סוכנויות הריגול החזקות בעולם מנסות להשיג מידע על החטופים בעזה. כך זה נראה

סוכנויות הריגול החזקות בעולם ובעלות בריתן במזרח התיכון נאבקו כדי להשיג גישה לחוטפים, שרבים מהם מסתתרים מתחת לעזה, ככל הנראה מחוץ להישג ידם של הרשתות הסלולריות • אזרחים של לפחות 31 מדינות נעדרים. "זה חסר תקדים"

צילומים של חטופים במתקפת הטרור של החמאס ב-7 באוקטובר תלויים על הקיר בהפגנה לשחרורם / צילום: ap, Francisco Seco
צילומים של חטופים במתקפת הטרור של החמאס ב-7 באוקטובר תלויים על הקיר בהפגנה לשחרורם / צילום: ap, Francisco Seco

שבוע לאחר שפעילי חמאס פתחו במתקפה הקטלנית שלהם בדרום ישראל, מנהיגי העולם וארגוני המודיעין שלהם בוחנים במהירות ערוצי תקשורת לא רשמיים באזור כדי להתמודד עם משבר בני ערובה שמסתמן כבעל ממדים גלובליים חסרי תקדים. 

הם עדיין מנסים לענות על השאלה הבסיסית: אילו אזרחים, מאילו מדינות, והאם הם כלואים ברשת מנהרות מתחת לרצועת עזה?  

"יש בעזה מאות ואולי אלפי קילומטרים של מנהרות": המומחה שמסביר - מה מחכה לצה"ל? 
עמוס גלעד מסביר: אלה היו שתי הטעויות של חמאס, וזה מה שיקרה אחרי שנסלק אותו
פרשנות | ביידן יוצא להגנת העולם החופשי: נשיא במצור מתייצב נגד הסקרים - ונגד קואליציה חמאסית רב-יבשתית 

ארה"ב וכמה מבעלי בריתה מבקשים מקטאר להשתמש באנשי הקשר שלה בתוך חמאס, כשהם מנסים להצליב את שמותיהם ואת מצבם של כ-200 אנשים (דובר צה"ל עדכן עד כה משפחות של 199 חטופים) מכ-30 מדינות שלא נראו במשך 11 ימים. 

דיפלומטים וקציני מודיעין בטורקיה הוצפו בתחנונים של ממשלות רחוקות כמו אמריקה הלטינית. גם מנהיגי אירופה, כולל נשיא צרפת עמנואל מקרון, התקשרו בפניות דומות למצרים, שממשלתה מתמקדת יותר במתן סיוע הומניטרי לרצועת עזה דרך גבולה. 

בכל יום השתנו ההערכות לגבי מספר האנשים שנחטפו, ומספר המדינות המעורבות שנוי גם הוא במחלוקת. רבים מבני הערובה הם בעלי אזרחות כפולה, כולל אזרחות ישראלית. חלק מבין אלה שנחשבו כחטופים זוהו לאחר מכן בין ההרוגים. 

החטופים מוחזקים במקומות שונים על-ידי חמאס. הג'יהאד האיסלמי הנתמך על-ידי איראן אומר שהוא לקח 30 בני ערובה, טענה שצה"ל לא אישר. 

תמונות החטופים מוצגות בהפגנה פרו-ישראלית בארה''ב / צילום: ap, Richard Vogel
 תמונות החטופים מוצגות בהפגנה פרו-ישראלית בארה''ב / צילום: ap, Richard Vogel

ה"וול סטריט ג'ורנל" שוחח עם גורמים טורקים, מצרים, קטארים, ישראלים, אמריקאים ואירופים המעורבים במאמץ העולמי לזהות את מי שנחטפו על-ידי חמאס ואת התנאים של מי מהם שעדיין בחיים. גורמים אלה תיארו ניסיון תיווך רב-לאומי כאוטי בצל התקיפות אוויריות יומיומיות והאיום הממשמש ובא של מתקפה קרקעית ישראלית. סוכנויות הריגול החזקות בעולם ובעלות בריתן במזרח התיכון נאבקו כדי להשיג גישה לחוטפים, שרבים מהם מסתתרים מתחת לעזה, ככל הנראה מחוץ לקליט סלולרית. 

"הם זרקו את הטלפונים הניידים שלהם, ואי-אפשר היה להגיע לאף אחד מהם", אמר גורם מצרי אחד. "כל מדינה עם מגעים לחמאס ניסתה".  

אזרחים של לפחות 31 מדינות נעדרים 

בסוף השבוע אמרו גורמים ישראלים כי לא ייכנסו לשום משא-ומתן בנוגע לבני הערובה עם חמאס, ארגון שהם נשבעו לחסל. עם זאת, בהערות לתקשורת הישראלית, אמר ראש המוסד לשעבר, יוסי כהן, כי בשלב מסוים ייגמרו לפעילי חמאס המים, המזון והחמצן בבונקרים שלהם, וזה יהיה הרגע שבו ניתן יהיה לקבל החלטות לגבי שחרור בני ערובה. 

מצרים, קטאר וטורקיה מתחזקות כל אחת מהן שנים של יחסים עם חמאס, אך אף אחת מהן לא הצליחה להשיג תשובות מלאות על שמות ותנאי השבויים המפוצלים ברחבי עזה. מנהיגים פוליטיים של חמאס שבסיסם בקטאר לא אמרו כמה בני ערובה נמצאים במעצר של הארגון, ובכל זאת הציעו בפומבי לסחור בהם בתמורה ללוחמים פלסטינים המוחזקים בתאי הכלא הישראלים והאמריקאים. בהודעות שנמסרו לטורקיה, הארגון אמר שהוא לא ישקול חילופי בני ערובה עד שישראל תפסיק את ההפצצות ותשחרר אלפי אסירים, כולל אלה שנלקחו במהלך מעשי הטבח של החודש, שהרגו כ-1,300 בני אדם. 

"מדינות רבות, במיוחד מדינות מערביות, נמצאות בקשר עם אנקרה. הם רוצים שנעביר את ההודעות בחשאי", אמר אחד מגורמי המודיעין הטורקי שבסיסו בבירת טורקיה. הבעיה, לדבריו, היא שהתקיפות האוויריות הישראליות מקשות על שמירה על זרימת אינפורמציה מתמשכת. 

רשימה ראשונית שפרסם משרד החוץ של ישראל מלמדת על היקף המשבר והכאוס. אזרחים של לפחות 31 מדינות נעדרים, כך נכתב, חלקם ממדינות רחוקות המעורבות במידה מינימלית בסכסוכים של המזרח התיכון: פרגוואי, דרום אפריקה או תאילנד. בולגריה אינה ברשימה, אך ממשלתה חשדה כי לפחות אזרח אחד נחטף. "היא התקשרה לאמה לפני שנלקחה", אמר גורם רשמי. הרשימה הישראלית גם אומרת שארבעה נעדרים הם מברזיל, ושלושה נוספים מתים. גורמים ברזילאים אמרו שהם לא הצליחו לאשר אילו, אם בכלל, ברזילאים נחטפו בחיים. 

צילומי חטופים בעלי אזרחות ברזילאית נראים בהפגנת תמיכה בריו / צילום: ap, Bruna Prado
 צילומי חטופים בעלי אזרחות ברזילאית נראים בהפגנת תמיכה בריו / צילום: ap, Bruna Prado

כשנשאל על שמונה האזרחים הבריטים המשוערים שמצבם עדיין לא דווח ביום ראשון, אמר שר החוץ של בריטניה, ג'יימס קלוורלי: "לא נעים לי לרמוז שיש לנו, או למישהו, ודאות כלשהי כרגע". 

משרדי החוץ ברחבי העולם יצאו בהצהרות המסווגות את אלה שנעלמו ונחשבים שנחטפו: גבר ואישה מקסיקנים, שישה רוסים, שני איטלקים ולפחות אחד מהפיליפינים. תמונות הנעדרים, הכוללות נשים מבוגרות וילדים, מעטרות קיר מחוץ למשרד הביטחון הישראלי בתל אביב. העתקים של תמונות הנעדרים תלויים גם הם לאות מחווה בכיכר מרכזית בברלין. 

כלי תקשורת בדרום אסיה פרסמו סיפורים בהשתתפות אמו של תלמיד נעדר. "אין חדשות לגבי הבן שלי", אמרה פדמה ג'ושי, שבנה ביפין למד בתוכנית חילופי סטודנטים, בעיתון היומי "The Kathmandu Post Daily". "עוד כמה זמן אצטרך לחכות עד שאשמע משהו עליו?".

"זה חסר תקדים, אין ספק"

22 מבני הערובה נהרגו בתקיפות אוויריות ישראליות, אמר חמאס, בטענה שלא ניתן לאמת. אבו עוביידה, דובר הזרוע החימוש של חמאס, אמר בהצהרה באפליקציית טלגרם כי "עשרות בני ערובה" הוסתרו ב"מקומות בטוחים ובמנהרות ארגון ההתנגדות". 

"זה חסר תקדים, אין ספק", אמר גרשון בסקין, מנהל המזרח התיכון של ארגון הקהילות הבינלאומיות, ארגון לא ממשלתי לבניית שלום שבסיסו בבריטניה, שסייע במשא-ומתן ב-2011 לגבי החזרת החייל הישראלי גלעד שליט עבור יותר מ-1,000 אסירים פלסטינים. הנעדרים, הוסיף, כוללים חבר קשיש שלו, שנלקח יחד עם מטפל פיליפיני: "זה מטורף לחשוב למה הם בכלל לקחו אותם ומה הם בכלל עושים איתם עכשיו כשהם מחזיקים בהם?". 

חמאס עשוי לשחרר את הנשים, הילדים, החולים והקשישים, כחלק ממשא-ומתן מתמשך שהוא ועוד כמה מתווכים מנוסים מנסים לקדם, אמר בסקין, בתמורה לשחרור קבוצת קטינים ונשים פלסטיניות מהגדה המערבית הכלואים בישראל. השאר, הוא ניחש, יימלטו, יחולצו או ייהרגו במהלך המלחמה הקרקעית הקרבה.   

"אחרי המלחמה הזו, אנחנו עלולים למצוא את עצמנו עם אנשים שלא התאוששו, לא ניצלו, לא נמצאו, ואשר יסווגו כנעדרים כנראה לנצח, ואולי יהיו תחת הריסות", אמר.  

הנעדרים כוללים 13 אמריקאים, לפי דובר של מחלקת מדינה בארה"ב. המספר הזה יסמן את אחת מהמקרים החמורים ביותר של אזרחי ארה"ב שנלקחו בשבי מאז שסדאם חוסיין החזיק מאות אזרחים אמריקאים, אירופאים ואסיתיים שבויים כמגנים אנושיים בארמונו, בבתי הזיקוק ובמפעלי הנשק שלו לפני תחילת מלחמת המפרץ הראשונה.

באירופה, גורמים רשמיים אומרים כי הניסיונות לתאם אסטרטגיה להתמודדות עם בני ערובה באזור התבררו כבלתי אפשריים עד כה, כאשר כל מדינה מעורבת מנווטת את מאמצי ההסברה שלה ושומרת את העבודה בעיקר לעצמה. 

רבות מהמדינות המעורבות מתייגות את חמאס כארגון טרור, בעוד שלאחרות יש נוכחות דיפלומטית מוגבלת באזור. זה משאיר אותן בידי ממשלות ששימרו ערוצים דיפלומטיים עם הארגון; בעיקר, קטאר, טורקיה ומצרים. 

ניסיונות לחילופי שבויים

ב-8 באוקטובר, עלי בארקה, בכיר בחמאס, העלה את הרעיון של החלפה פוטנציאלית עם ארה"ב. הוא התייחס לחילופי חמישה אזרחים אמריקאים בחודש שעבר באיראן, חילופי שבויים שהיו קשורים להענקת גישה לאיראן לכ-6 מיליארד דולר בהכנסות ייצור נפט שהפכו בלתי נגישות ונתקעו בדרום קוריאה בעקבות סנקציות. 

"יש אנשי חמאס שנידונו למאסר עולם בארה"ב, אנחנו רוצים גם אותם כמובן", אמר בראיון ששודר בתחנת הטלוויזיה הממלכתית הרוסית, Russia Today. "ארה"ב עורכת חילופי שבויים - רק לאחרונה היא עשתה חילופי שבויים עם איראן. למה שהם לא יערכו איתנו חילופי שבויים?" 

בבוקר המתקפה החלה טורקיה לפנות לנציגי חמאס. 

חברת נאט"ו ביקשה למקם את עצמה כאחד ממתווכי השלום המרכזיים בעולם - לאחרונה היא סייעה במהלך חילופי שבויים ושיחות על עסקת תבואה בין אוקראינה, רוסיה וארה"ב. 

אבל המנהיגים הפוליטיים, שבסיסם בבירת המפרץ הפרסי הנוצצת של קטאר, דוחא, 1,200 מייל מעזה, נראו מנותקים מהמפקדים הצבאיים שהובילו את הפלישה הקטלנית. 

עם התגלגלות הדיווחים על חטיפה המונית, הציעו הטורקים והקטרים ​​שחמאס ישחרר נשים, ילדים וקשישים המוחזקים כבני ערובה ללא תנאי מוקדם. "אמרנו להם, העבירו את המסר הזה לעולם", אמר הבכיר הטורקי. חמאס הודיע ​​כי ישקול שחרור שבויים אם ישראל תנקוט צעדים לרבות הפסקת ההפצצות. 

"נראה כי המצב הפיזי הנוכחי בעזה אינו מתאים לתהליכים כמו משא-ומתן", אמר הגורם הטורקי. 

מוקדם יותר, ממשלות צרפת, גרמניה ובריטניה קראו לקהיר. זה זמן רב שמצרים מנהלת תקשורת עם חמאס מעבר לגבולה בסיני, כשהיא נשענת על היסטוריה של מתווכת במזרח התיכון, מאז שאנואר סאדאת הפך את מצרים למדינה הערבית הראשונה שהגיעה לשלום עם ישראל ב-1979. 

לצדדים הלוחמים, מצרים הציעה מספר הצעות, שכללו שחרור נשים וילדים תמורת אסירות פלסטיניות או הפסקת תקיפות אוויריות. אבל הרעיונות האלה נחסמו במהרה, אמרו גורמים רשמיים במצרים. מאז, גורמים אירופאים אומרים כי נשיא מצרים עבד אל-פתאח אל סיסי הפך לשותף פחות מועיל. "הוא לא רוצה להסתבך", אמר אחד הגורמים. 

ביום שישי ביקר מזכיר ארה"ב אנטוני בלינקן בקטאר, במהלך סיור דחוף במזרח התיכון. קטאר מארחת את המשרד המדיני של חמאס בבירתה מאז 2012, ואיסמעיל הנייה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, יושב בה. בחודש שעבר, קטאר תיווכה את חילופי השבויים בין איראן לארה"ב. המדינה הפכה למוקד לניסיונות גישור.  

מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן פוגש את ראש ממשלת קטאר, מוחמד בין עבדולרהמן / צילום: ap, Jacquelyn Martin
 מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן פוגש את ראש ממשלת קטאר, מוחמד בין עבדולרהמן / צילום: ap, Jacquelyn Martin

"בקשר להתקדמות בני הערובה, למעשה מוקדם מאוד לשפוט, על רקע עוצמת המלחמה כרגע, עד כמה תקווה יש לנו", אמר ראש ממשלת קטאר, בן עבדולרחמן אל-ת'אני. "אבל אנחנו עושים כמיטב יכולתנו".

מנהרות ובונקרים מתחת לאדמה

לוחמי חמאס יכולים להעביר בני ערובה דרך מבוך רב-קומות, מנהרות ובונקרים שמתפתלים מתחת לאחד האזורים הצפופים ביותר בעולם. רבות מהמנהרות כוללות קווי חשמל ותקשורת ונמצאות עשרות מטרים מתחת לאדמה.

גורמים מצריים אמרו שהם מודאגים מכך שחמאס עשוי להשתמש במנהרות סודיות כדי להבריח שבויים לסיני ולגרור את מצרים עמוק יותר לתוך הסכסוך הנוכחי.

אפילו בתקופות רגילות, חמאס נוהג להתעכב עם חישוב בני הערובה שבשליטתו, אמרו מתווכים ופקידים לשעבר. בינואר, הארגון הלוחמני סיפק את סרטון הוכחת החיים הידוע הראשון שלו עבור אזרח ישראלי שלטענתם נחטף ב-2014.

צה"ל אומר שהוא יודע את זהותם של רוב השבויים הישראלים. אזרחותם הכפולה של בני ערובה רבים היא רובד נוסף של מורכבות. שלושת הקנדים המוערכים כבני ערובה מחזיקים כולם גם באזרחות ישראלית, לפי גורם ממשלתי בכיר, כלומר לפי הפרוטוקול, קנדה הולכת בעקבות ישראל.

ארה"ב שלחה לישראל את סטיבן גילן, סגן השליח הנשיאותי האמריקאי לענייני בני ערובה. כשהשמות הגיעו, הוא והמחלקת שלו בוושינגטון הודיעו למשפחות אמריקאיות שיקיריהם נלקחו כבני ערובה. 

ארה"ב שלחה צוות של מומחים לחילוץ בני ערובה של ה-FBI לסייע לממשלת ישראל; היא גם פרסה את משלחת התקיפה של נושאת USS ג'רלד ר. פורד לעמדה מול חופי ישראל.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אמר ביום שלישי שהממשל שלו מציב מומחים ומשתף מידע מודיעיני כדי לסייע למאמצי חילוץ בני הערובה. ביידן גם אמר שאין לו "עדיפות גבוהה יותר" מבטיחותם של בני ערובה אמריקאים. 

חיילים מסיירים בין הריסות קיבץ בארי, שם נטבחו ונחטפו תושבים / צילום: ap, Ariel Schalit
 חיילים מסיירים בין הריסות קיבץ בארי, שם נטבחו ונחטפו תושבים / צילום: ap, Ariel Schalit

טראומה קולקטיבית

משפחות מתכוננות לטראומה הקולקטיבית שתיווצר מסרטוני בני ערובה, כאשר כמה קהילות בישראל, ארה"ב ואירופה, מעודדות הורים למחוק את אפליקציות המדיה החברתית של ילדיהם כדי למנוע מהם לצפות. סרטון הופץ בימים האחרונים ובו פעילי חמאס מחזיקים במספר ילדים קטנים ותינוקות.

חמאס אמר שאם התקיפות האוויריות של ישראל לא ייפסקו, הוא ייאלץ להתחיל להוציא להורג את בני הערובה. "ניאלץ לשדר את זה", אמר אובאידה, דובר חמאס.

ארה"ב ניסתה במידה רבה להימנע מלהכתיב לישראל כיצד לנהל את התקפות התגמול שלה, אך ממשלות הנמצאות בקשר עם ישראל, ובמיוחד מצרים, הפצירו בממשלת נתניהו לעצור את ההפצצות, כדי שניתן יהיה לפנות את החטופים. "הבעיה היא שישראל לא רוצה להפסיק את ההפצצות בזמן שהחטופים מוחזקים", אמר פקיד אמריקאי.