייתי הצליח להתאושש יפה.

בכל הנוגע לבריטניה, ב-IMF העלו מעט את תחזית הצמיחה של המדינה ב-2023 ל-0.5%, אך התחזית לשנת 2024 ירדה ב-0.4% ל-0.6%. בקרן מסבירים כי הסיבה להורדת התחזית לשנת הבאה היא ההערכה כי ל"זעזוע בתנאי הסחר צפויות השפעות מתמשכות, לצד הזינוק במחירי האנרגיה שגם צפוי להעיב על הצמיחה במדינה". 

"הרוחות שהעיבו על הצמיחה בזירה הגלובלית נחלשו"

בכל הנוגע לתחזית הצמיחה העולמית, ב-IMF הותירו את התחזית ב-2023 על 3% ובשנת 2024 העלו את התחזית ב-0.1% ל-2.9%. בקרן מסבירים כי "הרוחות שהעיבו על הצמיחה הגלובלית נחלשו מוקדם יותר השנה". בקרן מציינים את התאוששות שרשראות האספקה העולמיים לאחר הפגיעה המהותית במשבר הקורונה, שנורמלו בשנה החולפת. במקביל הם מציינים לטובה את הבלימה של קריסת הבנקים האזוריים בארה"ב.

במקביל, ב-IMF מציינים כי עדיין נותרו לא מעט אתגרים איתם הזירה הגלובלית מתמודדת: ההאטה שנרשמת בהיקפי הייצור, איסוף איטי בשירותים באזורים מסוימים, וההידוק המוניטרי של הבנקים המרכזיים ברחבי העולם במטרה לצנן את האינפלציה. במקביל בקרן מציינים את הדעיכה בתנופת הצמיחה בסין בעקבות הסגרים הקפדניים במשבר הקורונה, ומזכירים את משבר הנדל"ן במדינה. בקרן מעריכים כי הצמיחה בסין תעמוד על 5% השנה ועל 4.2% בשנה הבאה.