וול סטריט פתחה את נובמבר בעליות. מה מלמדת ההיסטוריה על ההמשך?

אחרי חודשים של ירידות בוול סטריט, נראה שנובמבר, שהיסטורית נחשב לחודש חיובי, מביא איתו לשינוי מגמה בארה"ב • אילו מניות הובילו את העליות בעבר, ומה צפוי בחודשים הקרובים

בורסת נאסד''ק , ניו יורק / צילום: יח''צ
בורסת נאסד''ק , ניו יורק / צילום: יח''צ

אוקטובר לא בדיוק עמד מאחורי המוניטין של "קוטל דובים" השנה, אבל יכול מאוד להיות שנובמבר הוא החודש שבו המגמה תשתנה.

מבחינה היסטורית, נובמבר נחשב לחודש עם ביצועים טובים עבור וול סטריט. כך, למשל, החל משנת 1950 (לפי חברת השירותים הפיננסים LPL Financial), מדד ה-S&P 500 והדאו ג'ונס רשמו עלייה ממוצעת של 1.7% בנובמבר. במקביל, הנאסד"ק טיפס בממוצע כמעט 2% בחודש נובמבר, בהתבסס על תיעוד מ-1971 ועד היום ופורסם ב-CNBC.

סטארט-אפ ה-AI הסיני שהצליח להפוך ליוניקורן ב-8 חודשים בלבד
צניחה של 65% ביומיים: בעלי המניות כבר מתמחרים קריסה של חנן מור

נובמבר, שנחשב לחודש החזק ביותר בשנה עבור ה-S&P 500 והחודש השני הטוב ביותר עבור הנאסד"ק והדאו, יתקבל השנה בברכה אחרי אוקטובר: הדאו ג'ונס ירד ב-1%.1, מדד ה-S&P 500 איבד 2.2% ומדד הנאסד"ק נחלש ב-3.4%. המדדים נמצאים בירידה ממושכות בחודשים האחרונים. כך, למשל, מסוף יולי ועד סוף אוקטובר, ה-S&P 500 ירד בכמעט 9%, נאסד"ק ירד בכ-10% ודאו ג'ונס השלים ירידה של כ-7%.

שינוי עונה אסטרטגי

לפי נתוני מילון סוחר המניות (Stock Trader's Almanac), שמנתח את שוקי ההשקעות מאז 1967, נובמבר הוא תחילתו של שינוי עונה אסטרטגי. שוק המניות נוטה לתפקד בצורה הטובה ביותר בתקופה שבין נובמבר לאפריל, ובדרך כלל חווה בתקופה זו את העליות החזקות ביותר. לדברי ג'ף הירש, העורך הראשי של המילון, "באמצעות ההיסטוריה של המחזורים העונתיים והדפוסים שאנחנו מסתכלים עליהם, הגדרנו שפל מאוד טיפוסי בסוף אוקטובר, ואנחנו מקשיבים להיסטוריה ולמחזורים וזה מה שזה אומר לנו", צוטט ב-CNBC.

נכון לעכשיו, הדברים כבר נראים מבטיחים לשוק. בשלושת הימים הראשונים של החודש, מדד S&P 500 טיפס בכ-4%, הדאו ג'ונס הוסיף 3% ומדד הנאסד"ק קפץ בכ-5% והפכו את השבוע שעבר לטוב ביותר מתחילת השנה.

בין הסיבות לכך, הייתה הודעה הריבית ביום רביעי שעבר. המשקיעים אופטימיים שהפד סיים להעלות את הריבית השנה, לאחר שעצר את ההעלאות ביום רביעי, בפעם השנייה ברציפות. כעת, לפי CME FedWatch Tool, השווקים מעריכים ב-90% שהפד ישמור על הריבית הנוכחית בדצמבר. לפי ההימורים העדכניים, במרץ ישנו סיכוי של כ-24% להורדת ריבית, אך 65% עדיין מעריכים שגם אז הריבית תישאר באותה הרמה.

כעת משהפסיק הפד, לעת עתה, את העלאות הריבית, תשואות האג"ח ירדו, וזה כמובן סימן טוב למניות. מחירי הנפט הנמוכים, שירדו שבוע שעבר בכ-3%, עשויים גם הם לתרום למגמה החיובית בשוק המניות. בנוסף, לפי ג'ורג' סמית', אסטרטג תיקים ב-LPL Financial, שלושה חודשים רצופים של מגמה שלילית "התישה את המוכרים", וייתכן שהם לא ששים להמשיך ולמכור, כשהמניות מגיעות כעת לנקודה הנחשבת למכירת יתר (ולכן הן יחשבו ללא מוערכות מספיק).

מובילות הטכנולוגיה של נובמבר

אילו מניות צפיות לככב החודש? ניתוח של אינבסטורז ביזנס דיילי (Investor's Business Daily), תוך שימוש בנתונים של ספקית מחקרים ונתונים גלובאליים S&P Global Market Intelligence, ו- MarketSmith המספקת כלי מחקר מניות מקיפים, מצא כי עשר מניות המסחרות במדד S&P 500 הובילו בעקביות עם ביצועים טובים יותר מהשוק בנובמבר במהלך חמש השנים האחרונות.

10 המניות הן: מניית השבבים AMD  שהוסיפה בנובמבר בממוצע 23.3%, אפלייד מטיריאלס  שהוסיפה בממוצע 18.2%,  ON  שעלתה ב-16.6% בממוצע, חברת הקימעונאות האמריקאית Bath & Body Works  (עלייה של 14.4% בממוצע), Abbvie  (עלייה של 13%), Analog Devices  (עלייה של 11.5%), ANSYS  (עלייה של 10.6% בממוצע), CVS Health  (עלייה של 10.5%), AMETEK  (שהוסיפה בממוצע 10.2%) ו-Broadcom  (שהוסיפה 10.1%).

מה יקרה בהמשך השנה?

נתונים היסטוריים של חברת המחקר CFRA חושפים שמדד S&P 500 ראה עלייה ממוצעת של 6.7% מנובמבר עד אפריל מאז 1990. על אף שההיסטוריה יכולה לתת לנו תובנות, אין בה כדי לתת ודאות לגבי העתיד. לדברי מייק ווילסון, אסטרטג המניות הראשי בארה"ב במורגן סטנלי, הסיכויים לעלייה ברבעון הרביעי ירדו. בראיון ל-CNN הוא הצביע על גורמים כמו ירידה באמון בקרב צרכנים ועסקים, טווח מצומצם יותר של מניות עם ביצועים טובים, וההשפעה המאוחרת של החלטות הריבית של הפד כאתגרים שעולים על המגמות העונתיות החיוביות האופייניות.

ב-CNBC מציינים כי האתגרים המקרו-כלכליים והגיאופוליטיים הנוכחיים עלולים להפריע למימוש מלא של התאוששות בשוק בנובמבר. עם זאת, ג'ף הירש, עורך המילון, ציין שלמרות המהומה המתמשכת בעולם, נראה שהיא לא שיבשה לחלוטין את המגמות העונתיות ההיסטוריות בשלב זה. "אם המניות לא יעלו במהלך נובמבר ודצמבר, [ובמיוחד] במהלך השנה שלפני הבחירות, אנחנו הולכים להיות מודאגים", צוטט.