בלבנון מעריכים שלא תהיה חזית בצפון ולמה בוליביה ניתקה את הקשר

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: המדינה הסקנדינבית עם הביקורת החריפה ביותר על ישראל, למה בבוליביה ניתקו את הקשרים הדיפלומטיים עם ישראל, ואיך מסקרים את המלחמה בלבנון • כותרות העיתונים בעולם, מדור חדש 

על רקע המלחמה המתפתחת ללא הרף, עדשת התקשורת העולמית חושפת נקודות מבט ייחודיות על מה שקורה בארץ. מניתוחים של מומחים בינלאומיים, פרשנויות מזווית אחרת וגם סיפורים קטנים מישראל שנעלמים מן העין, בכל יום נגיש לכם סקירה יומית קצרה מן הכתוב בתקשורת העולמית על ישראל במלחמה, כדי לנסות ולפענח איך דברים מפה נראים מעבר לים.

והפעם: המדינה הסקנדינבית בה נשמעת הביקורת החריפה ביותר על ישראל, התקשורת הבוליבית על ניתוק הקשרים הדיפלומטיים עם ישראל, ואיך מסקרים את המלחמה בלבנון. 

איראנים מתאבלים על מותה של חיילת ישראלית והדוגמה הדנית של נתניהו
WSJ | כשהתותחים רועמים הפגזים נגמרים: במערב חוששים מחוסר בחימוש ובכלי נשק  

1 השבר העמוק בשמאל האמריקאי

בוול סטריט ג'ורנל בחנו אמש את האופן בו המלחמה משפיעה על רוחות השמאל בארה"ב, ולטענתם היא מעמיקה את השסעים בין יחידים וקבוצות שבעבר חלקו ערכים ומטרות משותפים. "השבועות שחלפו מאז התקפות חמאס קרעו את הקואליציה הליברלית, כשהם מעמתים זה נגד זה את מי שעד כה נחשבו בעלי ברית", נכתב. רבים חוששים כי התוצאה עלולה להיות שבר במפלגה הדמוקרטית עם השלכות פוליטיות בלתי צפויות.

הדיווח מציין כי סקר של גאלופ שנערך לאחרונה מצא כי ביידן איבד 7% מהתמיכה בקרב מצביעים מתחת לגיל 35 בחודש האחרון. חלק טוענים כי תוצאה אפשרית היא שהמפלגה מתפצלת כפי שהתפרקה בעידן מלחמת וייטנאם, בעוד אחרים השוו את המצב לפילוג השמאל בעקבות הקומוניזם הסובייטי בשנות החמישים. בסקר אחר של וול סטריט ג'ורנל ואיפסוס שנערך ב-18-20 באוקטובר, נמצא כי לפי 48% מהדמוקרטים ארה"ב נושאת באחריות לתמוך בישראל, לעומת 53% מהעצמאים (שאינם מזוהים עם אף זרם פוליטי) ו-64% מהרפובליקנים.

מתוך הוול סטריט ג'ורנל, מאת מולי בול. לקריאת הכתבה המלאה. 

2טקס לזכרם של 11 עובדים תאילנדים בנמל התעופה בן גוריון

הבוקר דווח אתר החדשות התאילנדי קאוסוד על טקס שנערך בנמל התעופה בן גוריון, רגע לפני המראת גופותיהם של 11 עובדים תאילנדים שנהרגו בישראל במלחמה, והשבתם חזרה לתאילנד. הטקס נערך אתמול (ג') אחר הצהריים, וכלל גורמים רשמיים רבים, כולל השגרירה בתל אביב פנפה צ'נדררום, ובתו של פיתאק תולאנג, אחד המנוחים. מוקדם יותר החודש ארגנה שגרירות תאילנד את החזרת גופותיהם של 15 הרוגים נוספים לארצה.

מתוך הקאוסוד. לקריאת הכתבה המלאה.

3לצד הביקורת על ישראל, בנורבגיה חרדים מאנטישמיות

סקנדינביה היא אחד מהאזורים האירופיים שבהם המלחמה זוכה לסיקור מוגבר במיוחד. המדינה שבה ניכר כי הביקורת על ישראל היא הגדולה ביותר בצפון אירופה בימים האחרונים היא נורבגיה. לצד זאת, וכדי להימנע מהגעה לנקודת רתיחה פנימית בחברה הנורבגית בימים אלה, מאמר המערכת של אחד העיתונים ואתרי התוכן הגדולים במדינה מנסה הבוקר (יום ד') לסמן קווים אדומים ברורים תחת הכותרת "בצלה של המלחמה, האנטישמיות תוססת". מחברי הטקסט מבקשים להבהיר כי "לא משנה מה אתם חושבים על המלחמה, ישנה עמדה שחייבת לשוב ולהישמע פעם אחר פעם: אנטישמיות היא בלתי נסבלת. היא מהווה רעל ואיום על כבוד האדם וערכי היסוד של הדמוקרטיה".

מתוך מאמר המערכת של אפטנפוסטן. לקריאת הכתבה המלאה. 

4החשבון של איראן לגבי חזית בצפון

היום התייחס אתר החדשות המוביל בלבנון ובעולם הערבי, אל ג'מהוריה, לשאלת מעורבות חיזבאללה במלחמה. "איראן לא רוצה לפתוח את דלתות הסכסוך הישיר עם ישראל בלבנון", משום שהיא לא רוצה להסתכן בהרס משמעותי במדינה שבה שולט ארגון הטרור שבחסותה. "כולם מבינים שמשחק באש בעזה יגרור שריפות שהם לא רוצים, בין אם בתוך ישראל או בגבולות לבנון או בתוכה", נכתב. מסקנה אחרת שעלתה היא לגבי פעולות ושאיפות צה"ל בעזה, ש"האופק המבצעי שלהם יישאר חסום", וכי על סמך השיקולים האלה פועל חיזבאללה, מתוך צפי שמלחמה נרחבת לא תתרחש. במקום זאת, האסטרטגיה מכוונת להעלאת המעורבות הפוליטית והתקשורתית, כדי לייצר תחושת מתח ולחץ, כדרך להימנע מעימות כוללני.

מתוך אל ג'מהוריה, מאת טוני איסא. לקריאת הכתבה המלאה. 

5בבוליביה מסבירים מדוע ניתקו יחסים עם ישראל

אחראי שאתמול (ג') נודע כי בוליביה מנתקת את קשריה הדיפלומטיים עם ישראל על רקע ההתרחשויות בלחימה בעזה, כלי התקשורת במדינה נוגעים בהסברים הרשמיים למהלך. בעיתון לוס טיאמפוס מצטטים את שגרירה של המדינה לאו"ם, המסביר כי במהלך זה "בוליביה ניצבת בצד הנכון של ההיסטוריה". השגריר דיאגו פרי נשא דברים בישיבה בעצרת הכללית של האו"ם וקרא: "אחיותינו ואחינו הפלסטינים, אתם לא לבד. בוליביה אתכם, אנשי העולם אתכם". אין זו הפעם הראשונה שבה בוליביה מנתקת יחסים עם ישראל, שכן כבר ב-2009 ממשלתו של הנשיא איבו מוראלס נקטה באקט דומה. היחסים חודשו בזמנה של ממשלת המעבר בלה-פאס בפברואר 2020, עד אתמול.

מתוך לוס טיאמפוס. לקריאת הכתבה המלאה.