השפעות המלחמה: ירידה של 33% בהוצאות בכרטיסי אשראי

שב"א מפרסמת נתונים על פעילות הישראלים בכרטיסי אשראי ומגלה כי הרצון של הישראלים לחזור ארצה בשל הלחימה הביאה לזינוק של 84% בהוצאות הסקטור • ההוצאות בסופרים קפצו ב-69%, וההוצאות במסעדות ירדו ב-60%

תור בסופרמרקט / צילום: יונתן כיתאין
תור בסופרמרקט / צילום: יונתן כיתאין

כצפוי, המלחמה בדרום וירי הטילים למרכז, לצד המתיחות בצפון, הביאו לירידה בהוצאות הציבור הישראלי בכרטיסי אשראי. מנתוני חברת שב"א, מפתחת ומנהלת מערכת התשלומים הלאומית בכרטיסי אשראי, עולה כי בחמשת הימים הראשונים של מלחמת "חרבות ברזל", בין שבת ליום רביעי, חלה ירידה של 33% בהיקף ההוצאות של הציבור הישראלי בכרטיסי אשראי, זאת לעומת הממוצע שהישראלים מוציאים בימים אלה מאז חודש יוני 2023. 

"זו מלחמת העצמאות השנייה": כך מתנהל הקרב על דעת הקהל העולמית 
24 שקל לקילו עגבניות: מחירי הפירות והירקות מזנקים - "ניצול בלתי נסלח" 
רשתות המזון: לקוחות מסתערים, מדפים ריקים ומחסור בעובדים 

בין הימים שבת עד רביעי (7 עד 11 באוקטובר 2023) היקף ההוצאות של הישראלים בכרטיסי אשראי הגיעו לכ-4.42 מיליארד שקל, לעומת סכום ממוצע של למעלה מ-6.6 מיליארד שקל בימים ראשון עד רביעי שהוציא הציבור הישראלי מאז תחילת חודש יוני 2023.

עוד עולה מנתוני שב"א כי רק בארבעה ענפים במשק חלה עלייה בהוצאות לעומת סכום הרכישות הממוצע בהם בימים ראשון עד רביעי בתקופה האחרונה. מדובר על עלייה בהוצאות בענף התעופה (84%) בעקבות הרצון של ישראלים רבים לחזור לישראל מחו"ל, חלקם לגיוס בצה"ל, וחלקם כי הם מעדיפים בימי מלחמה לשהות בבית וקרוב למשפחה; ומאחר שחברות התעופה הישראליות הן היחידות שטסות כעת לישראל, כשהן יקרות לדוגמה מחברות הלואו קוסט, ובשל המחירים הגבוהים שהן דרשו בתחילה. 

עלייה בקניות ברשתות המזון

ברשתות המזון נרשמה עלייה של 69%, קרוב לוודאי שלא מעט בשל הבהלה שזרע פיקוד העורף בציבור כשיצא בהנחיה לאגור מזון ומים, הנחיה שהפכה תוך זמן קצר להמלצה בלבד. בחנויות ציוד לחיות נרשם גידול של 23% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ימי שגרה, וברשתות פארם ובתי מרקחת העלייה עמדה על 4%.

מנגד, ענפים בולטים בהם נרשמו ירידות חדות בהיקף ההוצאות בהשוואה לממוצע הן ביגוד והנעלה (ירידה של 80%), חשמל ואלקטרוניקה (ירידה של 47%), חנויות ספרים וצעצועים (ירידה של 64%) בידור ופנאי (ירידה של 73%), מסעדות ובתי קפה (ירידה של 60%). 

כמו כן, לפי נתוני שופ אנליטיקס, המנטרת את רכישות הישראלים באונליין באמצעות פאנל צרכנים טכנולוגי, ביום ראשון עד רביעי השבוע הייתה ירידה של 70% בהזמנות מהאתרים SHEIN, נקסט, אסוס וטרמינל לעומת השבוע הקודם.