עבודת הוועדות המקומיות: "הקיפאון לא מוצדק ולא הכרחי"

דחיית הבחירות ברשויות המקומיות היא דרמטית לענף הנדל"ן • מינהל התכנון פרסם חוות דעת של היועמ"שית עו"ד תדמור עציון, שמסבירה כי "המסמך נועד לזוז מקיפאון שנוצר בוועדות המקומיות" • מה ניתן לקדם בוועדות המקומיות בתכנון וברישוי בעקבות חוות הדעת?

בניין הרוס בעקבות נפילת רקטה באשקלון / צילום: ap, Ohad Zwigenberg
בניין הרוס בעקבות נפילת רקטה באשקלון / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

הבחירות ברשויות המקומיות נדחו בשלושה חודשים לסוף ינואר ועשויות להידחות בחודש נוסף, לסוף פברואר. המשמעות בענף הנדל"ן דרמטית משום שעל פי הנחיית היועמ"ש לממשלה כשלושה חודשים לפני מועד הבחירות המקומיות על ועדות התכנון לצמצם את פעילותן בכל הנוגע להחלטות משמעותיות, כדי להימנע ממחטפים פוליטיים מצד נבחרי ציבור שבעוד זמן קצר עשויים לפנות את כיסאם.

ראיון | ראש עיריית ראשל"צ רז קינסטליך נמצא בקו האש, ומגלה: "זה הדבר היחיד שהשרים התקשרו לדבר איתי עליו" 
מומחים מעריכים: זה מה שיכול להוציא את ענף הבנייה מהמשבר

בניסיון לקדם את פעילותן של הוועדות המקומיות בתקופה הנוכחית הוציא בשבוע שעבר מינהל התכנון חוות דעת של היועצת המשפטית של המינהל, עו"ד תדמור עציון. בשיחה עם גלובס מסבירה עציון: "המסמך נועד לזוז מקיפאון שנוצר בוועדות המקומיות. למיטב ידיעתנו הפסיקו לדון בהכול. כשמדובר בשלושה חודשים ניחא, אבל עכשיו נדחו הבחירות בשלושה חודשים וייתכן שיידחו בחודש נוסף וזה כבר שבעה חודשים. להוסיף לזה זמן שלוקח לרשות הנכנסת למנות ועדה ולהתכנס והגענו לכתשעה חודשים של קיפאון. יש לכך מחירים כבדים. המסמך מגלם נקודת איזון שידחוף אותם לפעול בצורה נקייה".

אז מה ניתן לקדם בוועדות המקומיות בתכנון וברישוי בעקבות חוות הדעת?

רישוי:

1 היתר בנייה תואם תוכנית - ניתן לקדם. "ההחלטה מתקבלת על ידי רשות הרישוי ולא על ידי הוועדה המקומית. גם מתן תעודות גמר וכן החלטות נוספות בסמכות מהנדס הוועדה שימשכו כבשגרה", נכתב במסמך.

2 בקשות להקלה או שימוש חורג והיתר בפרויקט תמ"א 38 - מתקיים חלקית ולפי שיקול הדעת. "במקרים שבהם הבקשה תואמת למדיניות הוועדה (בין אם פורסמה או נובעת מפרקטיקה נהוגה) - יש לקיים את הדיון כסדרו. הבחינה למדיניות או פרקטיקה תעשה על ידי מהנדס הוועדה המקומית בחוות דעתו ותועבר לחברי הוועדה".

3 במצב שלא קיימת מדיניות לבקשת ההקלה - לא יתאפשר. "לא יתקיים דיון בוועדה המקומית בתקופת הבחירות (למעט אם הדיון נוגע במישרין לתקופת החירום ולצורכי הלחימה או השיקום הנובעים ממנה)".

תכנון:

1 דיון בתוכנית בסמכות ועדה מחוזית שהוועדה המקומית דנה בו כגורם ממליץ בלבד - תתקיים כסדרה. "לוועדה המקומית ניתן פרק זמן בן 60 ימים לדון בתוכנית ולגבש את המלצתה לוועדה המחוזית. לא עשתה כן, תדון הוועדה המחוזית בתוכנית אף ללא המלצת הוועדה המקומית", נכתב.

2 דיון בתוכנית בסמכות ועדה מקומית בהתאם למדיניות תכנונית מפורסמת - ניתן לקיים דיונים אלה (דיון להפקדה או שמיעת התנגדויות) כסדרם. "ניתן לקיים דיון בוועדה המקומית, אם על פי חוות דעת מהנדס הוועדה המקומית שתינתן בכתב, התוכנית המוצעת תואמת את המדיניות התכנונית המפורסמת (כלומר מסמך מדיניות שפרסמה הוועדה המקומית, וכן תוכנית כוללנית מאושרת או מופקדת, תוכנית אב שפורסמה, או תוכנית כוללת להתחדשות עירונית)".

3 תוכנית בסמכות ועדה מקומית שאינה בהתאם למדיניות התכנונית המפורסמת או בהיעדר מידניות רלוונטית מפורסמת - לא תידון. "ניתן לקדמה במישור המקצועי, אולם ככלל, מומלץ להימנע מהבאתה לדיון בוועדה המקומית להחלטת הפקדה או לשמיעת התנגדויות בתקופת הבחירות (למעט אם נדרש לקדמה בשל צורך הנובע ממצב החירום).

עציון: "ציינו במסמך כי חשוב לקבוע את הנושאים על סדר היום מתוך שקיפות ועיקרון שוויון. החשש הוא שמא משיקולי בחירות יקדמו חלק כי אלו אנשי שלומי ואלו לא.

"אנו מקווים שתהיה חזרה של פעילות. אנחנו רוצים שפחות יחששו ומה שראוי וכדאי לקדם - כן לקדם. הקיפאון לא מוצדק ולא הכרחי משפטית, וככל שהוא מתארך הנזק גדול מאוד".