חשש בבריטניה: עימות בין מפגינים פרו-פלסטינים לעצרת זיכרון לחללים

מתיחות גוברת ברחובות בריטניה לקראת סוף השבוע הקרוב בו יצוין יום הזיכרון הרשמי לחללי מלחמות העולם • הפגנות אנטי-ישראליות גדולות מתוכננות להתקיים במקביל • שרת הפנים הבריטית האשימה את המשטרה בכך ש"העניקה עדיפות" למפגינים הפרו-פלסטינים

הפגנה פרו־פלסטינית בלונדון / צילום: ap, Kin Cheung
הפגנה פרו־פלסטינית בלונדון / צילום: ap, Kin Cheung

בבריטניה גוברת בימים האחרונים המתיחות לקראת סוף השבוע הקרוב, ובמיוחד לקראת יום שבת שבו תציין הממלכה המאוחדת את יום הזיכרון הרשמי לחללי מלחמות העולם. החשש הבריטי הוא מהתנגשות ברחובות בין מי שבאו להפגין כבוד לנופלים, כפי שקורה מדי שנה, לבין הפגנות פרו-פלסטיניות ואנטי-ישראליות גדולות המתוכננות להתקיים במקביל.

תחקיר מציג: צלם AP שתיעד את ה-7 באוקטובר בתמונה עם סינוואר
האיחוד האירופי נגד טורקיה, והאזרחים הבריטים שנתקעו בעזה
"נגמר הסיפור של אונר"א והתמיכה בפליטים": מה אפשר ללמוד מהתוכנית שעיקרה את הנאציזם מגרמניה?

הממשלה ניסתה לבטל את ההפגנות

הממשלה הבריטית ניסתה להפעיל לחץ כבד על משטרת המטרופולין כדי שתבטל את זכות ההפגנות הפרו-פלסטיניות המתוכננות, באופן זמני ובשל החפיפה בין האירועים. בסופי השבוע האחרונים יצאו לרחובות מאות אלפי מפגינים - אנשי שמאל, מוסלמים בריטים ועוד - למחות נגד המלחמה, שנפתחה אחרי התקפות הטרור של חמאס ב-7 באוקטובר. קריאות בערבית נגד ישראל נשמעו, בוצעו עשרות מעצרים בחשד להנפת שלטים אסורים. בכמה מקרים נרשמו התנגשויות עם המשטרה.

בריטניה מציינת את יום שביתת הנשק במלחמת העולם הראשונה (11 בנובמבר 1918), כיום לאומי לזכר הקורבנות. אנשי ציבור, התקשורת והציבור עונדים סמל של פרח הפרג על דש בגדיהם כאות זיכרון. אתמול, זימן ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק, את ראש משטרת המטרופולין של לונדון לשיחה שבה הזהיר אותו כי "האחריות תהיה עליו", אם יתפתחו תקריות אלימות או אי סדרים במהלך האירוע. במיוחד חוששים בבריטניה מחילול אנדרטאות לאומיות, או מעימותים בין מפגינים. כלי התקשורת הבריטיים כתבו הבוקר (ה'), כי מדובר בפגישה חסרת-תקדים.

התוכניות של המפגינים הפרו-פלסטינים היא להוציא לרחובות מאות אלפי בני אדם. סונאק אמר לראש המשטרה הלונדונית כי "ההפגנה הפרובוקטיבית וחסרת הכבוד של עד מיליון מפגינים פרו-פלסטינים לא צריכה להתקיים בדיוק ביום שבו בריטניה זוכרת את חלליה". ראש המשטרה אמר כי החשש לעימותים אינה כה גדול עד כדי שיוכל למנוע את ההפגנה. שרת הפנים הבריטית סואלה ברוורמן האשימה את המשטרה בכך ש"העניקה עדיפות" למפגינים הפרו-פלסטינים.

ה"סאן" טען כי מי שמוכרים את הסמלים נטשו את תחנות הממכר מחשש לעימותים עם מפגינים פרו-פלסטינים. הקואליציה המקדמת את ההפגנה אמרו כי היא תצא לדרכה אחרי דקת הדומייה שמצוינת בבריטניה לזכר הקורבנות.

רוב ההנהגה הבריטית עומדת לצד ישראל

ההנהגה הבריטית, כולל ראש הממשלה ושר החוץ ג'יימס קלברלי, מפגינים תמיכה איתנה בישראל עד כה. גם ראש האופוזיציה קיר סטארמר, ששיקם את המפלגה אחרי ששברה שמאלה ונגד יהודים בזמן כהונתו של ג'רמי קורבין, תומך גם הוא בזכותה של ישראל להגן על עצמה, ומתנגד לקריאות להפסקת אש.

מנגד, מיעוט בציבור בראשות כמה מנהיגים מהשמאל, ביניהם ג'רמי קורבין וראש העיר לונדון בעבר קן ליווינגסטון, קורא ל"הפסקת מעשי הטבח של ישראל ברצועה". מפלגת הלייבור שבאופוזיציה מתמודדת עם מרד פנימי נגד סטארמר סביב המדיניות ה"פרו-ישראלית" שלו.