אחרי שבוע של לחימה: חלק מהחנויות בקניונים ובמרכזים חזרו לפעילות

חי גאליס, מנכ"ל מרכזי ביג: "אני חושב שלפתוח חנויות ומרכזים מצפון לתל אביב זה צו השעה" • בתוך כך, פורום העסקים גייס 50 מיליון שקל לתמיכה בתושבי העוטף וקורא ל"שינוי מיידי בסדרי העדיפויות התקציביים והניהוליים"

מרכז ביג / צילום: ביג מרכזי קניות
מרכז ביג / צילום: ביג מרכזי קניות

ביום התשיעי למלחמת חרבות ברזל, בזמן שאנשים רבים מחפשים להצטייד, בעיקר בביגוד וציוד לחיילים ולאנשי המילואים, בצעצועים ומשחקים לילדים ובציוד לבית עבור משפחות שפונו מדרום הארץ - בחלק מהקניונים והמרכזים ברחבי הארץ מתחילים לחזור לפעילות, ולו חלקית. 

המומחה שקובע: זו הסיבה שלמרות הסבבים התכופים מול חמאס, ההרתעה הישראלית נכשלה
רוב חברות התעופה ביטלו טיסות לישראל. אילו עדיין פעילות?
קרש לממ"ד: איך עובדת ההמצאה החדשה של המלחמה

בימים הראשונים למלחמה רוב הקניונים ומרכזי הקניות נסגרו, מלבד חנויות חיוניות כמו מזון ופארם, והיו רשתות שפתחו את חנויותיהן במספר מיקומים ברחבי הארץ, מלבד אזור הדרום. היו גם כאלה שפתחו לצורך משלוחים והזמנות טלפוניות ואספקה מהסניף. היום (א'), בקניונים ובמרכזים מסחריים ברוב האזורים בארץ - מלבד הדרום - חנויות רבות כבר פתוחות על-מנת לתת מענה.

חי גאליס, מנכ"ל מרכזי ביג, שלח ביום חמישי מכתב לשוכרים, בו הוא מציע להם לפתוח את חנויותיהם. "אלה ימים קשים ומיוחדים, כולנו נלחמים ומתגייסים, וכל אחד על-פי יכולתו, אם בצבא ואם בצד האזרחי", כתב גאליס. "איננו מכריחים אף אחד לפתוח חנויות בשום מקום, אבל אני חושב שלפתוח חנויות ומרכזים מצפון לתל אביב זה צו השעה, גם להוכיח לנבלות שהחיים שלנו לא נעצרו. לעתים האזרחים צריכים אתכם פתוחים, לא מעט חנויות פתוחות במרכזים. תחשבו על זה ותנו פקודה בהתאם לתחושתכם. ישראל תנצח". 

חי גאליס, מנכ''ל ביג / צילום: ביג מרכזי קניות
 חי גאליס, מנכ''ל ביג / צילום: ביג מרכזי קניות

תנועת המבקרים הולכת וגוברת בהדרגה

קבוצת קניוני עופר מפעילה 18 קניונים ברחבי הארץ. אלה פועלים על-פי הנחיות פיקוד העורף והגורמים הרלוונטיים, ויוצאים מדי יום בהודעות ברשתות החברתיות המעדכנות את הלקוחות אילו חנויות פועלות בכל קניון בנפרד. בקניון גרנד חיפה, למשל, פועלות היום רשתות אופנה כמו תמנון, דלתא, שילב והמשביר; חנויות לציוד לחיילים כמו ריקושט וקולומביה; וחנויות נוספות לצד מזון, מאפיות וסופר-פארם. כך גם בקניון רחובות, שם פועלות בין היתר בי פארם, סטימצקי, חנויות אופטיקה וגם בתי קפה. גם בבאר שבע חלק מהחנויות פועלות, ביניהן אורבניקה, באג, סלקשיין, הודיס וטויז אר אס.

קניוני קבוצת עזריאלי נפתחו גם הם מיום שלישי שעבר לציבור. הקבוצה הודיעה כי היא מאפשרת לעסקים המעוניינים לעשות כן לפתוח את חנויותיהם, והקניונים נפתחו תוך הקפדה על הסדרי ביטחון והנחיות פיקוד העורף.

מקבוצת עזריאלי נמסר כי פתיחת הקניונים מגיעה, בין היתר, כמענה לצורך ההולך וגובר מצד ציבור הלקוחות המבקשים להצטייד בבגדים, בצעצועים ועוד. בקבוצה מעידים על פתיחה של מאות עסקים ותנועת מבקרים שהולכת ומתגברת ככל שנוקפים ימי המלחמה.

רשימת העסקים שפתחו שעריהם מתעדכנת באופן שוטף בעמודי הסושיאל של קבוצת עזריאלי. בין העסקים שנפתחו היום ניתן למנות את רנואר, h&m, גולף, be, המשביר לצרכן, שילב, קסטרו, בילבונג, צומת ספרים, גולברי, סטימצקי, איל מקיאז, נעמן, פוט לוקר, איב רושה, ורדינון, דלתא, באג, צ'ילדרנס פלייס, מניה ג'ינס, ג'נטלמן ועשרות חנויות נוספות. 

פורום העסקים קורא ל"שינוי מיידי בסדרי העדיפויות התקציביים"

פורום העסקים, המורכב מכ-200 החברות הגדולות במשק, גייס עד כה מקרב חבריו כ-50 מיליון שקל המשמשים לתמיכה בתושבי עוטף עזה שנפגעו. בימים האחרונים החלו בפורום בחלוקת כרטיסים דיגיטליים בשווי 1,000 שקל לנפש במשפחה מהעוטף - כך שמשפחה של שבע נפשות תקבל 7,000 שקל, למשל.

מהפורום נמסר היום: "פורום העסקים, שמורכב מ-200 ראשי החברות מהגדולות במשק, שמהוות את הרוב המכריע של הכלכלה הישראלית, ושמורכב מאנשים מכל גווני הקשת הפוליטית, מודיע:

"שולחים חיבוק עז של תנחומים והשתתפות ביגון למשפחות הנופלים והנרצחים וחיבוק של כוחות ועמידה איתנה למשפחות החטופים והנעדרים, ומייחלים לחזרתם המהירה לחיק משפחותיהם.

"מחזקים את ידיהם של חיילי ומפקדי צה"ל ושל אנשי כוחות הביטחון והעומדים בראשם, ובטוחים שבנחישותם וביכולותיהם ישיגו ניצחון מוחץ.

"מביעים הערכה רבה לראשי מערכת הביטחון שלקחו אחריות על האירועים הקשים והתחייבו לתחקר ולהפיק לקחים בסיום המלחמה. כך עושים מי שראויים לאמון העם, וכך נכון שיעשה כל מי שרוצה באמון העם.

"משתאים ונפעמים מהעשייה של החברה האזרחית, מכל העם וכן רבים וטובים מחו"ל, שמחזיקים על גבם בהתנדבות מעוררת השראה את ההתארגנות הנדרשת לחוסן העורף ולחוסנה של מערכת הביטחון.

"פורום העסקים גייס עד כה מקרב חבריו כ 50 מיליון שקל שמשמשים לתמיכה בתושבי העוטף שנפגעו. נמשיך בעשייה נרחבת זו ככל שיידרש ונרחיב את חוג השותפים לעשייה זו".

עוד נכתב כי בפורום קוראים ל"שינוי מיידי בסדרי העדיפויות התקציביים והניהוליים כדי להבטיח את שיקום היישובים שנפגעו, שיקום האנשים שנפגעו והבטחת החוסן החברתי של תושבי העוטף והצפון ומינוי גורם בעל סמכויות נרחבות ותקציבים ראויים שיביא לטיפול מיידי בנושאים בוערים אלה".

פורום העסקים מורכב כאמור מכ-200 בכירי החברות הגדולות במשק, בהם הראל ויזל, בעלי ומנכ"ל קבוצת פוקס; ליאורה עופר, יו"ר ובעלי מליסרון; שחר תורג'מן, יו"ר התאגדות רשתות המסחר ויו"ר בריל; יצחק אברכהן, יו"ר שופרסל; אבי שומר, מנכ"ל צומת ספרים; ליאור רביב, מנכ"ל רשת מלונות ישרוטל; חי גאליס, מנכ"ל ביג מרכזי קניות; נטלי משען-זכאי, מנכ"לית דסק"ש נכסים ובניין; גיל אגמון, בעל השליטה בחברת דלק רכב; ישי דוידי, מייסד ומנכ"ל קרן פימי; דנה עזריאלי, יו"ר קבוצת עזריאלי; עומר לוי יו"ר סמלת; דוד פתאל, בעלים ומייסד רשת מלונות פתאל; חיים כצמן, מייסד ומנכ"ל G City; וחיים גבריאלי, יו"ר תנובה.