משרד המשפטים מקדם הצעת חוק להסדרת קיום חוזים בזמן מלחמה

החקיקה תסדיר מצבים בהם לא מתאפשר לקיים חוזים בשל המלחמה - מתי ניתן לבטל, מתי לדחות קיום התחייבויות, והאם יש מקום לקיים את החוזה בצורה חלקית

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מארק ישראל סלם, "ג'רוזלם פוסט"
שר המשפטים יריב לוין / צילום: מארק ישראל סלם, "ג'רוזלם פוסט"

המחלקה למשפט אזרחי בייעוץ המשפטי במשרד המשפטים מקדמת הצעת חוק מקיפה לפתרון הדילמות העולות בזמן המלחמה בכל הנוגע לקיום חוזים בשוק הפרטי. משרד המשפטים פירסם "קול קורא" לציבור על-מנת לברר את הסוגיות עימן מתמודדים האזרחים בימים אלה ודורשות מענה. החקיקה תסדיר מצבים בהם לא מתאפשר לקיים חוזים בשל המלחמה - מתי ניתן לבטל, מתי לדחות קיום התחייבויות, והאם יש מקום לקיים את החוזה בצורה חלקית. 

ארנונה ומשכנתה: אושר סופית החוק לדחיית תשלומים ב-30 ימים 
ישראל מתגייסת | עורכי הדין שמספקים ייעוץ משפטי בחינם במלחמה

המלחמה והצורך בפינוי הביאה למצבים בהם אנשים לא יכולים לעשות שימוש בדירה אותה הם שוכרים, או עסקים ששוכרים שטחים ולא יכולים להפעיל את העסק. האם עליהם להמשיך לשלם את דמי השכירות? מן הצד השני עומד משכיר פרטי שלא אשם במצב - האם נכון שהוא יישא בנזק או שיש מקום לחלק את הנזק?

סוגיה אחרת היא גנים שלא עובדים - האם ההורים צריכים להמשיך ולשלם? כך גם כרטיסים שנקנו להופעות ומכוני כושר סגורים וכן קבלנים שימסרו דירות באיחור בשל המצב. כל אלה סוגיות שכבר עולות ועוד יעלו, ומשרד המשפטים מבקש לקבוע הנחיות שיסייעו לאזרחים. 

החוק לדחיית תשלומים אושר בהליך בזק

העבודה על הצעת החוק המקיפה מגיעה לאחר שאתמול (ד') עבר בהליך בזק החוק לדחיית תשלומים ב-30 ימים לאוכלוסייה נרחבת - בהם חטופים, נעדרים ומשפחותיהם, משפחות הנרצחים, כל כוחות הביטחון, שירותי ההצלה וזק"א, מי שאושפז למשך 7 ימים כתוצאה מהמלחמה וכל מי שפונה מ-84 ישובים, בהם אשקלון, יישובי עוטף עזה והצפון. הצעת החוק מאפשרת דחייה של תשלומים לרשויות ותשלומים לפי פסקי דין חוזים וכוללת תשלומי משכנתה, הלוואות, דמי שכירות, ארנונה, מים ועוד.

את החוק יזם שר המשפטים יריב לוין, והוא הוכן על-ידי המחלקה האזרחית בייעוץ וחקיקה בראשותהמשנה ליועמ"ש עו"ד כרמית יוליס.