האנליסט שמעריך: זה התרחיש הסביר ביותר להתפתחות המלחמה

מאט גרטקן, האסטרטג הגיאופוליטי של חברת המחקר BCA Research הקנדית, מעריך כי יש סיכוי של 45% להתערבות חיזבאללה • מה הסיכוי לסכסוך ישיר בין ישראל ואיראן, ואיך המלחמה משפיעה על מחירי הנפט והזהב?

כוחות צה''ל בגבול עזה / צילום: Associated Press, Ohad Zwigenberg)
כוחות צה''ל בגבול עזה / צילום: Associated Press, Ohad Zwigenberg)

לא לוקח הרבה זמן לזעזוע שעוררה המלחמה בישראל להתפתח לחששות מפני ההשלכות האפשרויות שהיא תגרור איתה, ופוליטיקאים, אסטרטגים, כלכלנים, והעיתונות הכלכלית ברחבי העולם עסוקים בימים אלה בניבוי ההשלכות הכלכליות. 

לראשונה אי פעם קרוב למזרח התיכון: כלי השיט הגדול והיקר בעולם
סוכנויות הריגול החזקות בעולם מנסות להשיג מידע על החטופים בעזה. כך זה נראה
בענף הספנות מתריעים מפני משבר: מחירי הסחורות עלולים לזנק 

לפי חברת המחקר BCA Research ממונטריאול, חוסר היציבות הגובר במזרח התיכון מהווה סיכוי של 31% לזעזועים משמעותיים במגזר הנפט, ומשקיעים צריכים לקחת אותם בחשבון כתופעה סבירה במהלך 12-24 החודשים הבאים. מכון BCA research הקנדי מוכר כמקור עולמי מוביל למחקר השקעות וייעוץ אסטרטגיית השקעות. 

בהתאם, מאט גרטקן, האסטרטג הגיאופוליטי הראשי שלהם, המליץ למשקיעים להימנע מהשקעות הרגישות למחזוריות כלכלית. לדבריו, הסיכוי שישראל תגביל את תגובתה לגבול עזה הוא סיכוי של 30%. 

ההשפעה של מלחמה אזורית על הנפט

בסקירה, שהגיעה לידי גלובס וצוטטה במספר כלי תקשורת בעולם בהם בלומברג, העריך גרטקן שיש סיכוי של 70% שהסכסוך יתרחב לאזורים מעבר לעזה בשנה הבאה. מתוכם, התרחיש הסביר ביותר (45%) הוא שהמלחמה תתפתח להתערבות של חיזבאללה וקבוצות מיליטנטיות אחרות בלבנון ובסוריה, ותייצר "מלחמה אזורית עם סיכון גבוה יותר להשפיע על הנפט, אך לא בהכרח השפעה ישירה", נכתב שם.

התרחיש להתערבות חיזבאללה עומד על 45% ולא יותר, לפי הדוח, בזכות היקף הכוחות המגוייסים שיש לישראל כרגע. "יותר כוח אדם בהישג יד משהיה לרוסיה עם פלישתה לאוקראינה", מחדד הדוח, וזאת לצד טכנולוגיה מתקדמת רבה יותר, ו"גיבוי מסוים מארה"ב". נקודת מוצא זו כבר מציבה את ישראל בעמדה שבה, לפי הדוח, ביכלתה - מבחינה טכנית לכל הפחות - "להגיב למתקפה בדרך שתבחר".

עם זאת, כוחה הצבאי של ישראל לא מונע מהחדירה לעזה מלהיות מסוכנת, ולא ברור עד כמה פעולה כזו תחסל את חמאס. בדוח מציינים שגם במקרה של חדירה יבשתית לעזה, ישראל תמשיך להרגיש לא בטוחה, ותישאר חשופה להפתעה עתידית מצד חיזבאללה. החזית מול איראן, שמולה צה"ל מוגבל ביכולתיו בהרבה וכך גם בתמיכה האמריקאית, תישאר ללא מענה, ו"העדיפות של ישראל תהיה לטפל בחוסר הביטחון בגבולותיה" כשהיא שואפת "להימנע ממלחמה רב-חזיתית".

בסקירה נכתב גם שארה"ב צפויה להצליח למנוע מישראל לתקוף את איראן לפני הבחירות האמריקאיות לנשיאות, אך עדיין יש סיכוי של 25% לסכסוך ישיר בין ישראל לאיראן. מדובר, בתרחיש "שעשוי לאלץ את איראן להגיב צבאית, מה שעלול לכלול שיבושים בתשתית הנפט ובאספקה ​​שידרשו מארה"ב לרסן את ישראל".

בנוסף צוין כי ממשל ביידן, שנראה כמצמצם את התקשרותו עם איראן, עשוי להצליח לשכנע את ערב הסעודית לאמץ מדיניות שיתופית יותר בנוגע להפקת נפט בעתיד. עם זאת, מצוין כי השיבושים בהקפת הנפט שייווצרו ממלחמה ישירה עם איראן יקרו מהר יותר משיכלו יצרנים עולמיים לפצות עליהם. 

במרקטוואצ' ציינו השבוע כי לדברי סימה שאה, האסטרטגית העולמית הראשית של קבוצת ניהול הנכסים פרינסיפל מנג'מנט, "הסלמה משמעותית במתיחות תפעיל לחץ נוסף כלפי מעלה". עוד הוסיפה כי "מחירי נפט גבוהים יותר יכולים לפלס את דרכם לאינפלציית הליבה ולציפיות האינפלציה אם יימשכו, וידרשו פעולה של הבנק המרכזי". נכון לשעה זו, לדבריה, "לאור המצב בישראל, נבון למשקיעים לשמור על תיק השקעות מגוון על פני סוגי נכסים שונים, תוך שימת דגש על איכות גבוהה והגנתיות".

הזהב קפץ בכ-6% מאז "השבת השחורה"

בעוד שמחירי הנפט מתנדנדים, הזהב עולה. לפני שבועות, משקיעים לא גילו עניין רב בזהב בעקבות החשש שכלכלה חזקה עלולה להוביל את הפד להעלות עוד יותר את הריבית השנה ולהשאיר אותה ברמה יציבה בשנת 2024, ובכך להותיר את הזהב כהשקעה פחות אטרקטיבית. על רקע הסנטימנט הזה מחירי הזהב ירדו ב-1.9% במהלך השנה עד ספטמבר.

אך המלחמה הנוכחית והדאגות שהיא עוררה לגבי סכסוך רחב יותר במזרח התיכון, שינו את התמונה. נכסים בטוחים יותר כמו אג"ח ממשלתיות, הדולר האמריקאי וזהב הפכו לפופולריים יותר. מאז המתקפה של חמאס ב-7 באוקטובר, מחיר הזהב בבורסת הסחורות (קומקס), שידוע כחוף מפלט בתקופות סוערות, משלים עליה של 5.8% (כ-100 דולר), למחיר של 1,951.5 דולר לאונקיה, והוא גבוה כעת ב-7% ממה שהיה בתחילת השנה וחזר לרמות בהן נסחר באמצע ספטמבר האחרון. ביום שישי הזהב זינק ב-3.1%, ורשם את העלייה האחוזית הגדולה ביותר מאז תחילת דצמבר ומאז הוא ממשיך לעלות.

גם לפי ראניה גולה, אנליסטית שוק בחברה הגלובאלית לתיווך נכסים פיננסים XS.com, "המשקיעים בורחים לנכסים בטוחים בתקופות של אי ודאות גיאופוליטית", כך כתבה בפרשנות השוק ביום שני השבוע שפורסמה במארקטוואצ'. "אף אחד לא רצה לצאת משוק הזהב לקראת סוף השבוע. זה היה אירוע מקלט בטוח קלאסי", כתב בריאן לונדין, עורך ניוזלטר "זהב", בהודעה שנשלחה למנויים בשבת. אז המצב הוא "חדשות רעות לעולם ובאופן מר-מתוק טיפוסי, חדשות טובות לשורי זהב". 

עם זאת, לא ברור מה האופק של החדשות הטובות האלה ועד כמה יחזיקו מעמד. מפרוץ המתקפה, מחיר הזהב טיפס קרוב ל-100 דולר לאונקיה. למרות זאת, לפי מארקטוואצ', משקיעים לא צריכים לצפות לעלייה מתמשכת במחירי הזהב, שעשויים גם הם לחוות תנודות בהמשך. לפי הוול סטריט ג'ורנל, נראים כעת יותר הימורים על ירידת מחירי זהב מאשר על עליה משנראו מאז נובמבר. סנטימנט דובי גורף כזה יכול גם מטבעו להיות איתות מנוגד לעליית המחירים. 

בינתיים, במארקטוואצ' מציינים כי הדולר החזק והתשואות הריאליות הגבוהות יותר בשוק האג"ח, שנחשב סולידי יותר ממניות, "הופכים את הנכסים הבטוחים לאטרקטיביים יותר". במילים אחרות - למה לנסות לקבל 7% שנתי במניות אם אפשר לקבל כמעט את אותו דבר בסיכון נמוך יותר באג"ח? נכון לעכשיו, התשואה הריאלית (בניכוי אינפלציה) על אג"ח ממשלת ארה"ב ל-10 שנים עברה מתשואה שלילית של -1% במרץ 2022 לתשואה חיובית של 2.42%.