הביטקוין זינק ב-15% בשבוע האחרון. איך זה קשור למלחמה בישראל?

השווי של המטבע הדיגיטלי המוביל עומד על 34 אלף דולר, בעוד שרק לפני חודש הוא דשדש סביב 26 אלף דולר • אילן שטרק, מנכ"ל הוריזון: העלייה החדה ביומיים האחרונים נובעת בעיקר מהציפייה לאישור תעודת הסל המבוססת ביטקוין של בלקרוק ע"י ה-SEC

ביטקוין / צילום: Shutterstock
ביטקוין / צילום: Shutterstock

הביטקוין הצליח להפתיע את השווקים עם זינוק של יותר מ-15% בחמישה הימים האחרונים. כעת השווי של המטבע הדיגיטלי עומד על 34 אלף דולר, בעוד שרק לפני חודש הוא דשדש סביב 26 אלף דולר. 

מסלול הכסף של חמאס על הכוונת של האמריקאים 
טרוריסטים פלסטינים הודו: בורסת קריפטו רוסית מימנה את המתקפה על ישראל

הביטקוין הוא המטבע הדומיננטי ביותר בענף, והוא מהווה אינדיקטור לשוק בכללותו. עלייתו של המטבע בשבוע האחרון תרמה לעלייה במטבעות האחרים. כך, מטבע האת'ריום עלה ב-10% בעשרת בימים האחרונים, ומטבעות קטנים יותר, כדוגמת ריפל, סולנה ופוליגון, רשמו עליות נאות אף הם.

מתחילת השנה התחזק הביטקוין ב-105%, ואם לא יהיו הפתעות, שנת 2023 תיחשב לשנה מוצלחת לענף הקריפטו. זאת אחרי אתגרים לא פשוטים איתם התמודד הענף, כמו קריסת בורסת FTX בנובמבר אשתקד, הידוק הרגולציה בארה"ב וירידות חדות במחירי המטבעות.

הקשר הישראלי

מה גורם להתחזקות המטבע? אילן שטרק, מנכ"ל הוריזון מבית אלטשולר שחם, אומר בשיחה עם גלובס כי העלייה החדה ביומיים האחרונים נובעת בעיקר מהציפייה לאישור תעודת הסל המבוססת ביטקוין של בלקרוק על-ידי הרשות לניירות ערך בארה"ב (ה-SEC).

שטרק מסביר כי "בלקרוק עשו מאמצים להניח את דעת הרגולטורים בארה"ב, ולאחרונה הם נרשמו בחברת הסליקה Depository Belief and Clearing Company, שתהיה אחראית על סליקת ורישום תעודת הסל. הרישום תרם תרמה לעליית הסנטימנט החיובי סביב תעודת הסל של בלקרוק, והציפייה בשוק היא שה-SEC תיתן את אישורה בקרוב".

סיבה נוספת לעליות במטבע הקריפטו זו המלחמה בישראל. המלחמה אומנם לא השפיעה רבות על השווקים בארה"ב, וגם מחירי הנפט לא עלו לרמות שיא, אך לדעת שטרק, חלה עלייה ברצון לפנות למפלט מפני הסיכון הגובר בעולם: "אם מסתכלים על המצב הגאו-פוליטי מאז שהתחילה הלחימה, הזהב עלה בחדות כמקום מפלט, ובעקבות הסיכונים הגאו-פוליטיים גם הביטקוין מתחזק". שטרק מציין את דבריו של לארי פינק, מנכ"ל בלקרוק, שאמר כי לאור הסיכונים בעולם, הביקוש לביטקוין יגבר.

"העובדה שארה"ב שולחת לפה כוחות גבוהים, לצד הניסיונות האחרונים לפגוע בכוחות אמריקאים בעולם, משפיעים, ופרמיית הסיכון בהחלט עולה גם עבור ארה"ב", מציין שטרק.

גם בישראל רואים שינוי בפעילות המשקיעים בתחום. שוק הקריפטו הישראלי, שמתמקד בעיקר בביטקוין ובאת'ריום, אינו גדול כמו זה האמריקאי, אך נראה כי חלה עלייה בעניין מצד לקוחות שפנו לקבלת מידע או לפתיחת חשבון. "ניתן לראות זאת בשני אופנים: מצד אחד, התחזקות השוק בפני עצמו תורמת לתחושה שהשוק צפוי להתחזק, ומשקיעים רוצים לעלות על הגל; ומאידך, עליית הסיכון גורמת למשקיעים לגדר את עצמם ולפנות לשווקים אלטרנטיביים", מסביר שטרק.

מה צופן העתיד? 

בשוק הקריפטו הסנטימנט החיובי גבוה, והציפייה של המשקיעים היא שהביטקוין ימשיך להתחזק ככל שפרמיית הסיכון ואי-הוודאות בעולם יעלו. בנוסף, אם תעודת הסל של בלקרוק אכן תונפק, וה-SEC ייתן את אישורו הסופי, המטבע הדיגיטלי יכנס למיינסטרים של המערכת הפיננסית. בשוק הקריפטו קיימות הערכות לכך שהנפקה סופית של תעודת הסל תביא לביקושים גבוהים מצד גופים מוסדיים. אחת מחברות ניתוח המטבע הגדולות הציגה הערכה כי שווי הביטקוין יכול להגיע ל-54 אלף דולר, זינוק של כ-60% משוויו כיום.

אך לא הכול ורוד, ויש הערכות שמדובר בעלייה זמנית בלבד. כך, אנליסטים רואים בעלייה הנוכחית עלייה סנטימנטלית בלבד, שלא בריאה לשוק בטווח הקצר. האנליסטים מציינים כי האינדיקטורים בשוק הקריפטו מראים שהיקף המסחר והעסקאות בשוק נחלשו משמעותית וירדו ב-50% בחודש האחרון. כך, במקרה שאישור תעודת הסל המבוססת ביטקוין של בלקרוק יתעכב, שווי המטבע יחזור לרמתו המוכרת מלפני כמה חודשים.