למה חמאס יורה לתל אביב בעיקר בתשע בערב? בדקנו

ניתוח השיגורים לעבר ישראל במערכה הנוכחית מלמד כי מרביתם היו בשעות הערב, סמוך למהדורות החדשות • "מבחינת חמאס, המלחמה התודעתית היא חשובה במלחמה", מסבירים מומחים • וגם: מדוע בלילה ירי הרקטות מעזה כמעט נפסק לחלוטין?

ירי מעזה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Mohammed Salem
ירי מעזה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Mohammed Salem

המלחמה מול החמאס היא יוצאת דופן במובנים רבים. אולם, בדומה למבצעים ולסבבי לחימה קודמים, הקרב על התודעה מקבל חשיבות רבה מצד ארגוני הטרור. מניתוח שעות השיגורים עולה כי רוב הירי מרצועת עזה מתרחשים בעיקר בשעה 20:00, בה מהדורות החדשות המרכזיות משדרות.

ראיון | "זו תהיה כניסה הרבה יותר רחבה": המומחה שמסביר מתי צה"ל ייכנס לעזה ואיך זה ייראה 
ראיון | "חשש עמוק לגורלנו": למה האמריקאים מודאגים ומה הסיבה שביידן הגיע לישראל?

"בארגון חמאס יש עדיפות לשגר רקטות, בעיקר ארוכות טווח, בשעות בהן משדרות מהדורות החדשות בישראל", אומר ד"ר עידו זלקוביץ', מומחה לפוליטיקה פלסטינית במכללה האקדמית עמק יזרעאל ואוניברסיטת חיפה. "מבחינת חמאס, המלחמה התודעתית היא חשובה מאוד במערכה מול מדינת ישראל. לארגון יש מודעות תקשורתית מפותחת, הוא מפעיל מספר אמצעי מדיה ואתרים הפונים לקהלים שונים ובשפות שונות, לצד סוכנות ידיעות משלו, עיתונים וערוצי תקשורת. בנוסף, בחמאס מפיקים סרטונים ברמת עריכה גבוהה מאוד".

במסגרת הבדיקה, עקבנו אחרי דפוסי שיגורי הרקטות מרצועת עזה ב־11 ימי המלחמה (בין 7 ל־17 באוקטובר). בניתוח ספרנו כל אזעקה שהושמעה ברחבי הארץ, בין אם ביישובים מרוחקים בעוטף עזה או בערים גדולות כמו תל אביב. יש לציין כי הנתונים אינם כוללים את השעות הראשונות לפרוץ המלחמה, משום שהירי היה כה אינטנסיבי ועיוות את התוצאות בשאר ימי הלחימה. לפיכך, בחנו את הנתונים מ־12:00 בצהריים ביום שבת. מי שחילץ את הנתונים מאתר פיקוד העורף הוא דני לשם, משקיע בסטארט־אפים בקרן INT3.

"שעת אבו אל־עטא" והמסר לפלסטינים

על פי ד"ר זלקוביץ', למערכה התודעתית של חמאס יש שתי מטרות: הראשונה היא לייצר פחד ולפגוע במוטיבציה בצד הישראלי. "הם רואים במלחמת התודעה כלי חשוב בקיצור ימי הלחימה. ככל שהלחימה תתקצר, כך הם יוכלו לייצר הישג תודעתי משמעותי יותר". מסביר ד"ר זלקוביץ'. "מטרה נוספת היא מלחמת התודעה, שהיא נדבך חשוב עבורם בהרחבת השסעים בחברה הישראלית, מהלך שמשרת אותם. מכאן ניתן לראות את המאמצים שלהם להפיץ תיאוריות קונספירציה ברשת, כמו בגידה מבפנים".

 

שעה נוספת שזוכה לעדיפות בעזה לבצע שיגורים היא 21:00. על פי ד"ר זלקוביץ', "זו שעה בעלת ממד מיתי". זאת, בין השאר, השעה שנקשרה לחיסול בכיר הג'יהאד האסלמי בהאא אבו אל־עטא במבצע "חגורה שחורה" בשנת 2019. "מאז, הג'יהאד האסלאמי נוהג לשגר באופן קבוע רקטות ארוכות־טווח למרכז הארץ בשעה 21:00, ואף מכנים אותה בארגון 'זמנו של אבו אל־עטא'".

מדובר בסוג נוסף של שימוש בזמני השיגור כחלק מהמאמץ התודעתי של ארגוני הטרור ברצועה, אך כזה שמכוון יותר לזירה הפנים־פלסטינית מאשר כלפי ישראל. "זה נועד לפאר את ההקרבה ולייצר אתוס של גבורה", מסביר זלקוביץ'.

בנוסף, מהנתונים עולה כי גם שעות הצהריים זוכות לעדיפות מצד הארגונים ברצועה. לדברי זלקוביץ', "מעבר לעובדה שמדובר בצהריי היום, דבר שמשבש את השגרה, השעה 12 סמוכה גם לתפילת הצהריים. הרצון לשבש את שגרת היום של תושבי ישראל היא ככל הנראה הסיבה לשיגורים הרבים סביב שעה זו".

הסיבה שחמאס מפסיק את הירי בשעות הלילה

במסגרת הבדיקה, בחנו גם את הירי לעבר שלושה ערים מרכזיות בישראל: שדרות, אשקלון ותל אביב. בשדרות רוב השיגורים מתרחשים ב"טפטופים" לאורך כל שעות היום, בעוד שבאשקלון, אשר ספגה כרבע מכלל השיגורים מתחילת המלחמה, ובתל אביב, המטחים האינטנסיביים הם בדרך כלל בשעות אחר הצהריים והערב.

לעומת זאת, בלילה הירי כמעט פוסק ברוב המדינה. בעיני זלקוביץ', זה נובע מההבנה בחמאס שהמערכה הנוכחית תמשך זמן רב, ולכן בארגון מעדיפים לשמור על המלאים. "כמו כן, יכול להיות שבלילה יותר קל לחיל האוויר לזהות מוקדי שיגור ולסגור מולם מעגל אש", אומר זלקוביץ'.