ירידה דרסטית בהוצאות האשראי: באילו ערים הישראלים הוציאו הכי פחות?

שבא: ירידות דרסטיות נוספות בהיקפי ההוצאות באשראי נרשמו בערים שסובלות בצורה הכי משמעותית מהירי לעברן, כמו אשקלון, אשדוד, ראשל"צ, נהריה ונתיבות • בשונה מהמגמה במרכז הארץ, דווקא באילת הירידה בפעילות הכלכלית מחריפה

קניות בסופר. גל התייקרות בדרך / צילום: Shutterstock
קניות בסופר. גל התייקרות בדרך / צילום: Shutterstock

חודש ושבוע לאחר המתקפה הרצחנית של ארגון הטרור חמאס על ישראל, שדרות וקריית שמונה הן הערים שנפגעו כלכלית בצורה הקשה ביותר מאז פרצה המלחמה. מנתוני חברת שבא, מפתחת ומנהלת מערכת התשלומים הלאומית בכרטיסי אשראי, ההוצאות בכרטיסי אשראי בקריית שמונה ובשדרות שפונו מתושביהן נחתכו בהיקף של 80% ויותר.

לראשונה מאז הקורונה: ירידה בהוצאות באשראי ברמה החודשית 
התאוששות חלקית: האופנה ובתי הקפה מתחזקים, ענף התיירות צונח 

בערים נוספות בדרום ובצפון ההוצאות באשראי ירדו בהיקף של 30%-40%. כך אפשר לראות כי הירידות הדרסטיות הנוספות בהיקפי ההוצאות מתרחשות בערים שסובלות בצורה הכי משמעותית מהירי לעברן, כמו  אשקלון, אשדוד, ראשון לציון, נהריה ונתיבות.

גם באילת נרשמת ירידה בפעילות העסקית, לאחר שבשבוע הראשון של המלחמה נרשמה ירידה בהוצאות כרטיסי אשראי של 37% - כ-71 מיליון שקל לעומת 113 מיליון שקל בשבוע רגיל בשנה הנוכחית - בשבוע הרביעי של המלחמה הירידה דרסטית יותר ועומדת על 42% - הוצאות של כ-66 מיליון שקל בלבד.

זאת בעקבות מפונים מבתיהם ששוכנו במלונות באילת, שבשבוע הראשון נאלצו לקנות פריטים בסיסיים לאחר שנאלצו לעזוב את בתיהם בלי כלום. לאחר מכן, ככל שסיפקו להם יותר ציוד, הצורך לרכוש פחת.

במרכז ובשפלה מתחילים להתאושש

בערים הגדולות באזור השפלה והמרכז, שגם בהן נרשמה ירידה חדה בהוצאות בשבועות הראשונים של מלחמת "חרבות ברזל", ניתן לראות מגמה של התאוששות וחזרה לשגרה בצל המשך המלחמה.

תל אביב, שבה בשבוע הראשון של המלחמה ההוצאות באשראי צנחו ב-40%, הצליחה להתאושש, ובמהלך השבועיים האחרונים ההוצאות בה נמוכות בהיקף של 20% בלבד לעומת השגרה.

"ככלל, אנחנו רואים מהנתונים שהמשק אכן נמצא במגמה של התאוששות מהטראומה של השבוע הראשון במלחמה. החזרה לשגרה מוגבלת, אך תורמת רבות לגידול בפעילות העסקית בכל הארץ", אומרת סמנכ"לית השיווק, המכירות והפיתוח העסקי של שבא, טלי הולנברג. "אנחנו רואים שהעיר ראשון לציון, שהפכה לאחד ממוקדי השיגורים במלחמה, עדיין לא מצליחה לחזור להיקפי פעילות כמו של הערים הסמוכות אליה באזור השפלה והמרכז, והפעילות העסקית בה עדיין נמוכה לעומת נס ציונה, רחובות וחולון.

"העיר אילת, אף שמקומות הלינה בה מלאים כמעט עד אפס מקום, חווה גם היא ירידה בפעילות העסקית, ואנחנו מניחים שהסיבה לכך היא שהמפונים שהגיעו לשם לא נמצאים בחופשה, אלא מתאוששים מטראומה שעברו, ולכן הצריכה האישית שלהם אינה כמו של מי שנמצא בחופשה בעיר".