פיץ' | פרשנות

הסדק הראשון בדירוג האשראי של ישראל הגיע מכיוון לא צפוי

במשרד האוצר העריכו שקיים סיכון מסוים לפגיעה בדירוג האשראי של המדינה, אולם, החשש היה ממוקד בשתי חברות הדירוג הגדולות בעולם, מודי'ס ו-S&P, ולא בפיץ' • הסיכון של התלקחות חזיתות נוספות מלבד עזה מטריד גם את חברות הדירוג

הסיכון של מערכה רב-זירתית מטריד גם את חברות הדירוג / צילום: Associated Press, Henny Ray Abrams
הסיכון של מערכה רב-זירתית מטריד גם את חברות הדירוג / צילום: Associated Press, Henny Ray Abrams

אחת השאלות שחוזרות מאז תחילת המלחמה היא לכמה זמן יספיק האשראי שמקבלת ישראל מהקהילה הבינלאומית במאמציה למגר את איום הטרור מצד חמאס. בינתיים הגיבוי נרחב יחסית, אבל במקביל, בגזרה הכלכלית, האשראי מצד חברות הדירוג כבר מתחיל להתערער.

בגלל המלחמה: חברת הדירוג פיץ' מציבה את דירוג האשראי של ישראל תחת "מעקב שלילי" 
בנק ישראל רמז מה צפוי בהחלטת הריבית בשבוע הבא 

בחודשים האחרונים העריכו במשרד האוצר שקיים סיכון מסוים לפגיעה בדירוג האשראי של המדינה. אולם, החשש היה ממוקד בשתי חברות הדירוג הגדולות בעולם, מודי'ס ו-S&P, שהזהירו מפני השלכות הרפורמה המשפטית של הממשלה.

לבסוף, הסדק הראשון בדירוג נבקע דווקא מכיוון לא צפוי. הסוכנות השלישית, פיץ', שהודעותיה בשנה האחרונה היו מחמיאות יחסית לכלכלת ישראל, הודיעה היום (ג') כי היא מעמידה את דירוג האשראי של המדינה תחת "מעקב שלילי" (Negative Credit Watch), על רקע הלוחמה.

מדובר בתהליך שבו מבצעים האנליסטים מעקב מדוקדק אחר סיכונים במדינה לתקופה מוגדרת מראש, של שישה חודשים במקרה זה. אם במהלך תקופה זו יתברר שהמלחמה תגבה מישראל מחירים כלכליים כבדים, תיתכן הורדה של הדירוג או של תחזית הדירוג.

על פניו, פיץ' יכולה לשנות את סטטוס הדירוג של ישראל, בטווח זה של חצי שנה, גם מבלי להכניס את ישראל לרשימת מעקב. חברות הדירוג מעדכנות או מאשררות את הציון של ישראל פעמיים בשנה, כאשר הודעת הדירוג הבאה של פיץ' תוכננה לעוד כ-4 חודשים. באוגוסט האחרון אישררה החברה את הדירוג של ישראל, ברמה של A+, עם אופק יציב. ייתכן שהמרחק הרב עד למועד הדירוג הבא של ישראל בפיץ' יצר בחברה צורך להתייחס למצב בארץ כבר עכשיו וליידע את המשקיעים בדבר כוונותיהם.

הסיכון של מערכה רב-זירתית מטריד גם את חברות הדירוג

בסוכנויות דירוג האשראי הבינלאומיות "התרגלו" במשך שנים רבות לנפיצות הבטחונית בישראל. הן למדו שהכלכלה הישראלית לרוב צולחת מבצעים צבאיים ללא קושי רציני. ובהתאם, בפיץ' מסבירים כי "נוכח הכלכלה הדינמית בעלת ערך מוסף גבוה ומוכנות המדינה לעימות צבאי והיסטוריה של עמידות בפני עימותים מסוג זה... לא סביר שעימות קצר באופן יחסי, המוגבל בעיקר לרצועת עזה, ישפיע על דירוגה של ישראל".

אולם, הסיכון של התלקחות חזיתות נוספות על עזה, מעסיק לא רק את מערכת הביטחון אלא מטריד גם את חברות הדירוג. בפיץ' מעריכים שהסיכון בהתרחבות המלחמה עלה באופן משמעותי לאור חילופי האש התכופים בגבול לבנון וכן לאור ההתבטאויות של גורמים בכירים באיראן ובחיזבאללה.

בפיץ' מבהירים אומנם שלא מדובר בתרחיש המרכזי, אבל מתריעים מכך שמלחמה ממושכת ובכמה חזיתות שונות עלולה לגרום להתדרדרות במצבה הפיסקלי של ישראל. תסריט כזה, לפי החברה, יביא "לגידול מתמשך בהוצאה הממשלתית, ירידה בהכנסות המדינה, פגיעה בסנטימנט הצרכנים והמשקיעים והרעה במדדי האשראי של ישראל".

ההודעה של פיץ' על הקרדיט ווטש הגיעה ארבעה ימים לאחר שסוכנות מודי'ס המתחרה החליטה לדחות ברגע האחרון את הודעת הדירוג שלה לישראל, בצל חוסר הוודאות הנוכחי. הבאה בתור היא S&P, שאמורה להנפיק למדינה הודעת דירוג בחודש הבא.

ההודעה הקרובה של S&P עשויה להיות משוכת הדירוג הגבוהה ביותר עבור ישראל במצב הנוכחי, כיוון שהחברה מעניקה כיום למדינה את הציון הגבוה ביותר מבין שלוש הסוכנויות, בדירוג של AA- עם תחזית יציבה. החשש הוא שהמדינה תתקשה לשמור על סטטוס דירוג איכותי כזה בנסיבות הקיימות.